Agedrup Skole: Uhyrlige tilstande i den danske folkeskole – disciplinkrise, vold og seksuelle krænkelser

Getting your Trinity Audio player ready...

Først var det beretninger om elever fra Borup Skole i Køge Kommune, der blev udsat for trusler, vold, ydmygelser og sågar voldtægt fra andre elever.

 

Nu vælter lignende eksempler frem fra andre skoler.

 

Et af dem er Agedrup Skole i Odense Kommune, hvor elever oplever lignende vold og chikane, ifølge et brev fra 113 forældre.

 

En af dem er David Kieler. Hans søn er blevet truet af en anden elev. Nu kræver han, at den voldelige elev bliver fjernet fra skolen.

 

Flere byrådspolitikere står frem og støtter kravet om at fjerne de voldelige elever fra skolen.

 

Det er politikere fra De Konservative, Socialdemokratiet og Alternativet.

 

Søren Windell, fra De Konservative, siger, at det nu drejer sig om at tage hensyn til ofrene. Orden og disciplin på skolen skal genoprettes, siger han til TV2.

 

– Vi er nødt til at få dem væk derudefra og få lavet et andet tilbud til dem, så vi kan få dem på ret kurs. De er jo allerede nu i en tidlig alder afsporet fra almindelige danske normer og værdier, siger han til ritzau.

 

– Jeg går ikke ud og siger, hvilke børn der ikke kan være der. Jeg siger, at hvis vi har nogle børn, som ikke kan opføre sig ordentligt, som har udført en adfærd med trusler, overgreb eller andet, så mener jeg, at vi skal have dem fjernet, siger han.

 

Spørgsmål: Er det en løsning at smide enkelte elever ud, hvis det er en kultur, der er et problem med?

 

– Det er jo ikke bare en kultur, der er jo også nogle bærere af den kultur. Det er jo det, vi skal kigge på, siger Søren Windell og understreger, at han ønsker en uvildig undersøgelse af forvaltningen i kommunen, da det ifølge ham ikke er første gang, at forældrene har råbt op, siger den konservative Søren Windell til ritzau.

 

Mads Thomsen, der er medlem af byrådet for Socialdemokratiet, siger til TV2, at de voldelige elever skal suspenderes hurtigst muligt.

 

Helena Skaalum har trukket tre børn ud af Agedrup Skole som en konsekvens af “et voldsomt miljø”. Det siger hun til fyens.dk. Hun fortæller til avisen om en skole, der fralægger sig ansvaret, tøver overfor problemerne og tilbageholder informationer om brutale hændelser, forældrene burde kende til.

 

Problemerne på Agedrup Skole lyder som helt de samme som på Borup Skole.

 

Asociale elever, som ingen har styr på, og en slap skoleledelse, der vil have dialog og lade de voldelige elever fortsætte på skolen.

 

Men det lader til at oprøret ulmer blandt forældre og kommunalpolitikere På Agerup Skole og Borup Skole og flere andre steder.

 

Borup Skole

En chokeret offentlighed og rystede forældre måtte i sidste uge konstatere, at der havde udviklet sig uhyrlige tilstande på Borup Skolen.

 

Elever i alderen 6-11 år oplevede gennem mindst to år, at de blev udsat for trusler, vold, ydmygelser og sågar voldtægt og andre seksuelle krænkelser fra elever på skolen.

 

Der var tale om regulær psykisk og til dels fysisk terror mod børn, der i den grad havde behov for tryghed og tillid i deres skoletilværelse.

 

Reaktionen hos en række af børnenes forældre og mange i den bredere offentlighed var chok og forargelse.

 

Forældre og andre borgere reagerede med at rejse to spørgsmål: Hvordan kan sådan noget ske i Danmark, og hvordan forhindrer vi, at den slags sker igen?

 

Rystede forældre og andre borgere krævede, at der blev grebet effektivt ind over for de elever, der udøvede den modbydelige skoleterror.

 

Forældre og andre borgere rejste to spørgsmål: Hvordan kan sådan noget ske i Danmark? Og hvordan forhindrer vi, at det ikke sker igen?

 

Det var selvfølgelig meget vigtige spørgsmål at få debatteret.

 

Men de bekymrede forældre fandt hurtigt ud af, at der kun var ringe vilje hos skolens repræsentanter til at tage en seriøs og ærlig debat om de skræmmende nye tendenser i skolens liv.

 

De fik mest en sludder for en sladder fra et lærerpersonale, der virkede, som om deres vigtigste ærinde var at få lagt låg på den debat, der pressede sig på.

 

Det var bestemt ikke skoleledelsen og lærerkræfterne, der holdt fast i, at debatten måtte tages. Det var derimod i høj grad bekymrede og – heldigvis – handlekraftige forældre.

