Stefan Zweig: Farvel til Europa – en åndløs film om en stor europæisk forfatter

Af Lone Nørgaard

 

*** 3 stjerner ud af 6

 

STEFAN ZWEIG: FARVEL TIL EUROPA er instrueret af Maria Schrader (født 1965 i Tyskland). Ud over at være filminstruktør er hun manuskriptforfatter og skuespiller. Hendes seneste film har Stefan Zweig i den altdominerende hovedrolle.

 

Baggrund Stefan Zweig (1881-1942) var østriger, jøde og forfatter. Han var også kosmopolit, pacifist og humanist. Ifølge omslaget til den danske oversættelse af hans mest kendte bog “Verden af i går”(1942) voksede han op i Wien som barn af velhavende og liberale forældre. Han var litterært interesseret og vidste tidligt, at han ville skrive. I løbet af 1920’erne og 1930’erne opnåede Zweig international berømmelse som en af Europas mest fremtrædende forfattere.

 

Da Hitler og nazistpartiet kom til magten i 1933, blev han tvunget til at forlade Østrig. Hans pacifisme, idealisme og humanisme og tro på en verden uden grænser havde ingen plads i det tyske rige. Første station i eksilet var England, men efter udbruddet af 2. verdenskrig, følte Zweig sig uønsket og rejste først til New York, siden videre til Brasilien.

 

I 1942 begik han selvmord sammen med sin sidste og unge kone Lotte.

 

“Verden af i går” “Verden af i går” er Stefan Zweigs beretning om hans liv fra barndommen i en velhavende jødisk familie frem til de dage, hvor bogen skrives. Erindringsværket er blevet en klassiker, fordi selvbiografien ikke bare skildrer den personlige historie, men maler et bredere generationsportræt. Med en lysende sprog-pensel.

 

Bogen er delt op med nedslag i tre perioder: 1. Barndom og ungdom i Østrig-Ungarn, 2. Perioden omkring 1. verdenskrig 1914-18, 3. Tiden efter Hitlers magtovertagelse.

 

Maria Schrader har i sin film valgt at belyse titelpersonens sidste år med fokus på fem begivenheder i hans liv.

 

Handling

Åbningsscenen finder sted i 1936. Zweig (Josef Hader) er i Rio de Janeiro, hvor den brasilianske udenrigsminister er vært ved et middagsselskab for forfatteren og en beundrende fanskare. Rejsen til Sydamerika er bl.a. foranlediget af, at Zweig måneden efter skal deltage i PEN-konferencen i Buenos Aires – den anden begivenhed, filmen stiller skarpt på.

Læs også
NY FILM: Kemikaliefabrik truer landmand – så går en opofrende advokat i aktion

 

Tredje episode er rykket frem til januar 1941. Zweig og hans unge hustru Lotte (Aenne Schwarz) er rejst til Bahia i Brasilien for at lave research til en ny bog.

 

Fjerde optrin foregår umiddelbart efter i New York i bidende vinterkulde. Zweig har slået sig ned hos sin ekskone Friderike (Barbara Sukowa) i Greenwich Village.

 

I femte og sidste afsnit er Zweig og Lotte tilbage i Brasilien i byen Petrópolis. Her er det også, at parret begår selvmord. Landflygtigheden – de overskårne rødder til den europæiske kultur, Zweig har levet og åndet for og i – har drænet ham for livsmod og livsvilje.

 

Et anti-klimaks

“Stefan Zweig: Farvel til Europa” bliver solgt som et portræt af en af det forrige århundredes mest prominente tænkere. Og selvfølgelig ER det et portræt. Desværre et skuffende af slagsen.

 

Det bliver aldrig rigtigt klart, hvorfor Schrader har valgt netop disse fem nedslag frem for så mange andre. I øvrigt er et vist forhåndskendskab til Zweigs liv nødvendigt for i det hele taget ’at kunne følge med’.

 

Læs også
En japansk animationsfilm stiller skarpt på klimaet fra en lidt anden vinkel 

Nogle scener er alenlange, og selv om jeg skal være den sidste til at beklage en dvælende fortælleteknik med få klip, så skal langsommeligheden være indholdsmæssigt begrundet.

 

En anmelder bør altid vurdere et værk (bog, film, musik, teater mv.), som det foreligger – ikke som det værk, man kunne ønske sig. Men fordi jeg er så betaget af “Verden af i går”, som gnistrer og sprudler uden at give køb på de dystre facetter, er filmportrættet af Zweig et anti-klimaks. Hvor Zweigs erindringskunst emmer af ånd, er der ikke meget at hente af den slags i filmen.

 

Måske lige bortset fra slutscenen, der er fornemt forløst.

 

Længde: 116 minutter

 

Medvirkende: Josef Hader, Aenne Schwarz, Barbara Sukowa m.fl.

Manus: Maria Schrader og Jan Schomborg

Instruktør: Maria Schrader

Læs også
Manhattans 21 broer lukkes ned i jagten på politimordere 

Premieredato: Torsdag d. 7. september

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…