Filmanmeldelse KURSK: En hyldest til modige og kærlige mænd

**** 4 stjerner ud af 6

Alle sejl er sat til i Thomas Vinterbergs nye film KURSK. Han trækker på manuskriptforfatteren Robert Rodat, der står bag Steven Spielbergs ”Saving Private Ryan” og ”The Patriot” med Mel Gibson i hovedrollen. Fotografen Anthony Dod Mantle har vundet en Oscar for ”Slumdog Millionaire”, og også musikleverandøren, den franske filmkomponist Alexandre Desplat, er Oscar-belønnet.

Dertil kommer store stjerneskuespillere som Colin Firth og Max von Sydow – i biroller!

Så Vinterberg er i gang med en stor instruktørkarriere. Til historikken hører, at efter det internationale gennembrud med dogmefilmen ”Festen” følger ”It’s All About Love” (2003), ”Dear Wendy” (2005), den Oscar-nominerede ”Jagten” (2012), ”Far from the Madding Crowd” (2015) og ”Kollektivet” (2016).  For sin præstation i sidstnævnte vandt Trine Dyrholm i øvrigt en sølvbjørn for Bedste Skuespillerinde på filmfestivalen Berlin.

Baggrund
Baggrunden for ”Kursk” er en virkelig begivenhed. Den 12. august 2000 sank den russiske atomdrevne angrebsubåd K-141 i Barentshavet.  Ubåden var navngivet efter den russiske by Kursk.

Til trods for der blev tilbudt redningsforsøg fra bl.a. Royal Navy og specialuddannede redningshold mistede 118 besætningsmedlemmer livet.  Rusland takkede i første omgang nej til alle udenlandske redningstilbud.

Selv om den officielle russiske forklaring lød på, at størstedelen af besætningen døde bare et par minutter efter den eksplosion, der forårsagede ulykken, tyder forskellige oplysninger på, at historien er en anden. En af de overlevende fra den første eksplosion overlevede således i afsnit 9 placeret i agterenden. Da ligene blev bjerget, skal redningsfolk have fundet et antal noter på hans krop skrevet efter eksplosionen. Disse noter viste, at 23 andre sømænd var i samme situation som den skrivende (Wikepdia)

Handling

Der skal være bryllup i byen Kursk. En sømand skal have sin brud, og gildet skal afvikles med manér. Dertil kræves champagne og vodka, og når kontantbeholdningen ikke slår til, så må der indgå et ur i handlen.

Festen forløber lige efter bogen. De tilstedeværende familier er alle bosat i det samme boligblokkvarter og er ofte forsamlet til fest og sang. Ikke mindst ’Sømændenes sang’, der er en hyldest til havet og dets søfolk. Familierne udgør et lystigt selskab, der også er et skæbnefællesskab. Det gælder ægteskaberne, og det gælder blandt mændene til søs og kvinderne på land.

Hovedpersonen er Mikhail Averin (Matthias Schoenaerts). Han er leder af afdeling ni i ubådens agterende og en handlekraftig og vellidt mand. Han elsker sit arbejde og sin smukke, gravide kone Tanya (Léa Seydouc) samt den 5-årige søn Misha. Sønnike er allerede i fuld gang med at gå i fars fodspor og øver sig i at lære at holde vejret under vand i længere og længere tid.

Filmanmeldelse: Ung i Transnistrien

10. august 2000 står den russiske ishavsflåde til søs for at gennemføre sin første øvelse i 10 år. Flagskibet Kursk er en del af flåden. Meget hurtigt efter afsejling går det op for besætningen i torpedoaffyringsrummet, at deres øvelsestorpedo er ustabil. Temperaturen er for høj, og de anmoder derfor om at måtte affyre den med det samme frem for at afvente de ellers angivne koordinater. Kaptajnen giver imidlertid ordre om at fortsætte efter planen.

Eksplosionen indtræffer, og i den resterende film følger vi de overlevendes kamp for at redde livet.

Umuligt at lade være med at identificere sig

At vide, at de sømænd, det er umuligt at lade være med at identificere sig, nok skal dø er næsten ubærligt. Især fordi filmen lægger op til, at de kunne have været reddet, hvis Rusland havde taget imod udenlandsk eksperthjælp.

Fortælleteknisk er ”Kursk” bygget op i kontraster.  Den lykkelige bryllupsfest, der afvikles med tilskuerens viden om, at en stor del af de tilstedeværende sømænd står for at miste livet. Den lykkelige familien Averin, der måske skal blive faderløs. Forståelsen mellem den britiske flådes Comodore David Russel (Colin Firth) og admiral Gruzinsky (Peter Simonischek), der har kommandoen over den russiske flådeøvelse – sat over for de russiske myndigheders afvisning af hjælp.

Undervejs klippes der hele tiden mellem overlevelseskampen på ubåden, familierne på land og deres forsøg på at redde deres mænd og så processen på beslutningstager-niveauet.

En hyldest til modige mænd og til kærligheden

Filmanmeldelse: Når (rock)musik bliver en ventil

”Kursk” er en hyldest til modige, ansvarlige og pligtopfyldende mænd og fædre, men beretningen demonstrerer også kærlighedens styrke og betydning, og hvordan magt og frygten for at tabe ansigt korrumperer.

Stoffet er i sig selv så dybt tragisk og dramatisk, at Thomas Vinterberg med fordel kunne have skruet lidt ned for virkemidlerne. Det gælder for symbolikken, der er lovligt bastant, og den FOR stærke kontrastering.  Et par af scenerne kammer over i sentimentalitet.

En pinefuld tragedie og en film, der er værd at se. Det er en god idé at medbringe Kleenex!

Længde: 118 minutter

• Medvirkende: Matthias Schoenaerts, Léa Seydouc, Colin Firth, Max von Sydow m.fl.