For nylig bragte Den Korte Avis en artikel om, at lærerne på Præstegårdsskolen i Esbjerg regelmæssigt udsættes for vold og krænkende sprog fra eleverne.
I sidste skoleår blev der indberettet 75 tilfælde af vold fra skolen. Derfor har Arbejdstilsynet givet skolen et påbud om at forebygge vold og trusler (dr.dk).
Ifølge Arbejdstilsynet hænger problemerne sammen med, at der er mange ”udsatte” elever på skolen. Man oplyser dog ikke, hvad det svævende udtryk ”udsatte” betyder.
Men i anden sammenhæng fremgår det, at skolen har mange tosprogede børn – altså børn af indvandrere.
Tilsyneladende anses det ikke for politisk korrekt at tale om denne baggrund hos en stor del af eleverne.
Fortielse
Problemerne med volden begrænser sig langt fra til denne ene skole.
Det fremgår klart af en aktindsigt, som Politiken har fået i Arbejdstilsynets besøg på 405 grundskoler rundt omkring i landet i 2017.
Arbejdstilsynet konkluderer, at der har været vold og traumatiske hændelser mod lærere på 64 af skolerne. Ifølge tilsynet slår og sparker både små og store elever, og nogle lærere oplever vold omkring hver fjortende dag.
Men hverken Arbejdstilsynet eller Politiken oplyser om, hvilken baggrund de voldelige elever har.
Dermed forhindrer man en åben diskussion om sammenhængen mellem en voldskultur fra ikke-vestlige lande og vold i skolerne. Alle involverede ved formentlig, at en sådan sammenhæng findes, men man fortier den.
Franske lærere har fået nok
Problemet eksisterer langt fra kun i Danmark.
I Frankrig er en protestbevægelse blandt skolelærerne nu vokset frem. Protesten retter sig mod elevernes omfattende vold og mod fortielsen af den fra skoleledere og myndigheder.
I årevis har man fejet problemerne ind under tæppet. En lærer skrev på nettet:
”Jeg kunne godt have ønsket mig mere støtte, da en elev slog mig på gangen i skolen. Men han blev ikke engang bortvist. Det eneste råd, som min skoleledelse kom med: Jeg skulle ikke tage det for tungt.”
Twitter bugner nu med indlæg under hashtagget #pasdevague. ”Pas de vague” kan omtrentligt oversættes til: ”Tag den nu med ro” – den besked, som de hårdt pressede lærere ofte får, fordi man ikke vil have problemerne frem i lyset.
Lærere i departementet Seine-Saint-Denis i det nordlige Paris har skrevet til undervisningsministeren og klaget over de ”elendige tilstande” med for mange elever, for få lærere og for megen vold.
Seine-Saint-Denis er et område, som er stærkt præget af indvandring fra ikke mindst muslimske lande.
Truede lærerinde med pistol
Nu har en video fra en anden forstad til Paris rystet Frankrig og fået debatten til at eksplodere. Den viser en 16-årig sort elev på et gymnasium, der truer en lærerinde ved at holde en pistol tæt hen mod hendes hoved.
Vi viser videoen i bunden af denne artikel.
Det uhyggelige optrin foregik torsdag i sidste uge i Créteil, en sydøstlig forstad til Paris. Pistolen var en attrap, men det vidste lærerinden ikke.
Eleven kræver, at lærerinden skal skrive, at han er mødt til tiden – selv om han ikke er det.
Andre elever deltager i ’løjerne’, mens de griner. Én viser fuckfingre til kameraet. Imens forsøger lærerinden bare at stå den modbydelige situation igennem.
Bagefter forklarede de unge til politiet, at det hele var ”for sjov”, og at de ikke vidste, at det blev filmet.
Men alt tyder på, at det hele var aftalt og blev optaget – og bagefter lagt ud på nettet. Volden bliver i stigende grad parret med en hang til at vise for alverden, at man gør, hvad der passer én.
Præsidentens fordømmelse
Skolelærerne bliver ikke bare udsat for vold og trusler, men også for krænkelser og ydmygelser. I nogle tilfælde kommer disse overgreb fra elevernes forældre, der er utilfredse med deres afkoms karakterer eller andet.
Episoden i Créteil var så chokerende, at den har udløst fordømmende reaktioner helt op i toppen af det politiske system – med præsident Macron i spidsen.
Macron og to af hans ministre proklamerer nu, at de vil ”genskabe orden og autoritet” i gymnasierne.
Det er nye toner for mange skolelærere, og man kan dårligt bebrejde dem, hvis de reagerer skeptisk.
Skolepolitik og indvandringspolitik
Jævnligt berettes om eksempler på, at skoleledelser udnævner lærerne til problemet og ikke de voldelige elever og deres forældre.
En matematiklærerinde siger til avisen Le Parisien: ”Da jeg anmeldte en elevs fornærmelser, sagde man til mig, at jeg simpelt hen måtte være strengere.”
Man har prøvet at få problemerne til at gå væk ved at nægte, at de eksisterer. Kendsgerningen er, at man står med et kultursammenstød, som er helt ude af kontrol.
En lærerinde klagede til sin skoleleder over, at hun var blevet kaldt ”din beskidte møgsæk” af en elev. Men det nægtede skolelederen at tro!
Man kommer ikke langt over for volden i skolerne, hvis man ikke erkender, at den ofte er forbundet med en kulturel baggrund, hvor vold og verbale angreb spiller en betydelig rolle.
Det drejer sig ikke kun om skolepolitik, men også om indvandringspolitik.
Se også en længere udgave af video i leparisien.fr