 

Dertil kom, at der blev lavet et godt stykke journalistisk arbejde med at afdække de rystende tilstande, der viste sig i den danske folkeskole.

 

I den forbindelse fortjener ikke mindst TV2 ros for at gå i spidsen med en energisk afslørende journalistik. Men også andre medier kom med på vognen.

 

Der blev holdt enkelte møder mellem repræsentanter for skolen og forældre. Men der kom ikke andet end slappe hensigtserklæringer fra skolens repræsentanter ud af det.

 

Det stod uklart om skolens svaghed og svigt i håndteringen af situationen skyldtes en eller anden forskruet modvilje mod at vise autoritet. Eller om skolens repræsentanter simpelt hen ikke anede, hvad de skulle op med de voldstendenser, som ramte skolen. Formentlig begge dele.

 

Resultatet er i hvert fald, at skolen præges af normløshed og en i stigende grad aggressiv, voldspræget kultur.

 

Bekymrede og frustrerede forældre har krævet, at skolen reagerer med klarhed og konsekvens  og får sat skik på de foruroligende tilstande.

 

Men det er mildt sagt ikke særlig klare eller stærke signaler, der er kommet fra skolen. Man har indtaget en slap, vævende og afventende holdning. Denne holdning har i den grad også sat sig igennem i nogle politikeres reaktioner – med undervisningsminister Tesfaye i spidsen.

 

Der er ikke kommet for fem flade øre ledelseskraft fra ham eller hans regering i forbindelse mede denne alvorlige udvikling.

 

Mens forældre har kæmpet en brav kamp for at få sat styr på de dybt kritisable forhold på Borup Skole, har landets ledende politikere rendt rundt som blinde høns.

 

Flere skole med lignende problemer

Problemerne er ikke begrænsede til Borup Skole.

 

I kølvandet på Borup Skole kom der omkring 25 henvendelser om lignende problemer.

 

I går kom det frem, at 113 forældre til elever på Agedrup Skole i Odense har oplevet tilsvarende problemer. De skriver de mange forældre i en henvendelse til Odense Kommune.

 

Agedrup skole

De vrede og frustrerede forældre kritiserer skolens medarbejdere for ikke at reagere i tilstrækkelig grad på uacceptabel adfærd blandt skolens elever. Foreløbig har 113 forældre på skolen skrevet under på en sådan kritik, der er afleveret til skoleledelsen og embedsværket.

 

Blandt de eksempler, som kritiske forældre på Agedrup Skole nævner, er trusler med kniv helt ned i 4. klasse, seksuelle krænkelser, tæsk, når en elev fylder 11 år (jo, den er god nok – det kaldes for “11-årstæsk” eller “fødselsdagstæsk”).

 

Kritiske forældre taler om en “forrået kultur” med vold, stoffer, alkohol og andre udskejelser, som er aldeles ødelæggende for et godt skolemiljø – og som er fuldstændig groteske fænomener i en almindelig dansk skole..

 

Forældregruppen på Agedrup Skole taler om druk og euforiserende stoffer på skolen. Og så har skolens slaphed altså banet vejen for en voldskultur, der står i grel kontrast til det dannelsesideal, som skulle være kendetegnende for den danske folkeskole.

 

De skolemyndigheder, som danske forældre har betroet en helt afgørende pædagogisk og karakterdannende opgave, svigter i den grad deres ansvar for, at der kommer dygtige, ansvarlige og vidende elever ud af skolen.

 

Man producerer i lange baner små asociale voldsmænd og for den sags skyld asociale piger, som savner afgørende forudsætninger for at begå sig i et avanceret og civiliseret samfund.

 

Mediedækningen af de horrible forhold har afsløret, at både embedsmænd og politikere i alvorlig grad svigter deres ansvar. Ja, de svigter ikke bare deres ansvar – de løber fra det, så hurtigt de overhovedet kan. Det fremgår af de slappe reaktioner på de omtalte problemskoler.

 

Uhyrlige tilstande slår stadig stærkere igennem i den danske folkeskole. Og det kniber ganske gevaldigt blandt politikere og embedsmænd med at tage ansvaret på sig.

 

De ansvarlige i denne sammenhæng er frem for alt de bekymrede forældre, der viser vilje og handlekraft til at tage et opgør med de udskejelser, som har fået lov at brede sig i danske skoler.

 

Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye har foreløbig været meget passiv. Det er bekymrende. Man må håbe, at han vågner til handling. Han har en kæmpemæssig opgave med at rette op på et dansk skolevæsen, som man har tilladt at komme alvorligt ud af kurs.

 

Foreløbig efterlader myndighedernes passivitet en frygt for, at man vil forsøge at glide af og se, om det hele ikke går over af sig selv.

 

Men det gør det ikke.

 

Den er helt gal, når uhyrligheder af den karakter, som dygtige journalister har fremdraget, kan finde sted.

Del på Facebook