**** 4 stjerner ud af 6
D. 13. januar sidder jeg bekvemt placeret i en blød, rød stol i Imperial Bio, København. Kaffen i den ene hånd, et stykke morgenbrød i den anden og klar til dagens pressekørsel på ’Underworld’.
Jeg har kun noteret mig den engelske titel og bevidst zappet / set væk, hver gang filmen har været omtalt i medierne op til pressevisningen, så jeg tror, jeg skal ind og se en engelsk film. Så blændes der op, og fra fugleperspektiv over Københavns tårne og tage med Rådhuset centralt placeret zoomes ind på en enlig, sort bil placeret på Vesterbrogade i en kørebane, der åbenlyst ikke er beregnet på parkering.
Først da to personer i bilen begynder at tale perkerdansk, går det op for mig, at UNDERVERDEN foregår i Danmark, og at gangsterfilm – der mestendels har USA og andre fjerne destinationer som ramme, herunder diverse bananstater – nu åbenbart ubesværet kan finde inspiration i et dansk kriminelt miljø.
Hvor galt, det står til i undergrunden, giver en chokstart, og det lykkes faktisk at fastholde tilskueren (mig!) i en mere eller mindre konstant spændingstilstand filmen igennem. Hvordan skal det her dog ende?
Handling
Zaid (Dar Salim) er en dygtig og velanskrevet hjertekirurg. Han bor på øverste etage i et luksusbyggeri i hovedstaden med panoramaudsigt og har en smuk, klog og sød kone, Stine (Stine Fischer Christensen), der venter deres første barn: En dreng.
Ved en middag for gode venner får han et uvelkomment besøg af sin lillebror Aysin (Anis Alobaidi). Denne er i desperat pengetrang (100.000 kr.) og efter eget udsagn i livsfare. Zaids kontante reaktion er at smide den flæbende og tryglende lillebror ud.
Kort efter får Zaid at vide, at Aysin er blevet indlagt på Zaids arbejdsplads, gennembanket og død af volden.
I forbindelse med begravelsen præsenteres de muslimske forældre (moderen i tørklæde, faderen i sofaen i gang med at se Al-Jazeera). De kan slet ikke forstå, hvad der er sket, men at Yasin har været ude i noget snavs, ved dog moderen: Hun har fundet et skydevåben på Yasins værelse, men holdt det skjult for ægtemanden.
Zaid nages af skyldfølelser over, at han afviste broren, og bestemmer sig for at opsøge gerningsmændene. Mødet med underverdenen får vidtrækkende konsekvenser for Zaid, da han beslutter sig for at hævne sin bror.
Fint manuskript
”Underverden” er en barsk, brutal og ekstremt voldelig film. Men den gode – eller måske snarere dårlige – nyhed er, at historien retfærdiggør de mange voldsscener. De er ikke lavet for effekternes skyld, men fordi sådan ser virkeligheden ud.
Manuskriptet fungerer fint med et par undtagelser, hvor fx møder skildret som tilfældige virker konstruerede og urealistiske. I hvert fald i et univers, der ellers fremtræder sørgeligt sandsynligt.
Dar Salim agerer særdeles overbevisende som Zaid, der skridt for skridt presses ud på en vej og i valg, som enhver – også ham selv – kan se fører i forkert retning.
Instruktøren Fenar Ahmad får fremragende fremstillet og troværdigt forklaret såvel bandemiljø som kultursammenstød – med en enkelt undtagelse, der til gengæld trækker fra i denne ellers interessante og seværdige film: Hvordan er Zaid blevet hjertekirurg og hans bror totaltaber?
Længde: 112 minutter
- Medvirkende: Dar Salim, Stine Fischer Christensen, Ali Sivandi m.fl.
- Instruktør: Fenar Ahmad
- Manus: Fenar Ahmad og Adam August
- Fotograf: Kasper Tuxen
- Klipper: Kasper Leick
- Premieredato: torsdag d. 19. januar