**** 4 stjerner ud af 6
Den tyske filminstruktør Roland Emmerich (født 1955) er kendt for en lang række action- og science fiction-(katastrofe)film: Universal Soldier (1992), Stargate (1994), The Patriot (Patrioten, 2000), med Mel Gibson i hovedrollen som frihedskæmper under den amerikanske uafhængighedskrig, Independence Day (1996), Godzilla (1998), The Day After Tomorrow (2004), 10,000 BC (2008), 2012 (2009) og White House Down (2013).
At han er ferm til at instruere stort anlagte (krigs)scener med masser af medvirkende i et hæsblæsende tempo er hans seneste film MIDWAY endnu et eksempel på.
Instruktøren har selv udtalt, at han længe har drømt om at sætte et minde over de mænd, der satte livet på spil i et af mest spektakulære slag ved Midway under 2. Verdenskrig, og det må man sige er lykkedes. Med god hjælp fra forfatteren Wes Took, som har leveret manuskriptet efter grundig research i de historiske kilder.
Handling
Åbningsscenen viser efterretnings-analytikeren Edwin Layton (Patrick Wilson) i samtale med en japansk øverstbefalende. Denne advarer om, at man ikke skal presse Japan. Fire år senere angriber japanerne Pearl Harbor.
Hvor og hvordan skal USA sætte et gengældelsesangreb ind? Japan får stadig større indflydelse i Østasien og på Stillehavsøerne, og amerikanerne er i tvivl om, hvor den japanske flåde vil slå til næste gang.
Admiral Nimitz (Woody Harrelson) bliver udpeget til at rette op på de demoraliserede amerikanske styrker og opbygge slagkraften igen, men med hvilken krigsstrategi? Hvilke informationer skal admiralen bygge på, når efterretningerne strider mod hinanden?
Layton er overbevist om, at Midway er målet, og Nimitz beslutter sig for at basere sine beslutninger på hans analyse – til trods for at denne fortolkning ikke harmonerer med Washingtons. Admiralen går derfor i gang med at samle sine styrker, ikke mindst de piloter, der har oplevet angrebet på Pearl Harbor og ønsker at hævne deres kammeraters død i det japanske overraskelsesangreb.
Et af de mest skelsættende slag i 2. Verdenskrig er på vej til at udspille sig i Stillehavet.
Mænd og koner, der gør deres pligt
Fortælleteknisk opererer ”Midway” med tre handlingsstrenge: Den ene følger piloterne ombord på hangarskibet USS Enterprise, især Dick Best (Ed Skrein), der er en blændende og frygtløs pilot. Den anden streng fokuserer på efterretningsofficeren Edwin Layton og hans kodebrydere i samarbejde med Chester W. Nimitz i Pearl Harbor. Endelig udfolder den tredje den japanske militær-topledelses overvejelser, beslutninger og handlinger.
”Midway” er en blodig krigsfilm, men absolut værd at se også for svagere sjæle. Det fungerer rigtigt godt, at instruktøren har valgt at tage den japanske synsvinkel med, og der er arbejdet forbilledligt med at gøre de enkelte scener så autentiske som muligt, hvad angår sprog, påklædning og kulisser.
Filmen er i min optik blevet for lang, men til gengæld undgår den (næsten) den Hollywood-klassiske sort-hvide præsentation af figurerne. Det fine ved ”Midway” – hvis personfremstillingen holder bare så nogenlunde! – er, at vi bliver præsenteret for almindelige mænd, der til trods for de dårliges odds for at overleve og med angsten for at dø, heroisk gør deres pligt. Ikke mindst med hjælp og opbakning fra deres koner, som ved, hvad der står på spil.
Længde: 138 minutter
- Medvirkende: Ed Skrein, Woody Harrelson, Patrick Wilson, Luke Evans, Dennis Quaid, Aaron Eckhart m.fl.
- Instruktør: Roland Emmerich
- Manus: Wes Took
- Censur: 15 år
- Premieredato: torsdag d. 7. november
Læs også: BT nyheder sport og underholdning