Problemer med vandscooterbøller får nu Aarhus Kommune til at kræve handling fra miljøministeren

Vandscootere er blevet populære. Det har man især kunne mærke i Aarhus Lystbådehavn og ved den populære kyststrækning nord for havnen.

 

Men selvom der bliver skiltet med, at færdsel i havnen ikke må overstige 3 knob, og at vandscooterne skal holde en afstand til kysten på 300 meter, er der nogle som er total ligeglade med reglerne.

 

De ræser afsted på de kraftige maskiner til stor fare for mindreårige børn i optimistjoller, havsvømmere, yogafolk på surfbræt og strandens badegæster.

 

Og når de venligt bliver bedt om, at overholde reglerne som er til for alles sikkerhed, så bliver de truende giver fingeren og beder folk om at holde mund.

 

”Vi har været ude for, at forældrene er blevet truet med tæsk, når de bad vandscooterne om plads til at søsætte optimistjollerne, og når vi bad dem om at sejle lidt længere ud til havs. Flere gange har vores elitesejlere, der for de flestes vedkommende er piger, også følt sig så generet af hurtig sejlads og truende adfærd, at de har opgivet træningen,” fortæller Torben Houborg fra Aarhus Sejlklub. (Aarhus Stiftstidende)

 

Man ræser på havet såvel som i Gellerup

Den Korte Avis spurgte tilfældige på skudehavnen i august, om de havde set bøllerne og hvor ofte. En herre fortalte, at han ikke kom på havnen hver dag, men at han ofte så bøllerne. En anden herre var mere konkret:

 

”Det er araberknægte, og det ER et problem, selvom politiet siger noget andet.” (DKA)

 

Men nu har Aarhus Kommune så langt om længe erkendt problemet og henvendt sig til miljøminister Eva Kjær Hansen.

 

Kommunen vil have at vandscooterne skal have nummerplade på. Ellers er det meget vanskeligt, at stille hensynsløse førere til ansvar. (DR Østjylland)

 

Bøllerne leger også med færgerne

Læs også
Syrer dræber mand med sværd på åben gade – Tyskland i chok over drabsbølge med indvandrere som gerningsmænd

”Vi har fået et stigende antal henvendelser om vandscootere, der ræser hensynsløst af sted i nærheden af badegæster, fortæller miljørådmand Kristian Würtz (S).

 

Og chefkaptajn på Molslinjen Flemming Ejlersen gør klart, at problemet er større end som så:

 

”Nogle vandscootere har været så tæt på som 10-20 meter fra skibet, og der skal jo ikke meget fantasi til at forestille sig, at det kan gå rigtig galt, hvis sådan en vælter. De er meget hurtige og kan forsvinde under skibet, så vi ikke kan se dem med det blotte øje. Vi skal bruge kameraer og andet udstyr for at lokalisere dem. Det bryder vi os bestemt ikke om.” (DR Østjylland)

 

Man kan altså konstatere, at bøllerne generer hele vejen rundt fra børn i joller til store færger. Og de udsætter desuden deres eget liv for fare ved at bryde færgernes sikkerhedszone på 100 m.

 

”Vi ville sætte stor pris på, at alle lystfartøjer fik nummerplader. Det har vi set i Frankrig, hvor vores færger også har sejlet, og det har været til stor hjælp, når vi har haft brug for at identificere fartøjer, der har opført sig unormalt på vandet,” udtaler chefkaptajnen til DR.

 

Der er pt omkring 12.ooo vandscootere i Danmark. De kraftigste kan typisk sejle over 100 km i timen. Farten er høj og derfor er der selvsagt også regler for hvor man må sejle, og brud på reglerne har konsekvenser.

 

Læs også
Chok i Holland: Mange politifolk med indvandrerbaggrund er stærkt involveret i kriminel aktivitet

Dårlig scooteradfærd er altså strafbar, fordi adfærden udsætter andre menneskers liv for fare. Endda stor fare.

 

Man må håbe, at det også giver god mening hos ministeren, at indføre nummerplader til vandscootere.

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…