Københavns Lufthavn er en åben ladeport for ulovlig indrejse

Colourbox

Medens sikkerhedsmyndighederne i mange europæiske lufthavne på alle mulige måder forsøger at gardere sig mod ulovligt indrejsende, virker kontrollen med passager fra ankomne fly i Københavns Lufthavn stadig lemfældig.

 

Af et svar fra justitsminister Søren Pind til formanden for Folketingets Retsudvalg, Dansk Folkepartis gruppeformand, Peter Skaarup, fremgår det således, at der sidste år blot blev kontrolleret i alt 89.708 passagerer i Københavns Lufthavn.

 

Antallet skal ses i lyset af, at flere end 26,6 millioner passagerer sidste år benyttede lufthavnen.

 

Dog trods alt en fremgang

I forhold til 2014 er der dog trods alt tale om en markant fremgang i antallet af kontroller.

 

Under regeringen Helle Thorning-Schmidt blev der i 2014 kontrolleret i alt 47.395 passagerer på 390 ankomster.

 

Det antal steg som nævnt med over 40.000 til i alt 89.708 passagerer sidste år, hvor antallet af kontrollerede fly ligeledes steg til næsten det dobbelte og nåede op på 89.768.

 

Både i 2014 og 2015 blev halvdelen af kontrollerne gennemført på de såkaldte højrisikoankomster, det vil sige fly, som man af erfaring ved transporterer passagerer der illegalt og med falske papirer forsøger at komme ind i landet.

 

Det drejede sig i 2014 om kontrol af 194 højrisikoankomster og i 2015 om 377.

 

Ironisk nok kommer disse højrisikofly fra lufthavne i Schengen-landene Italien, Grækenland og Østrig, og hvor især Milano-ruten er berygtet.

 

Meget få søger asyl i Københavns Lufthavn

Læs også
Racisme mod franskmænd – de kalder os “hvide svin”

Set i forhold til det antal asylansøgere Danmark modtager som for eksempel 21.225 sidste år, så er det forsvindende få, der søger asyl, når de lander i Københavns Lufthavn.

 

I 2014 drejede det sig om 72 medens antallet sidste år steg til 96 personer, der ved ankomsten til Københavns Lufthavn søgte om asyl.

 

I forhold til stikprøvekontrollen ved grænsen, hvor 1.196 personer alene i første kvartal i år er blevet nægtet indrejse i Danmark, er det meget få, der opdages i Københavns Lufthavn.

 

I hele 2014 blev blot 22 nægtet indrejse, medens antallet i 2015 faldt til 18 personer, der blev nægtet indrejse i Danmark.

 

Samme forhold gælder på områder som dokumentfalsk, primært falske pas og personfalsk, det vil sige personer, der rejser med pas og lignende, som ikke er deres egne.

 

I 2014 blev der afsløret 68 tilfælde af dokumentfalsk og 24 sager med personfalsk. Alt i alt medførte kontrollen i 2014, at der samlet set blev rejst i alt 192 sager.

 

Læs også
DA: Kommuner kan spare millioner ved færre indvandrere på offentlig forsørgelse

Hvad angår sidste år blev der afsløret 46 sager om dokumentfalsk og ti sager med personfalsk. Alt i alt medførte kontrollen i Københavns Lufthavn sidste år, at der blev rejst 181 sager.

 

Peter Skaarup: Langt fra tilfredsstillende

Hos Dansk Folkeparti har Peter Skaarup noteret sig Søren Pinds svar, som han langt fra finder tilfredsstillende, men tilføjer dog:

 

”Det er da et lille fremskridt, at antallet af kontroller er steget fra 2014 til 2015, men når man tager den store trafik på Københavns Lufthavn i betragtning, er denne lille stigning langt fra tilfredsstillende,” påpeger Peter Skaarup til Den Korte Avis.

 

Det hænger ikke rigtigt sammen

Formanden for Folketingets Retsudvalg hæfter sig især ved den ringe kontrol på højrisikoankomsterne, hvor især Milano hører til i den tunge ende.

 

”Trafikken til og fra Milano ligger i lufthavnens top ti som nummer ti og transporterede sidste år over en halv million rejsende (helt præcist 529.770 – red.). Det antal skal ses i lyset af, at der på samtlige ankomster fra hele verden i løbet af 2015 blev kontrolleret i alt 89.768 passagerer.”

 

Læs også
Tyrkiet oversvømmer Europa med migranter

Det hænger ikke rigtigt sammen, mener Peter Skaarup og oplyser, at han nu vil bede justitsministeren om en redegørelse for, hvorfor der kontrolleres så forholdsvis mange ankomster fra Paris, hvor ”gevinsterne” normalt er få eller ikke-eksisterende i forholdet til antallet af kontroller på højrisikoankomsterne fra for eksempel Milano, hvor der er gode chancer for ”bid”.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…