I Østrig er der voksende bekymring for islams indflydelse i hovedstaden Wiens skoler.
Skolefolk har meget ringe lyst til at tale om det. De er bange for at blive beskyldt for diskriminering af muslimer.
Men nu tager Susanne Wiesinger bladet fra munden. Hun har i 25 år har været lærer i Wiens største skoledistrikt, Favoriten.
Susanne Wiesinger har givet et interview om forholdene til tænketanken ”Addendum”. Interviewet er viderebragt af Kronen Zeitung.
Ifølge avisen er det første gang, at en repræsentant for det socialdemokratiske lærerforbund taler så åbent om problemerne i Wiens klasseværelser.
Hver anden skoleelev i Wien har indvandrerbaggrund. Religiøse konflikter hører til hverdagen. Politikere forsøger at slå det hen som enkelttilfælde, men stadig flere skolefolk advarer mod et sammenbrud i systemet.
”Det er simpelt hen for meget”
Lærere og skoleledere tør normalt ikke gå til offentligheden med problemerne. Men nu har den 53-årige Susanne Wiesinger altså fået nok.
Problemerne i klasseværelserne er næsten ikke mere til at løse, siger hun. ”Der er simpelt hen for meget.”
Hun fortsætter:
”Jeg tror, at forskellen mellem deres verden derhjemme og vores verden er så stor, at man ikke længere kan få tingene til at mødes. For mange af mine elever står shariaen over alt andet. Den er det vigtigste for at være en god muslim.”
Tidligere kunne Wiesinger interessere eleverne for undervisningens indhold. Men nu reagerer de mere og mere ud fra religiøse motiver og regler.
Musik og dans bliver afvist. Hos mange af de muslimske forældre er der en voksende fjendtlighed over for faglige kundskaber. Ofte drejer det sig i stedet om den islamiske tro.
”Det udvikler sig i en retning, der ikke er sund for et samfund.”
Religiøs propaganda
Christian Klar, der er skoleleder for en Europa-skole, ser også meget bekymret på udviklingen.
Ganske vist er det ikke noget nyt, at man som lærer på visse skoler kan blive skældt ud og udsat for fysisk chikane, siger han. Men det er blevet værre.
Det gælder specielt elevernes indbyrdes religiøse konflikter:
”I klasseværelset raser en kamp mellem forskellige kulturer”. Eleverne lægger desværre alt for stor vægt på afstamning og religion, siger Klar.
Han kræver et forbud mod islamiske tørklæder, i hvert fald når der er tale om mange muslimske familier.
Han mener, at islamundervisningen i skolerne bliver misbrugt af kræfter, der vil modarbejde integration.
Også en irakisk far, der ønsker at være anonym, advarer mod undervisere, der bruger timerne til at lave religiøs propaganda over for eleverne.
Indvandringen anses for største problem
Udviklingen i Wiens skoler er et lille hjørne af de problemer, som den massive tilstrømning til Europa fra den muslimske verden har ført med sig.
Problemerne viser sig også meget tydeligt i EU’s løbende undersøgelser af, hvad EU-borgerne anser for de vigtigste udfordringer i EU.
EU-borgerne anser i dag indvandring og terror som langt de største udfordringer. I Danmark er der endda en endnu større andel end i resten af EU, der peger på indvandringen som det største problem. (Eurobarometer 2017)
Vælgerne stoler ikke på, at problemerne bliver løst. Derfor rammes Europa af folkelige oprør mod udlændingepolitikken.