En universitetslektor tager bladet fra munden: Dumme og dovne studerende skal ikke bedømme deres lærer

Colourbox

Alle studerende på de danske universiteter har adgang til at bedømme deres undervisere. Det gælder også de studerende, som er blevet optaget uden de nødvendige faglige forudsætninger, som ikke gider bestille noget, og som måske ikke engang kommer til undervisningen.

 

Jeg forstår ikke, hvorfor min undervisning skal bedømmes af dumme og dovne studerende, som slet ikke burde være på et universitet?

 

Ikke alle studerende er naturligvis dumme og dovne, men efter det forøgede optag på universiteterne er der desværre flere og flere, der tilhører den kategori, og de kan også evaluere de kurser, som de dumper, fordi de ikke har forstået en bønne.

 

Ved evalueringerne forventes de studerende at vurdere undervisningens kvalitet, men nyere undersøgelser viser, at det er noget helt andet, de svarer på. En artikel fra Economics of Education Review viser, at undervisere, som kræver mindre af deres studerende, i snit bliver vurderet mere positivt end mere krævende undervisere. De mere krævende underviseres studerende klarer sig dog bedre i efterfølgende fag. De undervisere, som får lært de studerende mest, får altså ofte de dårligste evalueringer!

 

Forfatterne af artiklen mener, at sammenhængen skyldes, at specielt de fagligt svage studerende ikke bryder sig om kurser, hvor der stilles relativt store krav mht. fagligt niveau og arbejdsindsats, og disse studerende giver derfor underviseren dårlige evalueringer. Forklaringen underbygges af, at hvis der var flere “gode” studerende i gruppen, fik de mere krævende undervisere positive evalueringer af deres studerende – de gode studerende vil nemlig gerne have, at der stilles krav til dem.

 

Hvis universiteterne følger evalueringerne fra de studerende, der dumper deres kurser, så skal det faglige niveau sænkes, så det passer bedre med de dårligste studerendes forudsætninger. Det lyder måske umiddelbart sympatisk, at “vi skal undervise de studerende, vi har”. I så fald skal vi starte undervisningen for de nye studerende på Københavns Universitets Natur- og Biovidenskabelige Fakultet med at gennemgå brøk- og procentregning, for der er der rigtig mange nye studerende helt blanke. Alt imens statsministeren taler om “den bedst uddannede generation nogensinde”. Man græmmes.

 

Et andet evalueringsønske fra samme gruppe studerende, der ikke gider møder op til deres undervisning, er, at vi bare skal gøre undervisningen mere spændende – så skal de nok være der. Forventningen om, at alt skal være spændende, ellers er der noget galt, og så gider de ikke, er næsten det mest bekymrende. Som ved fysisk træning er der også ved indlæring en del mængdetræning eller terperi, som måske i første omgang kan virke kedelig, men mange studerende har tilsyneladende ikke mødt den slags før i det danske skolesystem. Yderligere kan man være bekymret for, om de samme studerende tager denne holdning med til deres fremtidige arbejdsgiver og efterfølgende kun er til sinds at møde frem på job, når de synes, det er spændende.

 

Naturligvis skal vi have evaluering af vores undervisning på universiteterne, men undervisningen er ikke en “vare”, vi bare skal “sælge” til “kunderne i butikken”, selvom mange studerende og ikke mindst administratorer i universitetets ledelse tydeligvis lider af den fejlopfattelse. Undervisningen kan bestemt forbedres, men ikke ved at lytte til dem, der overhovedet ikke burde være blevet optaget på universitetet.

 

Den nuværende form for evaluering af undervisningen er i bedste fald blot ubegavet spild af tid og penge og måler slet ikke undervisningens kvalitet. Det er indlysende, at hvis studenterevalueringerne skal have nogen mening, så er det kun resultaterne fra de beståede studerende, der skal tælle med i den endelige opgørelse for et kursus. For at blive hørt, må man vide, hvad man taler om.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…