Nu er der skoleelever, der kalder kvindelige lærere for “luder” – men vi får ikke at vide, hvem disse elever er

Fagligheden styrtdykker også blandt skoleelever i andre lande (Arkivfoto fra tysk skole)Arkivfoto
Det må være noget af et mareridt, at være lærer på en skole som Danehofskolen i Nyborg.

 

Mange elever er tilsyneladende total uden respekt for lærerne – især hvis de er kvinder.

 

Arbejdstilsynet har talt med fem ansatte på skolen. De fortæller om elever, der råber de groveste og mest nedsættende skældsord efter dem:

 

“Din fucking luder”.

 

“Du er dum”.

 

“Hold kæft og blandt dig udenom”.

 

“Det bestemmer du ikke, fordi du er en kvinde”.

 

Det fremgår af fyens.dk, som har fået indsigt i rapporten fra Arbejdstilsynet.

 

Lærerne bliver på daglig basis udsat for trusler og krænkende tale, skriver avisen og fortsætter:

 

“Derudover forekommer det dagligt, at en eller flere elever råber af lærerne samt smækker med døre og forlader klassen, når der bliver stillet krav til dem.”

 

Hvis de ansatte griber ind i en konflikt mellem eleverne, så kan de selv blive udsat for fysisk forulempelse som slag og skub.

Læs også
1600 børn skal til regeringens nye stopprøver i 0. klasse

 

De kan også opleve, at der bliver kastet genstande og inventar efter dem.

 

Nu kræver Arbejdstilsynet handling.

 

Lærere “bryder grædende sammen”

Skolelevers vold og skældsord mod lærerne og mod andre elever er et stadig mere alvorligt problem i danske skoler.

 

Hvis man skal gøre noget ved disse problemer, må man i det mindste kunne tale åbent om, hvilken slags elever der laver dem. Men det gør man stort set aldrig – hverken hos Arbejdstilsynet, på skolerne eller i medierne.

 

Der kan naturligvis være flere årsager til, at skoleelever bruger fysisk og verbal vold.

 

Læs også
Danske forældre i oprør over mange nye indvandrerelever på deres børns skole – indvandringens konsekvenser er pludselig blevet virkelighed

Men de skoler, der er hårdt ramte, har i mange tilfælde en stor andel af elever med ikke-vestlig indvandrerbaggrund. Eksempelvis elever, der har lært at se ned på kvinder og dermed også på kvindelige lærere.

 

I stedet for at kalde en spade for en spade bruger myndighederne og skolerne forskønnende omskrivninger af, hvad der ligger bag disse problemer. Der tales for eksempel om “udsatte” børn og om problemer med “inklusionen”.

 

Derimod taler man aldrig om, hvor den voldskultur kommer fra, som ikke mindst plager en del skoler, hvor mange elever har mellemøstlig eller anden indvandrerbaggrund.

 

Nogle steder er problemerne så enorme, at fortielserne virker helt groteske. I oktober 2018 skrev lærerne på Dannemarksskoles Skole Urban i Esbjerg således til lokale politikere og embedsmænd:

 

“Kolleger, der bryder grædende sammen og må hjemsendes efter fysisk og psykisk vold, er efterhånden dagligdag og ikke blot noget, man hører om fra andre skoler. Det er ikke enkeltstående tilfælde. Den generelle psykiske tilstand er præget af konstant alarmberedskab (…)”

 

Er dette virkelig Danmark?

 

Læs også
Tidligere skoleleder advarer mod fætter-kusine-ægteskaber blandt indvandrere – stop berøringsangsten, siger hun

Det samme sker ofte på andre skoler

I oktober sidste år blev der lavet en stor undersøgelse af Arbejdstilsynet.

 

 

Den viste, at der var lærere, der udsættes for vold og trusler på 64 grundskoler.

 

Spark, slag, riv og verbale overfald fra elever er hverdag for mange lærere og pædagoger i grundskolen.

 

Det viser en aktindsigt, som avisen Politiken har søgt i Arbejdstilsynets besøg i 2017 på 405 grundskoler. (ritzau 23.10.18)

 

Meget ofte finder disse angreb sted på skoler med mange tosprogede elever. Det har Den Korte Avis skrevet om flere gange.

 

Læs også
Allerede i 2. klasse er indvandrerbørn langt bagefter danske børn – men politikerne lader alligevel indvandringen fortsætte

Ofte er det de kvindelige lærere, som bliver udsat for vold og skældsord.

 

For to år siden blev eksempelvis en gravid lærer skubbet omkuld på Novaskolen i Vejle. Den havde ellers fået nyt navn for at komme problemerne til livs.

 

På Guldberg skolen på det indvandrertætte Nørrebro beskrev Arbejdstilsynet for godt et år siden, hvordan elever slår, river, sparker og spytter.

 

Blågård skole også på Nørrebro er billedet stort set det samme. Det viser en aktindsigt som Berlingske har fået i Arbejdstilsynets rapport.

 

Kulturelt betingede problemer

I ét tilfælde er der dog givet en klar beskrivelse af de utilpassede elevers baggrund. Det drejer sig om børn af asylansøgere på en privatskole på Lolland.

 

For over tre år siden fortalte skolen leder om sine erfaringer. Hun gjorde det ud fra en stor imødekommenhed og indlevelsesevne. Men også med en stor åbenhjertighed om de massive forskelle i adfærd, der har vist sig i forhold til danske børn. (Berlingske, 5.5.16)

Læs også
Sverige i chok: Nye tal viser, at folkeskolen er i opløsning

 

Der er en adfærd der stammer fra fattige samfund, men som også afspejler den helt anderledes kultur i de ikke-vestlige muslimske lande, børnene kommer fra.

 

Det er klansamfund, der er dybt prægede af konflikter. Konflikter mellem familier, klaner, religiøse retninger, etniske grupper. Den Korte Avis

 

Problemerne med rødder i en så meget anderledes kultur er svære at tackle. Men hvis man slet ikke erkender kulturernes betydning, så får man i hvert fald aldrig løst problemerne.

 

Det gælde også et kendskab til utilpassede danske elever baggrund.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…