Danske iværksættere kan have lavet et internationalt guldæg med bogsoftware

Danmark går for at være et land uden alt for mange iværksættere, og vækstvirksomhederne, som vi sukker så meget efter, er ganske få. 

 

Dansk softwareindustri gemmer dog på mange vækstvirksomheder, og seneste eksempel kom i sidste uge, hvor det blev offentliggjort, at e-boghandlen Riidr.com blev solgt til mediekoncernen JP/Politikens Hus.

 

Firmaet bag Riidr.com hedder Pubfront og leverer allerede softwaren bag den norske mediekoncern Schibsteds e-boghandel i Norge og Sverige.

 

Inden for e-boghandel er den helt store spiller Amazon Kindle Store, men med den nye aftale med JP/Politikens Hus er den danske softwareudvikler Pubfront gået sammen med førende skandinaviske mediehuse og er klar til at tage kampen op med mastodonten.

 

Riidr.com er en danskudviklet cloud-software, der gør op med dogmerne inden for e-bøger og muliggør læsning på tværs af styresystemer. Det vil sige, brugeren kan nøjes med at købe én bog og læse den med tablet-computeren, mobiltelefonen eller computeren, alt efter hvordan det passer ind i hverdagen.

 

Lagring af e-bogen online er også en mulighed. Ifølge JP/Politikens Hus en unik teknologisk platform, der udløste opkøbet.

 

Dansk softwareudvikling oplever høj vækst

Riidr.com har kunnet fremvise markant stigende årlige vækstrater og var blandt de første e-boghandler i Danmark. Og netop IT-virksomheder oplever i disse år høj vækst. Således er hver tredje nyopstartede IT-virksomhed en højvækstsvirksomhed, hvilket vil sige, at de har en vækst på over 20 procent årligt.

 

Tal fra analysehuset IDC viser, at det især er softwarevirksomhederne, der kan fremvise gode regnskaber. De danske softwarevirksomheder har en vækst på over fem procent, hvilket ifølge IT-Branchen skyldes, at firmaerne har fået øjnene op for, at det kan være en god forretning at investere i nye softwareløsninger.

Pubfronts platform kan blive international succes

IT-iværksætterne bag Pubfront ser den nye aftale med JP/Politikens Hus som starten på et internationalt væksteventyr.

 

“Vi har nu aftaler med de førende mediehuse i Skandinavien og ser Tyskland som næste naturlige marked. Der er tale om et mere traditionelt mediemarked end det skandinaviske, men også i Tyskland er digitaliseringen af bogmarkedet på vej”, siger Anders Breinholst, der er kommerciel direktør i Pubfront.

 

Han henviser til, at den tyske mediegigant Axel Springer SE og amerikanske The New York Times Company for nogle dage siden opkøbte en andel på 23 procent i en onlineshop med avisartikler, Blendle, for over 22 millioner danske kroner.

 

“På lidt længere sigt ser vi vores platform anvendt i mange lande, idet den understøtter det behov alle mediehuse har for at levere digitalt indhold. Vi regner derfor med, at væksteventyret kun lige er startet med salget af Riidr.com til JP/Politiken”, slutter han.

 

Kilde: Pubfront, IDC, Politikens Hus

Del på Facebook