I fredags lukkede Fødevarestyrelsen en restaurant ved navn Shiffa Bar and Restaurant. Den ligger i Bazar Vest, der ligger i nærheden af ghettoområdet Gellerupparken.
Inden man skred til lukning, havde der været en stribe problemer med ekstremt dårlig hygiejne og forkert håndtering af fødevarer. Disse problemer har udløst tre sure smileyer og bøder på tilsammen over 30.000 kr.
Chefen for Fødevarestyrelsens Rejsehold, Michael Rosenmark, siger til TV2 Østjylland:
”Restauranten har fået flere påbud og den ene bøde efter den anden. Vi har også forsøgt at gå mere pædagogisk til værks og erstattet store bøder med rådgivning og gode råd. Lige lidt har det hjulpet.”
Så man kan roligt sige, at indehaveren af restauranten, Abdirahman Muhidin, havde fået et vink med en vognstang om, at der var noget helt galt.
Men han fortsatte tilsyneladende uanfægtet.
Fedtet over det hele, madrester og dårlig håndvask
Fødevarestyrelsens rapport fra besøget i fredags er således ikke læsning for sarte sjæle. Blandt andet dette:
Der var fedtede belægninger på mange flader i køkkenet. Indtørrede madrester lå på komfuret. I produktionsvasken lå vand med madrester og en karklud i vandet.
Der blev fundet rødlige plamager i bunden af køleskabet. Det var svært at få adgang til håndvasken, og der manglede papir til at tørre sig.
Og så fremdeles.
Derfor skred Fødevarestyrelsen til lukning af restauranten. Det skete efter påbud på påbud og bøde på bøde i et forgæves forsøg på at få Abdirahman Muhidin til at rette op på de uhumske forhold.
”Vi har misforstået hinanden”
Til TV2 Østjylland siger Abdirahman Muhidin, at man vil få rettet op på tingene, så man kan åbne igen i denne uge.
Han forklarer dog ikke, hvorfor man ikke for længst har løst problemerne efter striben af sure smileyer, pålæg og bøder. Og han synes ganske uvillig til at påtage sig ansvaret for de uhyrlige forhold.
Det hele skyldes … kommunikationsproblemer, siger han. ”Vi har misforstået hinanden.”
Man skulle ellers tro, at det var til at forstå, når kontrollanterne går rundt og udpeger snavs, fedt, madrester og elendige vaskefaciliteter i restauranten.
Man skulle også tro, at det var til at forstå, når sure pålæg og bøder har regnet ned over restauranten.
Men ifølge Abdirahman skyldes det altså sprog- og kommunikationsproblemer. Og de er danskernes skyld – nærmere bestemt den danske fødevarekontrol:
”De skal være bedre til at forklare, hvordan jeg skal gøre og hjælpe mig. Vi kommer fra forskellige kulturer,” som han sagde til TV2 Østjylland.
Kultursammenstød
Det sidste er så sandt, som det er sagt. ”Vi kommer fra forskellige kulturer”. Sagen understreger de stærke kultursammenstød, som følger af indvandringen fra ikke-vestlige, specielt muslimske lande.
Men det har intet at gøre med, at de danske fødevarekontrollanter har svigtet deres oplysningsopgave over for indvandreren Abdulrahman.
Deres forklaringer, påbud og sanktioner har ganske enkelt ikke været til at misforstå. Om de så kun brugte fingersprog, ville det være utænkeligt, at Abdulrahman misforstod, hvad de sagde.
Problemet er aldeles ikke, at han ikke forstod det. Problemet er, at han lod, som om han ikke forstod det, og forsøgte at ignorere det.
Og jo, det har i høj grad noget med kultur at gøre.
Det har at gøre med en mellemøstlig kultur, hvor man ofte ikke føler den store respekt eller loyalitet over for statsmagten og samfundsfællesskabet.
Man varetager sin families interesser og kører sit eget løb, uanset hvad samfundet og reglerne siger.
Påbud fra en fødevarekontrol er kun et problem, hvis det bliver opdaget, at man overtræder dem.
Danskerne har skylden
Men der er også et andet kulturtræk i Abdulrahman Muhidins reaktion:
I Mellemøsten spiller følelsen af skyld en meget ringe rolle. Man siger ikke: ”Ja, det må jeg erkende” eller ”Ja, det må I undskylde”. Man går til modangreb for fuld udblæsning.
Når fødevarekontrollen kommer med skarp kritik af hygiejneforholdene i ens restaurant, reagerer man ikke ved at påtage sig ansvaret og gå i gang med at rette op.
Man reagerer derimod ved at give Fødevarekontrollen skylden for problemerne: ”De skal være bedre til at forklare, hvordan jeg skal gøre.”
Dette stykke mellemøstlig kultur har haft kronede dage efter indvandringen til Europa. Indvandrerne har opdaget, at de skyldplagede europæere ofte er helt vilde med at påtage sig ansvaret for alle mulige problemer.
Det forsøger Abdulrahman Muhidin at spille på i forbindelse med sine ekstreme overskridelser af danske hygiejneregler.
Men den går altså ikke.
Stolthed
Danskerne stiller store krav til hygiejnen i en restaurant.
Samtidig er det danske samfund generelt også blevet bedre til at stå fast, når indvandrere og politisk korrekte forsøger at puste til skyldfølelsen.
Det kan dog blive væsentligt bedre. Vi har ingen grund til at være en undskyldning for os selv. Vi har grund til at forsvare det samfund, vi har skabt – og gøre det med stolthed.
Ikke bare, når den er helt gal med hygiejnen i en restaurant.
JP Aarhus (13.3.)
(Til særligt interesserede kan anbefales en bog af Philip Carl Salzman: ”Culture and Conflict in the Middle East” – Humanity Books, 2008)