En lærer forløb sig – men fyringen af ham virker helt ude af proportion

Vi ved ikke, hvad eleven fra 8. klasse på Risskov Skole har sagt eller gjort. Men læreren følte sig så provokeret, at han slog ham på skulderen. Det skete i forbindelse med klubaktiviteter efter skoletid.

 

Det må man naturligvis ikke som lærer. Og læreren indberettede da også selv sagen.

 

Inklusion af elever med særlige problemer

Denne sag er den tredje sag inden for kort tid, der handler om, at selv dygtige og erfarne lærere kan have svært ved at styre temperamentet, når elever spytter på dem, er voldelige eller siger grovheder.

 

De fleste lærere har meget få muligheder for sanktioner overfor provokerende og grove elever. Eleverne føler ofte de kan gøre som det passer dem, uden at der sker dem noget.

 

Hvis skoleledelsen bakker læreren op, så bliver han eller hun nemt underkendt af kommunens forvaltning. Her er embedsmændene langt fra en broget hverdag i folkeskolen, hvor lærerne nu også skal håndtere elever, der før gik i special klasser – den såkaldte inklusion.

 

Det skete for et par uger siden. Læren er nu fyret af skolens ledelse efter indstilling fra skoleforvaltningen i Aarhus Kommune. Det skete fredag eftermiddag.

 

De 300 elever er i oprør og stemningen er kaotisk. Elever og forældre raser og demonstrerer mod beslutningen. Den elev, der blev slået, er også med i protesterne. Læren var meget afholdt og dygtig, siger de.

 

“Det er den bedste lærer, vi nogensinde har haft. Han må ikke engang komme ind på skolen og sige farvel til os,” fortæller Thea Bech Kjeldsen fra 6.b, som støttes af Stig Grønhøj Touborg. (Aarhus Stiftstidende)

 

“Jeg er ked af det. Han er sjov, og vi har lært så meget af ham. Vi synes, han har fået en unfair behandling. Det burde være nok med en advarsel,” mener han.

 

Et juridisk skøn

Læs også
Vidner til vold vælger ofte at blande sig

Skoleledelsen på Risskov Skole ønsker ikke at kommentere sagen, men henviser til børne- og ungeafdelingens forvaltningschef Søren Aakjær.

 

“Når vi skrider til sådan en sanktion, er der tale om en alvorlig hændelse,” forklarer Søren Aakjær. (JP Aarhus)

 

Afskedigelsen er ifølge ham selv baseret på et juridisk skøn.

 

Det var altså ikke en given ting, at læren skulle fyres.

 

Men fyret blev han.

 

Man får oplevelsen af en embedsmand, der gør det, der er nemmest for ham selv og den øvrige forvaltning.

 

Læs også
Der er i den grad brug for en ændring i holdning og adfærd omkring affald hos en betydelig del af landets befolkning

Det bliver oplevet som ligegyldighed over for de elever, der nu er dårligere stillet uden en dygtig lærer.

 

Demonstrationer mod fyringen

De demonstrerede fredag under overskrifter som:

 

“Verdens bedste lærer tilbage” og “Det er ikke fair, vi savner vores lærer”.

 

Der har også været en stor underskriftsindsamling fra børnene. Men den er blevet ignoreret.

 

Forældrene er også frustreret over den manglende lydhørhed.

 

Halvdelen af forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen, herunder formanden, har trukket sig fra deres poster i protest over skoleledelsens ageren i sagen.

Læs også
Dagbladet Politiken, politiserende embedsmænd og røde politikere kæmper for at få ram på Inger Støjberg og den stramme udlændingepolitik

 

De er ikke blevet hørt. Ledelsen har handlet på egen hånd uden at få sagen nærmere belyst og uden at undersøge om der var andre muligheder.

 

En ledelse uden ansvar

Poul Nissen, der er forældrerepræsentant i skolebestyrelsen siger:

 

“Han er et ufatteligt godt menneske og en utrolig dygtig lærer. Han engagerer sig og skeler ikke til minuttyranni. Det er dybt beklageligt, at vi mister den slags lærere i folkeskolen, fordi man ikke har en procedure, hvor man tager en sag trin for trin, men går ind med den helt store kanon med det samme.” (JP)

 

Poul Nissen bestyrker oplevelsen af en forvaltning og ledelse, der dybest set er ligeglad med den skole og de elever, de har ansvaret for:

 

“Vi synes, man sender et forkert signal om, hvordan man laver en skole, som kan håndtere inklusion, og som er et medmenneskeligt sted, hvor man håndterer virkeligheden, som den er. Systemet kan sagtens sige, at det følger procedurer og regler, men det er udtryk for, at man ikke ønsker at sidde med et ansvar, og derfor putter man det i nogle kasser. Man kan spørge sig selv, hvad vi skal med ledere, hvis man alligevel kun har robotreaktioner på den slags hændelser,” siger han. (JP)

 

Læs også
En mand påtalte tyveri i supermarked – så blev han omringet af syv mænd, som tævede ham

“Hvis skolen skal kunne håndtere stadig større udfordringer, skal man også have nogle lærerkræfter, som kan tage sig af de problemer. Og så vil der ske fejl. Mennesker er ikke perfekte, og man må have procedurer, som erkender, at mennesket ikke er perfekt,” siger han.

 

Det samme indtryk var en forælder, Morten Nielsen, fredag morgen mødt op til demonstration på Risskov Skole med.

 

“Vi synes, skoleledelsen har opført sig meget amatøragtig i den her sag. Vi synes ikke, at man har behandlet sagen ordentligt. Det har været en uanstændig behandling, og det er vi ikke tilfredse med,” sagde Morten Nielsen til TV2 Østjylland.

 

“Den her sag er blevet dramatiseret ud over alle grænser, og det er hverken i skolens, lærerens eller det pågældende barns interesse. Vi tænker egentlig på børnenes tarv her, og der må vi bare erkende, at med den ledelsesform, der er anvendt, har man skabt en unødig dramatik, der ikke fører noget godt med sig for nogen. Det er ude af proportion.”

 

To andre tilfælde

Der er netop nu på Sjælland en lærer, der er fyret, fordi han engagerede sig for meget i eleverne. (TV2 ØST)

 

På Bækkegårdsskolen spyttede en dreng på en 59-årig afholdt lærer, der havde været på skolen i 34 år. Hun stak ham en lussion og blev fyret.

Læs også
To grundlæggende forskellige holdninger til ansvar: Kundby-pigens mor meldte sin datter – Omar Husseins mor anklagede politiet

 

Begge steder har det været eller er fortsat voldsomme protester fra elever og forældre samt fra andre borgere.

 

Næstformand i Danmarks Lærerforening Dorthe Lange siger, at der er et stigende antal sager af denne art. Lærerne får ikke opbakning fra ledelsen og føler sig magtsløse. (TV2)

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…