Filmanmeldelse MÅGEN: Kærlighedens vildveje

**** 4 stjerner ud af 6

 

THE SEAGULL er baseret på den russiske læge og forfatter Anton Tjekhovs (1860-1904) skuespil ”Mågen”. Da stykket blev uropført i Sankt Petersborg i 1896, blev det en kæmpe fiasko, men Tjekhovs tekst kom til ære og værdighed to år senere med den rette instruktør, Konstantin Stanislavsky, ved roret.    

Succesen gav for alvor Tjekhov blod på tanden med at skrive skuespil, og ”Mågen” blev fulgt op af tre teaterstykker, der stadig bliver opført med meget jævne mellemrum: ”Onkel Vanja”, ”Tre Søstre” og ”Kirsebærhaven”.  

 

Handling
Tiden er en sommerweekend i slutningen af 1800-tallet. Lokaliteten et russisk landsted smukt beliggende ved en sø – ejet af Sorin (Brian Dennehy) og hans søster, Irina (Annette Bening). Irina er feteret og forkælet stjerneskuespiller – vant til at få sin vilje. Hun er drama-queen og manipulerer elegant med sine omgivelser i en blanding af charme, sødme og grusomhed: De består af den yngre elsker, Boris Trigorin (Corey Stoll), som er succesrig novelleforfatter. Sønnen Konstantin, der aspirerer til at blive forfatter, og som er håbløst forelsket i den purunge Nina (Saoirse Ronan) med skuespillerdrømme.
  Endvidere Irinas tidligere elsker, den jævnaldrende kvindebedårer Dr. Dorn (John Tenney). Den sortklædte Masja (Elisabeth Moss), datter af forvalterparret på godset og ulykkeligt forelsket i Konstantin, der ikke ser til hendes side. Det gør til gengæld den åndløse skolelærer Medvedenko (Michael Zegen), som Masja imidlertid ikke værdiger et blik.

 

Over få dage følger den ene dramatiske begivenhed efter den anden med fællesnævneren ulykkelig kærlighed: Den man elsker, kan man ikke få, og den, der elsker ’man’, er ’man’ ligeglad med. Mere skal ikke afsløres her….  

 

Kærlighedens vildveje
Stykket er et naturalistisk-psykologisk kammerspil fortalt i en cirkelkomposition med en åben slutning. Genremæssigt placerer filmen sig imellem tragedie og komedie, og hovedtemaet er kærlighedens og seksualitetens vildveje og drivkraft. Men også andre store eksistentielle temaer er i spil: Kunsten og kunstnerens skæbne som tilskuer til virkeligheden, berømmelsens og forfængelighedens pris, forkerte valg og tilværelsens forspildte muligheder, og ikke mindst livsløgnes destruktive konsekvenser.  

 

En stjernerække af skuespillere med den uforlignelige Annette Bening i spidsen gør ”Mågen” til en fin oplevelse. At Tjekhov er blevet så berømt er fuldt fortjent. Han evner ligesom Henrik Ibsen (”Et dukkehjem”, ”Vildanden”) at stille helt skarpt på menneskelige dårskaber på en måde, så tilskueren kan identificere sig med de portrætterede skæbner. Og såvel manuskriptforfatter som instruktøren Michael Mayer har i det store og hele forløst forlægget fornemt.

 

Men et par enkelte scener kunne med fordel have været kortet ned, og Masja-figuren ville have vundet ved at skrue en tand ned for hysteriet frem for at nærme sig karikaturen.  

 

Længde: 98 minutter

  • Medvirkende: Annette Bening,Saoirse Ronan, Corey Stoll, Elisabeth Moss, Brian Dennehy m.fl.
  • Instruktør: Michael Mayer  
  • Manus: Stephen Karam – baseret på skuespil af Anton Tjekhov
  • Premieredato: Torsdag d. 13. september     

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…