Specialisering er det nye sort i bureaubranchen

Indtil for nyligt har man som bureau gerne skulle kunne det hele. Man har tilbudt kunderne lidt af hvert fra hele markedsføringspaletten, men den går tilsyneladende ikke længere. I dag er specialisering det nye sort, og flere og flere bureauer vælger således at fokusere deres energi på ét enkelt område.

 

De såkaldte full service-bureauer tilbyder deres kunder at hjælpe med alt lige fra social media-strategier til udarbejdelse af videomateriale, søgemaskineoptimering og PPC-marketing. At favne bredt har indtil for nyligt været set som en styrke, og mange bureauer har derfor forsøgt at gabe over så stor en del af marketing-kagen, som overhovedet muligt.

 

I dag tyder det på, at der sker en modreaktion til dette. Flere unge bureauer vælger nemlig at gå den stik modsatte vej og specialisere sig på ét enkelt område. Det gælder eksempelvis bureauer som Nutimo, Savvy Revenue, Ackermann og PL & Partners. Hver især har de specialiseret sig i én digital marketing-kanal fremfor at forsøge at nå hele vejen rundt.

Kompleksiteten gør det umuligt at være gode til det hele

Ifølge Simon Elkjær, som er stifter og seniorkonsulent hos Nutimo, er en af grundene til, at unge bureauer specialiserer sig, at felterne inden for digital markedsføring bliver mere og mere komplekse.

 

– SEO, som vi arbejder med, har forandret sig ekstremt meget i løbet af de sidste fem år, og det er på ingen måde blevet lettere. I dag skal man være dygtig til rigtig mange ting, hvis man vil excellere i disciplinen. Det er de færreste enkeltindivider, som rummer samtlige kvalifikationer, og derfor bliver man nødt til at sammensætte et hold bestående af eksperter inden for undergenrerne til SEO, hvis man vil levere en komplet SEO-løsning af højeste kvalitet, siger Simon Elkjær.

 

Hvor full service-bureauerne så at sige har forsøgt at være godt til ”lidt af hvert”, mener Elkjær altså, at det i dag er nødvendigt at specialisere sig, hvis man vil kunne følge med. Vil man som bureau være sikker på, at man konstant kan tilbyde kunderne god rådgivning og et kvalitetsprodukt, er man ganske enkelt nødt til at fokusere på et enkelt område.

Specialisering tvinger bureauerne til at være kreative

Mads Paaskesen, som er CEO hos PL & Partners, peger på en anden grund til, at de specialiserede bureauer vinder frem. Ifølge ham gør specialiseringen nemlig, at bureauerne er nødsaget til at tænke ud af boksen, hvis de vil beholde deres kunder.

 

Full service-bureauerne kan ganske enkelt gå videre til en ny markedsføringskanal, hvis den første ikke virker. Dette er ikke en mulighed, man har som specialiseret bureau, og derfor har man ikke andre muligheder end at få den pågældende kanal til at virke. Vil man som specialistbureau beholde en kunde, er man derfor nødt til at tænke kreativt. Man er nødt til konstant at udvikle sig og gå nye veje – inden for ens felt – fordi man ikke har andre esser i ærmet.

 

Dette ”benspænd” ser Paaskesen som en klar fordel for specialistbureauerne. Ifølge ham giver det nemlig bureauerne noget kant og et særligt mindset, at de er nødt til at fortsætte med den samme kanal, hvor full service-bureauerne måske ville være rykket videre til en anden.

Nye bureauer specialiserer sig som aldrig før

Der kan være flere forskellige grunde til, at de unge bureauer vælger at specialisere sig. Én ting er dog sikkert, og det er, at specialistbureauerne giver full service-bureauerne kamp til stregen. Modreaktionen til bureauerne, der kan og vil det hele, ses tydeligt.

 

Tidligere har det været en fordel – og nærmest normen – at kunne lidt af hvert inden for digital markedsføring, og bureauerne har forsøgt at sælge sig selv på netop dette. I dag er det mere og mere udbredt at specialisere sig på ét enkelt område for til gengæld at kunne gå i dybden med det.

 

Særligt hos de unge bureauer ses denne tendens, og der er intet der tyder på, at dette kommer til at ændre sig lige foreløbigt. Ifølge Simon Elkjær bliver felterne inden for digital markedsføring stadigt mere komplekse for hver dag, der går, og derfor bliver det også mere og mere nødvendigt at være specialister på ens felt, hvis man vil opnå succes.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…