Af Lone Nørgaard
**** 4 stjerner ud af seks
——————————————————————————————–
I 2012 debuterede Anne-Grethe Bjarup Riis som filminstruktør med filmen
Hvidstengruppen var en dansk modstandsgruppe, som var aktiv under Danmarks besættelse fra marts 1943 til marts 1944.
Her et redigeret handlingsreferat hentet på Filmcentralens undervisningsplatform:
’Danmark er blevet besat af Nazityskland, og ejeren af Hvidsten Kro, Marius Fiil er alt andet end begejstret, da statsminister Buhl annoncerer, at sabotage er en forbrydelse imod fædrelandets interesser.
I foråret 1943 bliver Marius kontaktet af modstandsbevægelsen, fordi området omkring Hvidsten Kro er velegnet til nedkastning af våben, sprængstof og sabotører uddannet i England. Efter at have rådført sig med hustruen Gudrun samler Marius en gruppe, der indbefatter sønnen Niels og svigersønnen Peter.
I begyndelsen går det godt, og de illegale aktiviteter optrappes, også selv om der indføres dødsstraf for modstand mod tyskerne. Men da en sabotør tages til fange og torteres til at røbe sin viden om gruppen, arresteres Hvidstengruppen og stilles for den tyske krigsret. Otte af gruppens medlemmer henrettes ved skydning i Ryvangen d. 29. juni 1944. De øvrige gruppemedlemmer, deriblandt Peters hustru, Tulle, og Tulles søster, Gerda, får fængselsstraf.’
Handling
HVIDSTENGRUPPEN II – DE EFTERLADTE tager tråden op, hvor første film slutter. For hvordan reagerer Gudrun Fiil (Bodil Jørgensen) på tabet af mand, søn, og svigersøn og to døtre i fængsel, hvis skæbne er usikker? Og hvad med den tredje datter, Bitten, og Tulles lille pige, den 2-årige Gulle, der med et slag er blevet både moder- og faderløs?
Der krydsklippes mellem livet blandt de efterladte på Hvidsten og det helvede, som Tulle (Marie Bach Hansen) og Gerda (Laura Winther Møller) går igennem, da de deporteres til et tysk fængsel. Krigsfangerne gennemlever allehånde rædsler og sadistiske overgreb fra deres vogtere.
Håbet om at komme tilbage til Danmark begynder at svinde, alt imens Gudrun kæmper for sine døtres liv.
Vil det lykkes at få dem hjem?
En hidtil ufortalt historie om de efterladte kvinder
Filmen baserer sig på virkelige hændelser hentet i interviews, dagbøger og breve. En hidtil ufortalt historie om de efterladte Fiil-kvinders kamp for frihed – og for at finde mening i de grufulde tildragelser.
Både den første og anden film om Hvidstengruppen skal ses, fordi de rummer et stykke vigtig danmarkshistorie med skildringen af en familie, der ikke gik på kompromis, men kæmpede for alt, hvad de havde kært. Herunder fædrelandet.
Det er hjerteskærende at følge den bestialske behandling, som Tulle, Gerda og de øvrige kvindelige krigsfanger udsættes for. Er der overhovedet mennesker inden i de piskebærende fangevogter-uniformer?
Oven i købet er der ikke skruet det mindste op for farveladen, snarere det modsatte.
Instruktør Anne-Grethe Bjarup Riis udtaler i et interview:
”F.eks. var modstandskvinden Grethe Jensen, der på et tidspunkt sidder fængslet sammen med Tulle til forhør i Shellhuset. Hun skulle afsløre, hvilke netværk hendes mand var i. Det ville hun ikke, så tyskerne smadrede alle tænder på hende og brækkede hendes næse.
Men vi kan ikke holde ud at se på en kvinde, der sidder med stumper i munden i filmen. Så vi har skruet ned. Det er helt sindssygt, hvad der har været af sadisme. Og det med at få taget børn fra sig – det skete 100 procent.”
Dette citat kaster også lys over min hovedanke i forhold til begge film, især den første.
Her er den første halvdels beskrivelse af gruppens dannelse og sabotage fint og troværdigt formidlet, i modsætning til anden halvdel hvor vi følger Hvidstengruppen i fængslet. Fx er det usandsynligt, at fangerne ville få lov til at sidde sammen. De fremstår også alt for velsoignerede og ’normalt’ udseende, i betragtning af at der næppe kan herske tvivl om, at de er blevet udsat for tortur.
I film II er det muligt, det er en detalje, men den skurrede konstant i øjnene. Tulle og Gerda har hele vejen igennem deres smukke lange hår, som ser rimeligt nyvasket ud til trods for de elendige sanitære forhold, de lever under. Så hjælper det ikke, at to norske kvinder ligner præcist det, de er: Radmagre, skrantende og næsten skaldede koncentrationslejrfanger. *
Begge film kammer i flere scener over i sentimentalitet og melodrama, hvilket ikke skulle være nødvendigt, i betragtning af at familietragedien er så rigeligt dramatisk, hjertegribende og bevægende i sig selv.
Tilbage står, at Hvidstengruppen og de alt for få danske sabotører m/k med de to film har fået ristet en rune, der ærer deres forbilledlige patriotiske indsats. Og en stor tak for det.
På filmplakaten står under portrætterne af de kvindelige hovedpersoner følgende spørgsmål: ”Betalte de den højeste pris?”
Efter at have set filmen fristes jeg til at svare ja.
________________________________________________________________
*Følgende korrektion er sendt til Den Korte Avis/ mig af Rikke Hesselholt:
”Produceren har gjort opmærksom, at Hvidstengruppen sad i en stor fælles celle, blandt andet med en anden modstandsgruppe. Det var først da de blev dømt til døden, at de kommer i mindre celler.
Med hensyn til at være velsoignerede, så er det også korrekt. De vidste nemlig aldrig, hvornår de kom for en krigsret, så derfor var de altid ”klar” [ud?] for ikke at virke sølle foran dommerne.
Med hensyn til tortur, så blev Hvidstengruppen aldrig udsat for tortur, de var faktisk respekteret af de tyske forhørsledere, men også fordi tyskerne vidste alt om dem. Så alt er historisk korrekt. Det er det også, som det er beskrevet i filmen omkring Tulle og Gerda og deres hår.”
Døm selv, når du ser filmen(e).
—————————————————————————————————-
Længde: 125 minutter
- Medvirkende: Marie Bach Hansen, Bodil Jørgensen, Laura Winther Møller, Selma Sophia Høst m.fl.
- Instruktør: Anne-Grethe Bjarup Riis
- Manus: Torvald Lervad
- Censur: T.o. 11 år
- Premieredato: 10.03.22
Efter at have set filmen fristes jeg til at svare ja.
Længde: 125 minutter
- Medvirkende: Marie Bach Hansen, Bodil Jørgensen, Laura Winther Møller, Selma Sophia Høst m.fl.
- Instruktør: Anne-Grethe Bjarup Riis
- Manus: Torvald Lervad
- Censur: T.o. 11 år
- Premieredato: 10.03.22