Hamas: “Krigens købmænd” som søger at udslette Israel

Myten om, at Hamas bruger tunnellerne til at smugle mad og andre nødvendigheder ind i den “belejrede” Gazastribe, er blevet begravet under ruinerne af den tunnel, som i sidste uge styrtede sammen øst for Gaza by.

 

Denne hændelse, hvor syv medlemmer af Hamas’ væbnede fløj, Ezaddin Al-Qassam, blev dræbt, da tunnelen, som de arbejdede i, styrtede sammen, er endnu et bevis på, at den islamistiske bevægelse er forblevet tro mod sit charter, som kræver Israels totale udslettelse.

 

De Hamas-folk, som blev dræbt i tunnelsammenstyrtningen, tilhørte bevægelsens “elitetunnelgruppe.” Ifølge Ezaddin Al-Qassam havde mændene travlt med at reparere en af tunnellerne (som var blevet ødelagt i krigen med Israel i 2014), da den styrtede sammen på grund af vanskelige vejrforhold.

 

I modsætning til hvad de fleste tror, blev tunnellen ikke genopført for at give palæstinenserne mulighed for at smugle basale varer fra Egypten ind i Gazastriben. Den var en af de mange tunneller, som Hamas har gravet i de senere år for at infiltrere Israel og udføre terrorangreb.

 

Hamas gør ingen hemmelighed af sit mål med genopførelserne. Hamas-lederen Mahmoud Zahar har uden omsvøb indrømmet, at tunnellerne genopføres for at ramme Israel.

 

Tydeligheden synes faktisk at være et kernepunkt for Hamas. Den ledende Hamas-talsmand Khalil Al-Hayeh har fortalt, at hans organisation vil fortsætte med at bygge tunneller til brug ved fremtidige konfrontationer med Israel. “Vi har mujahideener [jihad-krigere] nok til at erstatte disse brødre, som blev martyrer [i tunnelsammenstyrtningen],” sagde han ved begravelsen af de syv Hamas-medlemmer.

 

Hamas’ leder, Ismail Haniyeh, gik et skridt videre: tunnellerne er ikke kun opført for at udføre terrorangreb mod israelerne, men for at “befri hele Palæstina.” Ifølge Haniyehs udtalelse bliver tunnellerne altså ikke kun opført for at “forsvare Gazastriben, men for at fungere som springbræt til at nå hele Palæstina.” Som man vil kunne se af et hvilket som helst kort over dette Palæstina, betyder “hele Palæstina” ikke at leve fredeligt ved siden af Israel; det betyder at erstatte Israel.

 

For Haniyeh er tunnellerne et “strategisk våben” i Hamas’ jihad for at udslette Israel. Hamas’ militære fløj har gravet tunneller rundt om Gazastriben “for at forsvare vores folk og befri Al-Aqsa-moskeen og Jerusalem,” fastslog Hamas-lederen.

 

Det bliver påstået, at Hamas har skiftet kulør. De er nu, ifølge denne hypotese, rede til at forkaste deres eget charter og acceptere en to-statsløsning. Så meget for Hamas’ sindelagsskifte.

 

Til Hamas’ ros skal siges, at de har været forfriskende gennemsigtige vedrørende deres ambition om at udslette Israel. Imidlertid har Hamas kun få ambitioner for dem, der i dag er fanget i deres greb. Næsten ti år efter bevægelsens voldelige overtagelse af Gaza har den og dens ledere ikke budt de 1,9 millioner palæstinensere, som er strandet der, på ret meget andet end ødelæggelse og død.

 

Læs også
Hamas og Irans planer om at udslette Israel skal stoppes, inden det er for sent

Åh, og tunneller. Hamas har tunneller – to slags. De tunneller, som løber under grænsen til Egypten, er bygget til transport af våben. Tunnellerne under grænsen til Israel er forbeholdt Israels udslettelse.

