En 4-årig dreng fortæller sin mor, at han ikke kan lide at have en anden større drengs tissemand i munden, henne i børnehaven. (Ekstra Bladet)
Den 4-årige fortæller også, at han skal røre med en finger inde i den større drengs numse, og hvis han fortæller det til nogen voksen, vil han blive skåret i småstykker og smidt ud i legehuset.
Den 4-åriges mor tager herefter kontakt til andre forældre i børnehaven. De andre forældre fortæller at deres børn heller ikke kan lide de seksuelle lege som de mere eller mindre bliver tvunget til at deltage i, af mens de er i børnehave.
En anden 4-årig dreng fortæller at der er 3. slags intimlege i børnehaven. Det er issemandleg, bleleg, hvor børnene giver hinanden ble på og endeligt numseleg hvor man også nogle gange skal have en finger ind i numsen.
Drengen fortæller også, at den større dreng lærer de mindre drenge hvordan de skal holde på tissemanden, hvordan man skal ae den og hvordan man skal slikke på den, samtidigt med at man skal putte en finger ind i numsen.
Da forældrene begyndte at tale om overgrebene, viste det sig, at 13 drenge og 2 piger indtil videre, har været involveret i legene.
Forældrene er oprørte og de forstår ikke hvorfor pædagogerne ikke blander sig i børnenes leg. Men pædagogerne siger, at det er helt naturligt, at børn i den alder finder på sådanne lege. Derfor vil man også arrangere et foredrag om børns seksualitet.
Og man vil lave et tiltag i børnehaven som går ud på, at alle døre skal være åbne, samt at der vil være mere personale tilstede i ydertimerne. Institutionen har også i samme ombæring fået en ny leder, og man har besluttet, at børnene ikke må være nøgne.
Pædagogerne svigter børnene
Men til trods for de nye tiltag, oplever forældrene stadig, at børnene bliver udsat for overgreb uden at personalet griber ind.
”Vi render hele tiden panden mod en mur og stadig oplever vi overgreb på vores børn, som der ikke bliver taget hånd om. Vi har foreslået, at X bliver hjulpet med en pædagog KUN til ham, men der bliver meldt tilbage, at det er der ikke resurser til og at det er ikke godt for ham at blive mandsopdækket, og at der i børnehaven skal være plads til at børnene kan være alene sammen og selv løse deres ‘hverdagskonflikter,” fortæller moderen hvis dreng ikke ville have X´s tissemand i munden.” (Ekstra Bladet)
Børn har en naturlig nysgerrighed på deres egen krop, og hvordan vennernes kroppe ser ud. Nogle børn opdager også tidligt, at de kan fremkalde følelser omkring deres kønsdele hvis de fx rører ved dem.
Det er alt sammen naturligt, men det er ikke naturligt, at lille Ida eller Viggo ligger i boghjørnet og onanerer i nærvær af de andre børn. Når sådanne episoder opstår, er det pædagogernes pligt, at bede barnet om at gå hen et sted hvor det kan være privat.
Er der tale om flere børn som leger ”doktorlege” har pædagogerne naturligvis pligt til, at holde øje med, at alle accepterer legen. Men der er naturligvis også grænser for naturlige lege.
Klare holdninger
Mange institutioner har en doktorleg-politik. Den handler fx om at tale med børnene om, at man ikke må putte ting, eller fingre ind i tissekonen eller i numsen, ligesom man ikke må kysse på hinandens intimdele.
I pågældende børnehave har man tilsyneladende ikke nogen doktorlegs-politik. Men nu har man så en politik om at børnene ikke må være nøgne og dørene må ikke være lukkede.
Man skulle synes det var vigtigere, at tale med børnene om hvad der er naturligt, i stedet for, at lave regler der mest af alt skal forebygge pædofile overgreb.
Når pædagogerne ikke vil lære børnene om hvad der er rigtig og forkert, er det måske fordi de ikke selv deler almindelige normer, eller fordi emnet børns seksualitet er så tabubelagt, at de simpelthen er nød til at vende ryggen til, når børnene selv tager fat i det. Vi ved det ikke, men man må håbe, at forældrene i det mindste så er dem, der holder godt øje med dem.
Kilde: Ekstra Bladet