Højaktuel bog om Københavns udvikling eller afvikling er et kampskrift, som deler vandene. Skrevet med stort engagement og grundig argumentation

Losseplads, giftgrund og ødemark – eller truet naturperle?

Bogens forside prydes af et billede af et regnbueflag på Københavns Rådhus. Det når ikke helt til tops. Måske megen sigende for forfatterens vurdering af vor hovedstads manglende mangfoldighed. Byen har skiftet karakter gennem de sidste 20-30 år. Den er blevet for de velhavende, veluddannede og checkede.  

 

Udviklingen belyses gennem en række aktuelle sager. Bølgerne går for tiden særdeles højt om Lærkesletten på Amager Fælled. Snart følger Stejlepladsen i Sydhavnen. Der er tale om to områder, der er fredede. Hvad gør kommunen så, når den gerne vil sælge attraktive byggegrunde for at dække underskuddet på metrobyggeriet? Man affreder. Keine Hexerei, nur Behändigkeit

 

Er Metroen et forfejlet projekt?

De fleste vil nok synes, at Metroen er en herlig nyting, som gør vor hovedstad til en rigtig storby.  Man kommer hurtigt rundt. Men det er meget dyrt at bygge transport under jorden – billigere løsninger blev fravalgt – og spørgsmålet er, hvor meget Metroen gavner det nære byfællesskab. Planerne om Lynetteholm – en stor kunstig ø med plads til tusindvis af nye københavnere, den største bypolitiske satsning i generationer – hakker forfatteren grundigt i stykker. Ny, dyr metro og biltunnel skal der til øen. På den måde er det en skrue uden ende. Og hvad med udsigten?

 

Vækst for enhver pris?

Det er en neoliberal vending, som danner baggrund for vækst og forandring. Kommunen kan jo kun sælge sine ejendomme og grunde én gang, så dén politik er der ikke meget fremtid i. Det er lidt som at tisse i bukserne. Andre storbyer, f.eks. Amsterdam, har valgt en mere bæredygtig løsning, nemlig at udleje sin jord. KBHs nedlagte havneområder er ikke blevet forvaltet optimalt.

 

Alle danskere hverken kan, skal eller vil bo i København. Forfatteren advarer mod at forsømme udviklingen af det øvrige Sjælland. Fra at være en nedslidt storby har store bydele skiftet karakter – er gået fra arbejdere i almene boliger til de café latte-kreative i dyre ejerlejligheder. Udskiftningen af befolkningen har været markant. Vi bør imidlertid ikke fjerne alt det rodede, kantede og ufærdige i bybilledet. En tur til Stejlepladsen kan anbefales. Der er ikke smukt og kultiveret. Men det er et lille område, der fungerer rigtigt godt for dem, der bor der. Giv plads til den brogede forskellighed.

 

Lær din hovedstad at kende!

Bogen er sine steder ganske tung at komme igennem, fordi forfatteren gerne vil have det hele med. Også alle mellemregningerne. Den kunne have vundet ved en opstramning og fokusering. Til gengæld får man megen faktuel viden med i købet, som gør, at man er lidt bedre klædt på til at deltage i den videre drøftelse af Københavns fremtid. Forfatterens politiske ståsted lægger han ikke skjul på. Man kan være uenig og provokeret, men nu på et mere oplyst grundlag. 

 

Danmark er et lille land, så vor hovedstad vedkommer jo os alle. Bogen kan også bruges som afsæt til at gå rundt i den nedlagte havn og i de områder, som du ikke anede eksistensen af. Se tingene med dine egne øjne. ”Ta’ byen tilbage” være dermed anbefalet til enhver med interesse for Københavns fremtid. Lad os håbe mere på udvikling end på afvikling.

 

Peter Schultz Jørgensen, Ta’ byen tilbage. 

Forlaget BOGVÆRKET 2021, 416 sider (rigt ill.), 348 kroner. 

Læs også
Den traditionsrige, danske præstegård er truet. Vil den overleve i en forandret verden?
Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…