Ahmed Akkari var med i forreste række, da imamer i Danmark i i 2005-2006 gik til angreb på Muhammed-tegningerne og på ytringsfriheden. Samtidig bidrog de til en hadefuld stemning og voldelige episoder vendt mod Danmark i den muslimske verden.
Denne rolle har efterladt en skamstøtte over ham og de andre, som vil blive stående, uanset hvad han måtte sige eller gøre i dag.
Her i sommer har han så under stor mediebevågenhed givet udtryk for, at han har ændret sit syn på tegningerne og på ytringsfriheden, og han har øvet selvkritik for sin rolle dengang.
Akkaris selvopgør rejser naturligt nok spørgsmålene: Er det ærligt ment, eller har han en taktisk dagsorden? Er han en ulv i fåreklæder eller rent faktisk en omvendt islamist?
Det bliver heftigt debatteret. Men på Den Korte Avis har vi sat os for, at vi vil give læserne et bedre grundlag for at bedømme sagen.
Akkaris ny syn på islam
Derfor har vi i modsætning til andre spurgt Ahmed Akkari om hele hans syn på islam i dag. En undskyldning for angrebene på Muhammed-tegningerne er jo ikke meget bevendt, hvis Akkari stadig forsvarer de islamistiske synspunkter, som lå bag hadet til tegningerne.
Som man vil kunne se af vores interview nedenfor, giver Akkari i dag udtryk for en opfattelse af islam, der er opsigtsvækkende i forhold til, hvad han tidligere har fremført.
Han siger således, at man som muslim bør kunne have en kritisk holdning til, hvad der står i Koranen. Han har angiveligt ændret syn på forholdet mellem demokratiets love og shariaen, den islamiske lov. Han formulerer et kvindesyn, som bryder med den islamisme, han engang prædikede.
Samtidig advarer Akkari mod de islamistiske kræfter, som står bag de nye stormoskeer i Danmark.
Væk er den islamistiske svovlprædikant, som dengang kom med forblommede trusler om vold mod Naser Khader.
Forsvar for friheden
Man kan vælge at tro på Akkaris omvending. Man kan vælge at afvise den. Man kan vælge at forholde sig afventende og se, hvordan han udvikler sig.
Men det er under alle omstændigheder bemærkelsesværdigt, at han offentligt giver udtryk for synspunkter, som islamister normalt vil stemple som kættersk djævelskab.
Hvad hans dagsorden end er, så har Akkari i hvert fald foretaget en ordentlig rejse som debattør.
Den rejse havde formentlig ikke fundet sted, hvis danskerne i 2005-2006 havde bøjet sig for islamisterne, lagt afstand til tegningerne og solgt ytringsfriheden.
Men heldigvis nægtede de fleste herhjemme at lægge sig fladt ned for ufrihedens kræfter, selv om visse medier, meningsdannere og politikere anbefalede, at de gjorde det.
Det er dette forsvar for friheden, som Ahmed Akkari nu giver udtryk for, at han er påvirket af og slutter sig til.
Læs interviewet i dagens avis og døm selv.