Masseindvandringen til Sverige får store og ødelæggende konsekvenser for en række områder i samfundet. Et af dem er folkeskole.
En enorm strøm af asylansøgere får nu opholdstilladelse og familiesammenføring. De har ofte børn, og de børn skal gå i skole i Sverige. En forandring som skolerne har svært ved at klare.
Der er kommet så mange børn med indvandrerbaggrund, at hverdagen i skolen kan være ren kaos.
Rapport fra en konkret skole
Knäredskolan i Laholm er en af de mange skoler i Sverige som er ved af bukke under på grund af den enorme tilstrømning af nye elever fra ikke-vestlige ofte muslimske lande. De kommer fra en helt anden kultur. De ser ofte ned på mennesker, der ikke er muslimer og fra Vesten. De kender ikke Sverige og de taler dårligt svensk.
“De skriger ord som “luder” og “fisse” hver dag. For nogle dage siden græd mit barn i fem timer efter skolen. Tilstanden i klasseværelset er sådan, at de ikke kan være der. Det bliver bare værre og værre”, fortæller en forælder.
De voksne har mistet kontrollen. Eleverne har taget magten.
De giver nu så massive problemer, at mange svenske forældre i desperation er begyndt at holde deres børn hjemme fra skolen.
De frygtelige forhold i skolen er kommet frem, fordi der er lavet anmeldelser til Skoleinspektionen. Og det er skræmmende læsning, står der i den lokale avis Hallandsbladet, som har læst rapporten.
Og kommunen forsøger ikke at bortforklare de store problemer. I et svar til Skoleinspektionen står der blandt andet:
“Eleverne løber rundt i klasseværelset, mens der skal undervises. Der bliver råbt og skreget. Ting bliver smidt rundt i lokalet, og de voksne har ingen kontrol med situationen.”
“Den sidste uge har været forfærdelig. Der er flere forældre, som holder deres børn hjemme fra skolen”.
Børnene bliver udsat for krænkelser og der er en meget ubehagelig stemning i klasseværelset.
Lærerne har ingen autoritet
Det er ikke kun forældrene, der er oprørte. Det samme er lærerne. Kommunen skriver om beretninger fra lærere, der underviser på det mellemste niveau:
“Irettesættelser preller fuldstændig af på eleverne, som reagerer ved at råbe grimme ord. Eleverne kommer for sent og forstyrre undervisningen. De smider rundt med ting og de forlader klasseværelset uden tilladelse.”
Skolens rektor medgiver, at der er problemer med uro i klassen. Men hans reaktion er helt magtesløs. Han taler om, at årsagen er, at det er en ny skole med et nyt hold, der skal blive bedre til at tilrettelægge undervisningen. Der skal findes nye metoder og arbejdes med skolens værdigrundlag.
Kommunens uddannelseschef beskriver situationen som “meget dårlig”. Men også han lyder opgivende og magtesløs.
Samme situation andre steder
Disse forfærdelige tilstande findes ikke kun på en enkelt skole. mønsteret er det samme andre steder med mange tosprogede elever.
Der har tidligere været helt tilsvarende beretninger fra blandt andet skolerne i Rosengård, der er den store indvandrerbebyggelse i Malmø. En skole blev lukket i foråret 2015, fordi lærerne havde mistet kontrollen.
PISA: Fagligheden styrtdykker