FDM advarer: Mange bruger billygterne forkert på motorvejene

Colourbox

Det er et misforstået hensyn, der får bilister til at droppe det lange lys på motorvejen, advarer FDM.

 

Vrede, dyttende og blinkende medtrafikanter får mange bilister til at blænde ned for det lange lys, når de kører på motorvejen.

 

Men det er misforstået og risikerer at føre til ulykker. Det skriver bilejernes forening, FDM, i medlemsmagasinet Motor.

 

Loven siger, at man ikke må blænde andre trafikanter. Loven siger dog også, at man skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke kører nogen foran.

 

Bilister skal køre med langt lys på motorvejen, hvis der ikke er bilister foran og det er mørkt. Man behøver ikke skifte til nærlys, når der kommer modkørende – fordi afstanden til modkørende på en motorvej er så stor, at lyset ikke generer, siger Steen Jørgensen, kørelærer, Dekra.

 

Det samme siger FDM.

 

– Man vil ofte opleve, at hvis man – som loven foreskriver – kører med langt lys, vil nogle i den modsatte bane blinke og signalere, at du skal blænde ned. Men det er misforstået. Der er så stor afstand, at man ikke bliver blændet, siger Dennis Lange, der er jurist i FDM.

 

En rapport fra Havarikommissionen for Vejtrafikulykker har analyseret 27 trafikulykker på landeveje sket om natten.

 

I halvdelen af de ulykker, hvor føreren kørte galt i et sving, var kun nærlyset tændt, mens brug af fjernlys, der normalt lyder op til dobbelt så langt, sandsynligvis kunne have afværget ulykken.

 

– Det lange lys er vigtigt, så man kan se tilpas langt frem og nå at reagere eller bremse, hvis der er en forhindring foran. Der er nærlys bare ikke nok, siger Dennis Lange.

 

Læs også
Danmark bakker op om tysk vejafgift i 2019, som andre lande er imod

– De 50-70 meter, man kan se, er ikke tilstrækkeligt, når man kører 110 eller 130 kilometer i timen. Man kan ikke nå at stoppe, hvis der pludselig ligger en genstand på vejen eller står en bil på tværs uden lys, uddyber han.

 

– I værste fald kan det give nogle rigtig grimme ulykker, hvis man ender med at køre frontalt ind i noget med så høj fart. Det kan betyde dødsfald.

 

Og bilister skal altså ikke frygte at forstyrre synet hos modkørende på motorvejene.

 

De skal holde blikket på deres egen bane, og selv om de formentlig vil registrere det lange lys, er der et stykke til at blive blændet, slår Dennis Lange fast.

 

Dog skal man skifte til nærlys, hvis man har medtrafikanter foran sig, da man kan blænde disse bilister via bakspejlet.

 

På landeveje skal man slukke for fjernlyset, når man møder modkørende.

 

Læs også
Minister vil ændre omstridt parkeringsregel

/ritzau/ og TV2

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…