Getting your Trinity Audio player ready...
|
Slag i hoveder.
Trusler om at få halsen skåret over.
Forældre, der ikke tør sende deres børn skole.
Lærere, der er bange for elever.
Eksempler fra en ny opsigtsvækkende undersøgelse fra Berlingske. Tryk på linket og læs de mange eksempler, det er hårrejsende læsning.
“Vold og trusler er blevet hverdag i den danske folkeskole, skriver avisen på sin forside.
Volden er ofte så omfattende, at eleverne bliver bortvist i en periode. Det er sket mindst 1778 gange i løbet af to år. Det viser svar, som Berlingske har fået fra en tredjedel af landers folkeskoler.
Det er for så vidt ikke nyt. Vi har læst om trusler, vold og bange lærere gennem flere år.
Men disse eksemplerne er nye og der er mange, og de er grufulde.
De viser, at myndighederne er magtesløse. Der har været talrige forsikringer fra regering, kommuner, skoleledere og andre om at nu skal det stoppe. Men det hele er nærmest blevet værre og værre.
For et år siden stod landet på den anden ende, da en række eksempler blev beskrevet på Borup Skole i Køge.
Elever på 6-11 år, der i mindst to år har været udsat for trusler, vold, ydmygelser og sågar voldtægt fra andre elever på Borup Skole.
Ofrene for disse forfærdelige overgreb kan fortsat møde deres gerningsmænd, der går på skolen. (De Korte Avis)
Børne- og undervisningsminister Tesfaye blev trukket ind i sagen. Men skete der noget?
Nu bliver Tesfaye igen trukket ind i sagen om de mange nye eksempler. Men sker der noget? Næppe.
Normerne for børneopdragelse er for længst blevet alt for slappe. Det bliver kaldt alt muligt fint med at inddrage børnene. Men det handler om voksne, der fralægger sig ansvaret på grund af egen bekvemmelighed.
Denne form for børneopdragelse (hvis man overhovedet må bruge det ord) kører helt af sporet, når det drejer sig om skoleelever fra ikke-vestlige muslimske lande.
Samtidig er hele sammenhængskraft begyndt at smuldre mange steder. Der er et højt fravær blandt eleverne og også ofte blandt lærerne, der også kan være væk på kurser o.l.. Der er stadig flere, der holder ferie uden for de faste skoleferier.
Det betyder alt sammen mange vikartimer.
Tilsammen er det forhold, der skaber en langt mere urolig skole uden sammenhængskraft.
Det får mange til art sende deres børn i privatskole, og dermed forstærkes opsplitningen.
Folkeskolen er bærende for værdierne i vores samfund. Derfor er det afgørende at få ændret på årsagerne til problemerne: Indvandringen fra ikke-vestlige lande, den alt for vidtgående inklusion og opløsningen af normer for ansvarsbevidst opførsel.