NY FILM: Mor og datter – og mindernes magiske kraft

3 stjerner ud af seks

 

Céline Sciamma (f. 1978) er fransk instruktør og manuskriptforfatter. Hun har en lang række spillefilm bag sig: ”Water Lilies” (2007), ”Tomboy” (2011), ”Girl Hood” (2014) og ”Portræt af en kvinde i flammer” (2019) der alle tematiserer forelskelse, kærlighed og seksualitet. 

   

Hendes seneste film bærer titlen PETITE MAMAN og skiller sig lidt ud fra de forrige med sit tema: Hvordan ville mødet og venskabet mellem en lille pige og hendes-mor-som-barn kunne se ud?  

 

Handling
Nelly (Joséphine Sanz) er 8 år gammel og har sammen med sin mor, Marion (Nina Meurisse), ofte besøgt mormoren på det plejehjem, hvor hun er blevet anbragt. 

 

Nu er mormoren død, og der forestår en opgave med at rydde op i dennes hus, Marions barndomshjem. 

 

Det hjælper Nelly sine forældre med, samtidig med at hun går på opdagelse i gamle gemmer, skuffer og skabe – og i de omgivende skove, som hendes mor legede i som lille pige. 

 

Fantasien får næring af de mange historier, som Nelly har fået fortalt om moderens barndom. Da Marion pludselig tager væk og overlader tømningen af huset til sin mand, Nellys far, søger Nelly ud i skovene. Her møder hun en pige på præcis samme alder, der er i fuld gang med at bygge en træhytte. 

 

Pigen hedder Marion (Gabrielle Sanz) og opfordrer Nelly til at deltage i arbejdet. Hun springer straks til, og herfra udvikler der sig et venskab mellem de to piger. 

 

En variant af en mor-datter-historie 
Som man kan forstå, er der tale om en variant af en mor-datter-historie med en tidsrejse som fortælleteknisk greb. Det ene øjeblik er Marion den voksne mor, det næste det barn, hun engang var. En realistisk historie med magiske elementer, der anskueliggør mindernes kraft. 

 

Et klart plus er det originale manuskript. Der er også smukke billedsekvenser med efterårsskove i flammer – og så spiller de to små piger formidabelt. 

 

Med det sagt, bliver det alligevel ikke til mere end tre stjerner. Fortælleteknikken kan minde lidt om de uforudsigelige og spændende tidsspring i “The Father”, men filmens tempo er for langsomt og dvælende, og der sker for lidt til rigtigt at holde interessen fangen. 

 

Min skal jeg nok nøjes med at sige!  

 

Længde: 72 minutter 

  • Medvirkende: Joséphine Sanz, Gabrielle Sanz, Nina Meurisse m.fl. 
  • Instruktør: Céline Sciamma 
  • Manus: Céline Sciamma 
  • Censur: Tilladt for alle 
  • Premieredato: 20.1.22

Petite Maman — Angel Films

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…