 

Hamas’ palæstinensiske, politiske rivaler har de seneste dage påpeget, at tunnellerne har gjort lederne af den islamistiske bevægelse til “krigens købmænd.” Disse “købmænd” har, ifølge palæstinenserne, længe brugt smuglertunnellerne til at øge deres personlige rigdom på bekostning af snesevis af underbetalte arbejdere, der fungerer som tunnelgravere døgnet rundt.

 

Som Al-Hayeh har tydeliggjort, er Hamas parat til at ofre lige så mange palæstinensere, som det kræver at fremme deres dødbringende målsætning. Mellem 2006 og 2011 blev 188 palæstinensere dræbt, mens de arbejdede i Hamas’ tunneller rundt om i Gazastriben, ifølge offentliggjorte tal fra det palæstinensiske sundhedsministerium.

 

Desuden synes lovgivning vedrørende børnearbejde ikke at have gjort synderlige indhug i det Hamas-styrede Gaza. Børn under 18 år udgør mindst 10% af dem, der er døde i tunnelindustrien.

 

Og mens Gazas økonomi ligger i ruiner, har Hamas investeret millioner af dollars i sine tunnelprojekter.

 

Arbejdsløsheden i Gazastriben i 2015 løb op på 40%, mens mere end 65% af befolkningen lever under fattigdomsgrænsen. Mere end halvdelen af befolkningen er i dag næsten fuldkommen afhængig af hjælp fra diverse nødhjælps- og humanitære organisationer. Økonomiske eksperter forudser et endnu mere dystert scenarie for Gazastriben i 2016.

 

Læs også
Palæstinenserne: “Journalistik” efter Hamas’ hoved

Trods bevægelsens påstande om det modsatte, er palæstinensernes velfærd i Gazastriben det sidste, Hamas bekymrer sig om. I virkeligheden ønsker Hamas, at palæstinenserne fortsat skal leve i elendighed og bitterhed. Det danner en frugtbar grobund for rekruttering til jihad.

 

Tunnelsammenstyrtningen i sidste uge og fornyede trusler fra Hamas om, at man vil fortsætte kampen mod Israel, falder tidsmæssigt sammen med rapporter om, at Det Palæstinensiske Selvstyres præsident, Mahmoud Abbas, har besluttet at genoptage sit forsøg på at opnå “national forsoning” og “samling” med den islamistiske bevægelse.

 

Ifølge rapporterne skal repræsentanter fra de to parter mødes i Qatar i næste uge i endnu et forsøg på at afslutte deres stridigheder og bane vejen for en ny palæstinensisk enhedsregering og gennemførelse af valg.

 

Illusionen om, at Abbas vil være i stand til at overtale Hamas til at opgive sit mål om at udslette Israel, hænger selvfølgelig som altid i luften.

 

Men Hamas vil aldrig bytte sine angrebstunneller ud med porteføljer i en Selvstyreregering. Abbas har for nylig udtrykt interesse for en genoptagelse af fredsforhandlingerne med Israel. Hans egentlige interesse har dog gennem længere tid været at række hånden ud til Hamas. En Selvstyre-Hamas enhedsregering ville betyde tunneller, ikke kun under grænsen mellem Gazastriben og Israel, men også fra Vestbredden og ind i Israel.

 

Det var derfor ikke kun syv mænd, der blev begravet under jord og murbrokker fra den sammenstyrtede tunnel i sidste uge. Sammen med dem blev det vedholdende, men umådeligt naive håb begravet, at Hamas på en eller anden måde vil forvandle sig til en “fredspartner” for Israel, for Det Palæstinensiske Selvstyre eller blot for den palæstinensiske befolkning.

 

Læs også
Hamas’ plan om at overtage Vestbredden

Khaled Abu Toameh er en prisvindende journalist med base i Jerusalem.

 

Artiklen er udkommet på Gatestone Institute og den er oversat af Mette Thomsen.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…