Danskerne kender ikke deres rettigheder ved online-handel

Colourbox

Mere end hver tredje dansker finder reglerne for nethandel uoverskuelige, og ca. hver tredje har intet eller begrænset kendskab til deres rettigheder som forbrugere. Det viser en ny YouGov-undersøgelse fra anmeldelsesplatformen Trustpilot. Se her, hvilke rettigheder du bør kende, når du handler på nettet.

 

Har man returret på varer købt i et andet EU-land? Må en webshop trække pengene på ens konto, før varen er afsendt? Og er momsen inkluderet i prisen, når man handler i en webshop fra et andet EU-land? Kender du ikke svarene på disse spørgsmål, er du langt fra alene.

 

Mere end hver tredje dansker (37 pct.) mener, at reglerne for nethandel er uoverskuelige eller meget uoverskuelige, og 30 pct. siger, at de har begrænset eller intet kendskab til reglerne. Det viser en ny undersøgelse fra anmeldelsesplatformen Trustpilot, som YouGov har gennemført blandt 1.288 danskere.

 

Spørger man danskerne om deres viden om konkrete rettigheder, er tendensen også tydelig. Blot hver fjerde (28 pct.) er bekendt med, at man kan fortryde et køb af en vare, selvom den er taget i brug. Og lige så få (28 pct.) ved, at en webbutik skal tilbagebetale pengene senest 14 dage efter, at produktet er blevet sendt retur. Kun en tredjedel er bekendt med reglerne for toldbehandling af produkter indkøbt uden for EU.

 

Danskerne er bevidste forbrugere

Det gør dog ikke danskerne til mindre bevidste forbrugere, mener Mathilde Lykke Bülow, der er kommunikationschef hos Trustpilot, der hjælper virksomheder med at samle feedback fra deres kunder:

 

”Når under halvdelen af danskerne ikke ved, at de har en fortrydelsesret på 14 dage i alle EU-lande, er det ikke, fordi de er ligeglade. De er bare ikke opmærksomme på, hvad deres rettigheder som forbrugere rent faktisk er. Vi oplever nemlig meget klart, at forbrugere går meget op i at få en god service fra webbutikker, også når det kommer til returvarer og reklamationer. Vi ser også eksempler, hvor forbrugerne sætter sig grundigt ind i lovgivningen, når de anmelder virksomheder på Trustpilot,” siger hun.

 

Stiller krav til butikkernes service

Ifølge Trustpilot stiller moderne forbrugere store krav til butikkernes service.

 

“Vi ved fra tidligere undersøgelser, at muligheden for at fortryde køb og at få gratis returnering og hurtig ekspedition ligger højt på danskernes ønske til netbutikker. De moderne forbrugere forventer at få en god behandling, når de shopper på nettet, og de er ikke bange for at give deres mening til kende. Det stiller krav til butikkerne om at arbejde aktivt med deres kundeservice, også online,” siger Mathilde Lykke Bülow.

 

Noget tyder på, at københavnerne er særligt opmærksomme på deres rettigheder ved køb på internettet. Jo længere væk man kommer fra hovedstaden, des mindre styr på reglerne har danskerne. 26 pct. af danskerne bosat i hovedstadsområdet siger, at de har begrænset eller intet kendskab til deres rettigheder. Det tal er oppe på 36 pct. i Nordjylland.

 

Læs også
En realistisk energiaftale, der sikrer forsyningssikkerheden – er det for meget at bede om?

5 rettigheder på nettet, du bør kende:

Du har mulighed for at fortryde købet af en vare, selvom du har taget varen i brug. Du hæfter dog for en evt. værdiforringelse, som din brug af varen må have medført.

 

Hvis du benytter din ret til at fortryde købet af en vare, skal virksomheden have tilbagebetalt dig pengene inden der er gået 14 dage. Dog forudsat, at virksomheden har modtaget enten varen eller dokumentation for, at varen er sendt.

 

Hvis du køber en vare i et land udenfor EU, kan virksomheden, som leverer varen til dig, opkræve dig et gebyr for toldbehandling.

 

Hvis du køber varer over internettet i et andet EU-land end Danmark, indeholder prisen som hovedregel allerede moms.

 

Hvis du fortryder købet af en vare og den bliver beskadiget under tilbagetransport, hæfter du som udgangspunkt for skaderne.

 

Om Trustpilot

Læs også
Vred læser: Jeg bliver tvunget til at spise halalkød og betale til muslimske organisationer

Trustpilot blev grundlagt i 2007 af CEO Peter Mühlmann og er et åbent online community, der styrker relationen mellem forbrugere og virksomheder. Forbrugere kan anmelde deres købsoplevelser hos virksomheder, og virksomheder kan svare på anmeldelser og gå i dialog med deres kunder. Alle virksomheder kan gratis invitere kunder til at svare på og rapportere anmeldelser. Trustpilot har oplevet hastig vækst siden lanceringen i 2007. I dag har mere end 115.000 virksomheder såkaldte TrustScores, der er baseret på mere end 14 millioner brugeranmeldelser. Trustpilot har i dag mere end 450 ansatte fra 40 nationaliteter, kunder i 65 lande og kontorer i København, London, New York og Melbourne. Læs mere på www.trustpilot.dk.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…