Et læserindlæg i JydskeVestkystens netudgave, jv.dk, har været et stort hit.
Det er skrevet af gymnasielærer Sonja Poulsen, der underviser i kemi i 1. g. Hun har 20 års erfaring.
Hendes indlæg er et hjertesuk over, at hun skal bruge megen tid og energi på andet end den faglige indsats:
”Min tid går med en del andet end undervisning. Skal vi kalde det opdragelse eller mangel på samme.”
”De sidder åbenlyst og laver alt mulig andet på computeren”
Så opregner hun ellers, hvad hun er nødt til at tage sig af:
”Det helt elementære som at skabe ro i klassen, få eleverne til at sætte sig ned på en stol, når timen starter, og bede dem om at få fundet relevant materiale frem til timen. Derudover selvfølgelig stoppe spil, Facebook, musik og andet irrelevant for undervisningen.”
”Herefter nægter jeg at starte undervisningen, før skrald og udtrådt agurk er samlet op fra gulvet, hvilket tager en rum tid, da ingen ønsker at bidrage til fællesskabet og rydde op.”
Hun må tage en alvorlig snak med eleverne om manglende skriftlige afleveringer, ”som halvdelen af klassen ikke helt forstår betydningen af”.
”Et par håndfulde elever sidder åbenlyst og laver alt mulig andet på deres computer, og de kan selvfølgelig efterfølgende ikke finde ud af at løse opgaverne.”
”Midt i timen må jeg tænde af over for en elev, som efter gentagne henstillinger bliver ved med at forstyrre.”
”En elev sender mig et ondt blik og en provokerende bemærkning, da jeg venligt og bestemt beder vedkommende tage benet ned fra bordet.”
Sonja Poulsen er særlig ilde berørt over, at elever har ødelagt en stor tung skillevæg mellem to lokaler. Ingen tager ansvaret.
Disciplinkrise
Kemilæreren virker som en ret robust person. Men hun oplever tydeligvis krasse problemer med disciplinen i gymnasiet.
Eleverne laver i vidt omfang, hvad de nu lige har lyst til. Og oprydning har de absolut ikke lyst til.
De kan og vil ikke koncentrere sig. Og mange af dem er temmelig ligeglade med at blive dygtige.
Sonja Poulsens nødråb er et forsøg på at gøre forældrene klart, hvor alvorlig disciplinkrisen er, og hvor skadelig den er for de faglige resultater.
Hun skriver: ”Gider I opdrage jeres børn?” Men noget tyder desværre på, at det gider mange af forældrene ikke.
Kolleger enige
Sonja Poulsens indlæg har udløst en række kommentarer – nogle af dem fra andre gymnasielærere, som giver hende ret.
En af disse kolleger, Joyce V. Strand, skriver:
”Det er det samme billede, jeg har som gymnasielærer: En stor del af eleverne starter en diskussion, når man beder dem om at tie stille, slukke Facebook. De kan ikke finde ud af at efterlade et lokale pænt.”
Flere indlæg peger på, at også skolen må bære sin del af ansvaret for at rette op.
Forkælelse
Vores velstand har gjort os til et forkælet samfund. Det med at stille krav og følge det op med konsekvenser er gået i forfald.
En masse tid og kræfter bruges på appellerende snak og barnepige-oprydning. Det kan vi ikke klare os på i længden. Men det betragtes stadig som fy-fy hos mange at sige rent ud, at vi må tage os sammen.
Nu har Sonja Poulsen så taget bladet fra munden. Og hun har åbenbart vundet gehør hos mange.