En udvikling er i gang rundt omkring i de europæiske lande.
Indvandringen fra en række muslimske lande har ført til dannelsen af stadig større og stærkere muslimske parallelsamfund.
Inden for disse parallelsamfund er der en tendens til, at de fundamentalistiske kræfter får en voksende indflydelse. De kræfter, som også hyppigt benævnes islamister.
I denne proces ser man også, at unge muslimer ofte har mere radikale holdninger end deres forældre.
Islamisterne øger deres magt ved hele tiden at lægge et religiøst, moralsk og socialt pres på de muslimer, som ikke har et særlig dogmatisk forhold til islam.
Disse får at vide, at de ikke er ”gode muslimer”, og at de kan blive straffet for det og havne i helvede. De bliver hele tiden stillet over for krav fra fundamentalisterne om at deltage i islamiske aktiviteter og leve op til strenge islamiske normer.
I skoler kan nogle elever for eksempel fungere som en slags muslimsk moralpoliti. De fortæller blandt andet de muslimske piger, at de skal tildække sig. Og de arrangerer fælles bøn med et kraftigt pres for, at man skal deltage.
En skole i Hamborg
Islamisterne optræder således meget offensivt eller ligefrem aggressivt i to retninger:
På den ene side i forhold til det omgivende samfund og dets repræsentanter. For eksempel skoleledelsen og lærerne på en skole.
På den anden side i forhold til andre muslimer, der ikke har en fundamentalistisk baggrund. For eksempel skolekammerater.
I denne video, som er et indslag fra den tyske TV-station ARD, får man et rystende billede af, hvordan tingene foregår på en skole i en meget indvandrertæt bydel i Hamborg.