To arabiske storfamilier med rødder i Libanon er reelt ved at ødelægge et stort boligområde i Korsør.
Medlemmer af de to storfamilier, som tæller omkring 70 medlemmer har hærget Korsør og især Motalavej med masseslagsmål, vanvidskørsel, narkosalg og trusler mod butikker.
Nu viser det sig, at det ikke kun er en sag om vold og trusler. Sagen afslører også den magt islam er ved at få i det danske samfund.
Motalavej
Det drejer sig om boligområdet Motalavej i Korsør, hvor der bor mange med indvandrerbaggrund.
Her har der flere gange gennem de senere år været voldsom uro og kriminalitet.
Blandt andet blev et dagtilbud for psykisk sårbare midlertidigt lukket på grund af chikane fra indvandrerdrenge.
Butikker har oplevet tyveri ved højlys dag, hærværk og trusler mod de ansatte.
Politiet har flere gange haft vanskeligheder med at trænge ind i området og er blevet angrebet. Det er blandt andet sket med farligt fyrværkeri nytårsaften. Alt det har Den Korte Avis skrevet om flere gange.
Urolighederne er indimellem stilnet af og der er blevet talt om mere politi og flere sociale tilbud.
Men reelt er det bare blevet værre.
Det er senest blevet afsløret af Berlingske, der har søgt aktindsigt i Slagelse Kommunes interne korrespondance.
Her er der kommet flere uhyrligheder frem.
Det er fuldstændig sindsygt, det der foregår
I en mail til andre ansatte skrev Ditte Brøgger Løjborg, der er faglig leder af den kriminalpræventive enhed i Slagelse Kommune: ‘Det er – for at sige det ligeud – fuldstændig sindssygt, det der foregår’. (Berlingske)
Hun beskrev ifølge avisen blandt andet den omfattende vanvidskørsel i området:
‘De drøner rundt på en måde, som vi ikke har set i min tid i hvert fald – og terroriserer hele byen med deres kørsel. Det er livsfarligt,’ skrev Ditte Brøgger Løjborg og sluttede så sin e-mail med det, der kunne minde om magtesløshed:
‘Vi gør det, vi kan – snakker med de unge, snakker med forældrene, kontakter politiet, men det hjælper ikke.’
I centrum for konflikten står to familier med oprindelse i Libanon. Familierne, der består af cirka 70 personer i alt, kommer fra samme landsby i Libanon, hvor de boede i en flygtningelejr. For 30 år siden kom de til Danmark, hvor de nu bor nær hinanden på Motalavej.”
“Ofte tager konflikterne fart, hvis der er et fællesskab at forsvare. Det kan være slægtsrelationer eller andre typer af relationer, der ikke nødvendigvis har noget med selve banden at gøre. Det kan også være æresrelaterede konflikter, som skaber problemet, og det behøver ikke kun at handle om, at der er nogen, der skylder penge. Sådan er det faktisk sjældent.” (Christina Jerne, postdoc ved Institut for Antropologi.)
“I Libanon spiller familier kulturelt og socialt set en større rolle end i Danmark. Hvor det eksempelvis i Danmark i højere grad er staten, der hjælper os og tager konflikten, bruger man mere familierne i Libanon. Familien er symbol på et tilhørsforhold, og det kan være for det gode, men også blive ramme om konflikter og kriminalitet. … Når det er sagt, skal man passe på med at generalisere og konkludere, at problemerne i disse miljøer blot skyldes kulturelle forskelle og klanstrukturer.” (David Sausdal, postdoc ved Center for Global Kriminologi)
Islams magt
Man kan få det indtryk, at det ‘kun’ handler om en voldelig adfærd og familiefejder.
Men det er kun en del af sandheden. Problemerne i området omkring Motalavej handler grundlæggende om en kultur fra et muslimsk land. Et ikke-vestligt, klanorienteret muslimsk land.
Det fremgår reelt af en artikel i Berlingske tirsdag (1.9).
Her kan man læse hvordan imamerne spiller en stor rolle i området. Avisens foruroligende overskrift lyder:
Imamer har mæglet i familie-konflikt: “De kan bestemme, hvornår der skal være uro og ballade”.
I sidste halvdel af august har der været relativt ro i området. Politiet har anholdt 24 personer. Men den egentlige årsag er ifølge avisen imamernes rolle:
“Den foreløbige ro skyldes ifølge kilder den mægling som imamen Hussein El-Khord har forestået over tre måneder.
Han er også formand for boligforeningen i et andet indvandrertæt område i slagelse. Og han bekræfter overfor Berlingske, at han har mæglet.
Der har tidligere været imamer, der har mæglet i konflikter på Motalavej. Det er også kendt fra andre indvandrertætte områder.
Når antallet af muslimer vokser, så vokser islams magt.
Islam er ikke kun en religion, den er en politisk ideologi. Et alternativt system til det danske individbaserede, sekulære demokrati.
i et muslimsk land er der ikke demokratisk vedtagne love. Regler og love kommer fra Koranen, og kaldes under et sharia.
Det er de såkaldte islamisk lærde, der fortæller hvordan reglerne skal forståes i dagens samfund.
Det sker ved såkaldte sharia-domstole, som skyder op mange steder i Europa, ikke mindst i Storbritannien.
Desuden er der råd af islamiske ledere, som udsteder såkaldte fatwaer.
For eksempel må kvinder gerne cykle, fordi det fremgår af Koranen at kvinder må ride på æsler.
Det kan man smile af. Men realiteten er, at islam som politisk alternativ til demokrati og frihed vinder frem.
Imamernes rolle på Motalavej er et rystende eksempel på, hvad vej det går i Danmark og resten af Vesteuropa. (se tophistorien om Frankrig)