For nylig skabte det kendte kosmetikfirma L’Oréal voldsom debat, da man brugte en reklame med en kvinde iført islamisk tørklæde.
Nu følger vingummi-mærket Katjes efter med en lignende reklame. (se video længere nede)
Muslimske regler kræver, at kvinder skal dække deres hoved og hals til. Men de kræver ikke, at mænd skal dække deres hoved og hals til.
Forklaringen er, at kvinden tilhører manden. Hun er mandens ejendom. Derfor må hun ikke vise sin krop for fremmede mænd. Muslimske mænd må derimod gerne vise sig frem for andre kvinder.
Hylder tildækkede kvinder
Nu begynder vestlige firmaer at bruge kvinder med islamisk tørklæde som blikfang i reklamer.
Disse reklamer bliver selvfølgelig lavet, fordi der kommer stadig flere muslimer til Europa. Herunder mange kvinder, som bærer tørklæde.
De udgør i dag et stort, købedygtigt publikum. Og virksomheder søger at appellere til dem ved at hylde tildækkede kvinder i deres reklamer.
Katjes fortæller de muslimske kvinder, at de nu kan købe firmaets vingummi uden gelatine fra svin – den slags må muslimer ikke spise. Man har sendt vingummi med 100 procent vegetarisk gelatine på markedet.
Politisk korrekt snak
Men Katjes begrunder ikke bare det nye produkt med, at man gerne vil sælge mere vingummi til muslimske kvinder. Selvfølgelig ikke.
Nu om dage skal store firmaer helst pakke deres kommercielle interesser ind i politisk korrekt snak, der klinger af noget med etik, mangfoldighed eller sund livsstil.
Så Katjes erklærer nok så smukt på Facebook: ”Katjes målgruppe er mangfoldig.” Med denne reklamekampagne ønsker man at henvende sig til kvinder, der er ”bevidste om, hvad de spiser”.
Bevidste om, hvad de spiser?
Det var ellers en fin omskrivning af, at man henvender sig til kvinder, der følger islams traditionelle regler for, hvad man må spise.
Det nye vingummi er halal, fordi der ikke er noget svin i det. Men ordet halal klinger dårligt i et europæisk land.
Derfor fremhæver man i stedet for det vegetariske, og man omtaler rettroende muslimske kvinder som ”bevidste om, hvad de spiser”.
https://www.facebook.com/Katjes/videos/1758722517492100/
Modige kvinders kamp mod tørklædet
Reklamen har dog udløst kraftige reaktioner på de sociale medier.
En bruger skriver på Twitter: ”I mange lande kæmper kvinder mod hijab (islamisk tørklæde) med deres liv som indsats. I vores land bliver det nu hyldet.”
Så sandt. I Irans hovedstad Teheran protesterer stadig flere unge kvinder mod tvangen til dække sig under et tørklæde.
På åben gade tager de deres tørklæde af, gør det fast til en stok og løfter det som en fane. Billeder af den slags protester sendes ud på de sociale medier.
Det sker med risiko for at blive fængslet.
Startskuddet til disse protester blev givet af en ung kvinde i december sidste år. Hun blev anholdt, men angiveligt løsladt igen.
Også andre kvinder, der sluttede sig til protesten, er ifølge øjenvidner blevet anholdt.
Engang kunne kvinder i Teheran gå med håret frit. Men i fyrre år har piger og kvinder over ni år været tvunget til at bære islamisk tørklæde.
Men måske er de tildækkede iranske kvinder slet ikke undertrykte. Måske er de bare ”kvinder, der er bevidste om, hvad de har på”. For nu at bruge Katjes’ fine formulering.