I går kom meddelelsen om, at den sidste danske elev nu har forladt Tovshøjskolen i Aarhus. Jet har selv arbejdet flere år på skolen og advaret mod den udvikling der var ved at ske, som også betyder, at islamister får bedre fodfæste. Men det blev jeg ikke takket for. Tværtimod hav det mig så store problemer, at jeg til sidst forlod skolen.
Der er gennem årene mange, der har advaret mod en udvikling som den på Tovshøjskolen.
Børnene lærer ikke nok. De bliver ikke fortrolige med det danske samfund. Det fremme islamisternes indflydelse og styrker parallelsamfundene. Men der er ikke blevet lyttet.
allerede i begyndelsen af 1990’erne råbte lærerne på Gasværksvejens Skole på Vesterbro vagt i gevær. Der var næsten ingen danske børn tilbage på skolen, og lærerne havde meget svært ved at holde et godt fagligt niveau. De kunne også se at eleverne blev dårligt integrerede uden kontakt til danske børn. Men de blev fejet til side som racister og fremmedangste.
Det var med til at lægge en alvorlig dæmper på nogle af de mange andre lærere, der var bekymrede.
Mine egne oplevelser på Tovshøjskolen
Jeg har selv oplevet en tur gennem den mølle, som pædagog på Tovshøjskolen, der er en heldagsskoler i Gellerup, vest for Aarhus.
Man er nemlig racistisk og fremmeangst hvis man påpeger, at en folkeskole hvor stort set alle elever har ikke-vestlig og ofte muslimsk kulturbaggrund, er et oplagt sted for islamister på mission.
Jeg oplevede konkret, at en lærer og såkaldt rollemodel for muslimske indvandrerbørn i indskolingen arbejdede for et fundamentalistisk islamisk grundsyn.
Hun underviste muslimske forældre i, at man som rettroende muslim ikke må tage de vantro ikke-muslimer til venner. Man må heller ikke give børnene almindelige danske navne. Hvis man gør det, er der fare for, at de kommer til at holde af dansk kultur.
Jeg henvendte mig til skolens ledelse om lærerens mærkelige vejledninger, som ledelsen blandt andet kunne læse på lærerens hjemmeside.
Men det endte med, at det var mig, som fik en tjenstlig påtale. Det var ikke læreren som skulle forklare sig.
Det var helt absurd. Jeg blev hængt ud som kollega-mobber.
Den lærer, som advarede forældre mod, at børnene blev venner med danskerne, hun blev trøstet og forgyldt med uddannelsesorlov. Så sagde jeg mit arbejde op.
De islamistiske kræfter får mere magt
Episoden er et eksempel på hvor galt det kan gå, når de, som skal opfordre og hjælpe indvandrerne til at tilpasse sig, fejler. Man får en skole, hvor hverdagen fjerner sig fra hverdagen i en almindelig dansk folkeskole. De danske forældre trækker deres børn ud af skolen. Og det samme gør de indvandrere, som gerne vil integrere deres børn i det danske samfund.
Det giver de islamistiske og antidemokratiske kræfter mere magt. Det er en farlig vej mod dannelse af parallelsamfund, hvor religiøse klan- og stammeregler gælder!
Desværre bliver lærere, pædagoger, psykologer og diverse socialarbejdere ofte ´miljøskadet´ af at arbejde for mange år i de store indvandrertætte bydele. Deres normalitetsbegreber ændrer sig, alt bliver relativt.
På Tovshøjskole bliver der ikke severet svinekød i kantinen. “Jeg ville jo have vand i hovedet, hvis jeg begyndte at sælge hamburgerryg til børnene”, siger skolens leder til BT.
Til jul er der juletræet med lys. “Men vi går godt nok ikke ned i kirken, men det er fordi, der er langt derned. Og nu hvor det er påske, så fortæller vi børnene, at det er noget vi fejrer”, siger hun. (BT)
Tosprogede skoler skal ikke være anderledes end andre skoler
”På en skole som vores er der meget, der er anderledes” er et standard udsagn på en skole som Tovshøjskolen.
