Charles Heidsieck – et fyrtårn blandt champagner

Til en god historie hører altid en vis portion af drama. Det gælder også Champagnehuset Charles Heidsieck, i byen Reims i det nordøstlige Frankrig, som blev grundlagt i 1851, da Charles Camille Heidsieck som 29-årig brød ud af den navnkundige Heidsieck-klan og gik sine egne vegne.

 

Handelsfolk

Klanen havde gjort sig gældende i Champagne-regionen siden, købmanden Florens-Louis Heidsieck forlod Westphalen i Tyskland i 1770’erne og etablerede et handelshus, der gjorde sig i klædevarer og produktion af Champagne og bl.a. forsynede den senere halshuggede dronning Marie Antoinette med sine boblende vine i 1788.

 

I 1811 red hans nevø Christian Heidsieck – far til Charles – ind i Moskva på en hvid hingst, umiddelbart inden Kejser Napoleons tropper stod over for det endelig slag med russerne. Han medbragte både Champagne og ordrebog, parat til at fejre sammen med den, der måtte vinde slaget. Der var dobbelt gardering på drengen.

 

Iværksætter

Charles Camille Heidsieck var en driftig ung mand med gode forbindelser i det internationale bourgeoisi – datidens svar på vor tids jetset – og samtidig en eminent forretningsmand med næse for nytænkning.

 

I modsætning til sine nærmeste konkurrenter købte han ikke jord op, men satte sine penge i underjordiske kalkgruber, hvor han kunne lagre sin Champagne under optimale forhold. Og for at få gang i forretningerne etablerede han afsætningskontakter for sit sprudlende produkt i Belgien og i England, men sin afgørende genistreg trak han i 1852, da han som den første Champagne-producent nogensinde rejste til USA og oprettede et lovende partnerskab.

 

Champagne Charlie

”Over there” frekventerede han den økonomiske og elite, og fik hurtigt tilnavnet ”Champagne Charlie”. Salget boomede både i Nord- og Sydstater.

 

Men i 1861 startede den amerikanske borgerkrig og dermed et drama, som endte med, at han i starten af 1862, hvor han forsøgte at redde sine ubetalte tilgodehavender i USA, blev sat i fængsel mistænkt for at være spion for Frankrig.

 

Hans amerikanske samarbejdspartner forholdt udover at inkassere nogle af Charles Camille Heidsiecks store udeståender fuldstændig passiv, og først ved Kejser Napoleon 3.’s mellemkomst og appel til præsident Abraham Lincoln, blev den nu ruinerede og fysisk nedbrudte franskmand frigivet og udvist fra Staterne i slutningen af 1862.

 

Miraklet

Læs også
Gode vintilbud til kriseplagede danskere

Hjemme var Heidsiecks kone, Amélie Henriot, begyndt at sælge ud af familiens værdier for at dække Heidsieck og overrakte ham en stak papirer og et brev fra broderen til hans agent i New York.

 

Broderen var skamfuld over den behandling, der var overgået Charles, og papirerne, som viste sig at være skøder på landområder i staten Colorado, var ment som kompensation. Rent faktisk drejede ejerskabet af jorden sig om en tredjedel af en lille by kendt som Denver, og som efter borgerkrigen hurtigt udviklede sig til at blive den største og rigeste by i Vestamerika.

 

I ly af denne udvikling blev Charles Heidsieck således i stand til at sælge jorden med stor fortjeneste og gøre sig gældfri. Den resterende del af formuen blev brugt til at retablere Champagnehuset og genoplive Charles Heidsieck som et af verdens ledende mærker.

 

I Danmark

I dag ejes Charles Heidsieck, der indtil 1985 var ejet af Henriot-Gruppen og efterfølgende frem til 2011 af Rémy-Cointreau-Gruppen, af EPI-Gruppen, som fremstiller franske luksusvarer.

 

I Danmark er dette fyrtårn blandt champagner repræsenteret af importfirmaet Interbrands Wines and Spirits Denmark i Herlev, som har nedenstående 5 topstjernede mærker i sortimentet:

 

1. Charles Heidsieck Brut Reserve. Pris: 379,00 kr.

Læs også
Vin til bod, bøn og faste

2. Charles Heidsieck Rosé Reserve. Pris: 499,00 kr.

3. Charles Heidsieck Vintage 2005. Pris: 699,00 kr.

4. Charles Heidsieck Vintage Rosé 2006. Pris: 799,00 kr.

5. Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 1995. Pris: 1.499,00 kr.

 

 

De blev for nylig præsenteret i Danmark af eksportchef Damien Valtier og direktør Jacob Hertz fra Interbrands, som i knap 11 år har specialiseret sig i premium-produkter til de nordiske lande.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…