Hvorfor er det egentlig dét? De fleste af eleverne er født i Danmark og mange af deres forældre er også født eller opvokset her. Børnene har gået i børnehave og en hær af integrationsmedarbejdere, mentorer, socialrådgivere, familieterapeuter, sprogkonsulenter mfl. har haft deres daglige gang i området.
Tusindvis af initiativer er blevet afprøvet. Men lige meget har det hjulpet. Elevernes faglige kompetencer er og bliver utilstrækkelige, hvis de sidenhen skal klare sig på lige fod med danskerne.
Imidlertid kan det ikke undre at det er en umulig opgave at løfte en skole med 100 procent tosprogede elever på niveau med danske elever, når de eneste lille Aisha og Mohammed ofte kan spejle sig i, er børn som er lige så dårlige til at tale det danske sprog, som de selv er, og som oftest har ligeså mangelfulde sociale kompetencer som dem selv.
Tosprogede elever SKAL have danske kammerater
I Aarhus har man delvist erkendt, at dansk læres bedst blandt danske kammerater. Derfor busses mange tosprogede børn rundt til byens ‘hvide’ skoler. Frit skolevalg er kun for dem, som klarer sprogtesten, og det er de færreste.
I 2013 var det under 1/3 af de nye tosprogede skolestartere som havde frit skolevalg, og sådan har det været i årevis.
Men det er naturligvis ikke kun elevers fagfaglige kompetencer, som styrkes når de kommer ud blandt danskerne. Det er også vigtigt at fremhæve, at de sociale kompetencer og evnen til netværksdannelse også bliver styrket. Det er især vigtigt som forebyggelse mod dannelse af parallelsamfund og religiøs radikalisering.
Ifølge Niels Egelund professor i pædagogik bør man lukke en skole som Tovshøjskolen.
”Man er simpelthen nød til det af hensyn til børnene og deres fremtid. Vi kan se det både i pisa- og afgangsprøver, at når vi når op over en 40-50 procent så får eleverne et væsentligt dårligere udbytte af undervisningen, end hvis der ikke havde været så mange tosprogede på skolen.” DR1
Danske børn kommer til at foragte deres egen kultur
Det gavner hverken eleverne eller det danske samfund at fastholde indvandrernes børn i miljøer, hvor der ikke stilles de samme krav og forventninger til elevernes læring og udvikling som på andre skoler. Desuden kan man se at disse miljøer har tendens til at give alt for meget plads til islamistiske kræfter som foragter dansk kultur.
Ved at flytte eleverne ud på de hvide skoler er der mange til at hjælpe med at løfte opgaven, og der er mange til at ´gå i dialog´ med de elever og forældre som ikke viser respekt for dansk kultur.
Forleden skrev en bekendt på min Facebook i en debat om tørklæde til små piger:
”Jeg har en datter der ikke vil spise svin. De fleste af hendes veninder er muslimer. Så for hende er gris ulækkert.”
Min bekendtes indlæg overraskede mig ikke, for jeg har selv oplevet hvor u-tolerant og respektløs en konservativ muslimsk kultur kan udmøntes i børnehøjde. Man må håbe faren flytte datteren til en skole, hvor hun kan spise en leverpostejsmad uden at blive mobbet og holdt udenfor.
Det at være dansk kan være hvad som helst
På Tovshøjskolen er ledelsen blevet udskiftet siden jeg sagde farvel, og Åse Nielsen som er den nye skoleleder er ikke bekymret for at have overtaget en 100 procent ”tosproget” skole :
”Stort set alle vore elever er lige så danske som alle andre. De er næsten alle født i Danmark og må vel kunne kaldes etniske danskere – hvis en sådan formulering overhovedet giver mening.” Ekstra Bladet
Alt er relativt, selv det at være dansker. I skolederens optik er danskhed tilsyneladende blot et spørgsmål om, hvor man er født. Med det kendskab jeg har til Gellerup, tror jeg ikke hun bliver særligt populær, for hvis der er noget som rigtigt mange reagerer negativt på, så er det at blive beskyldt for at være dansker.