Mens SKAT nidkært vogter over skatteborgernes rettidige betaling af restskat, fosser milliarderne ud af de offentlige kasser.
12.3 milliarder kroner. Så meget har SKAT udbetalt til svindlere. SKAT har gennemgået sagerne om ulovlig refusion af udbytteskat og fundet svindel for yderligere flere milliarder kroner. Det har SKAT selv oplyst på sin hjemmeside den 24. august 2016. Da SKAT for godt et år siden chokerede offentligheden ved at offentliggøre svindelskandalen lød forventningen 6 milliarder. Det tal blev tre måneder senere hævet til 9,1 milliarder kroner.
Nu viser en gennemgang af udbytterefusionerne, at det samlede, formodede tab skal øges med 3,2 milliarder kroner til 12,3 milliarder kroner.
Det antages at udenlandske svindlere – måske i ledtog med danske med insiderkendskab til procedurerne i SKAT – på baggrund af fiktive aktiebeholdninger og forfalsket dokumentation uhindret kunne lænse statskassen for milliarder af kroner i refusioner af udbytteskat til påståede udenlandske aktionærer i danske selskaber som Tryg, Danske Bank, Vestas, Coloplast, Mærsk og flere andre. 12,3 mia. kr. er udbetalt til svindlere over en periode på mere end ti år uden Skat opdagede det.
Statsrevisorerne
Sagen er helt absurd, og allerede da det var opfattelsen, at svindelen ”begrænsede” sig til 9,1 mia. kr. afgav Statsrevisorerne en Beretning om skats forvaltning af og skatteministeriets tilsyn med refusion af udbytteskat.
I beretningen påtalte Statsrevisorerne på det skarpeste, at SKAT har ført en helt utilstrækkelig kontrol med udbetalingerne af refusion af udbytteskat, og at Skatteministeriets tilsyn har været særdeles mangelfuldt. Statsrevisorerne påtaler bl.a.:
- at SKAT og Skatteministeriet først reagerede, da SKAT modtog oplysninger udefra om formodet svindel, selv om man i hvert fald siden 2010 har vidst, at der var svage kontroller og forretningsgange i forvaltningen af refusion af udbytteskat
- at SKAT fortsatte med at udbetale refusion for i alt 3,2 mia. kr. efter det tidspunkt, hvor man modtog oplysninger udefra om formodet svindel
- at SKAT ikke har kontrolleret helt grundlæggende oplysninger i anmodningerne om refusion af udbytteskat, fx ejerskab, og om ansøger har betalt udbytteskat, og at SKAT ikke har haft en klar ansvars- og opgavefordeling, forretningsgange og it-systemer, der kunne understøtte kontrollen
- at SKAT uden lovhjemmel har uddelegeret kontrolopgaver til 3 banker – i øvrigt uden at tilse, om kontrollen blev udført
- at Skatteministeriet ikke har taget initiativ til at undersøge området nærmere, selv om ministeriet har modtaget en række indikationer på risici, og selv om simple analyser af udviklingen ville have vist, at der var problemer med refusion af udbytteskat.
Statsrevisorerne konstaterer sammenfattende, at risikostyringen i SKAT og Skatteministeriet har været helt utilstrækkelig.
Statsrevisorernes formand har udtalt til dagspressen, at de kritisable forhold er det værste han har set i hans mere end 24 år som formand for Statsrevisorerne, og han ville have forsvoret at noget sådan kunne forekomme i Danmark. Efter hans personlige mening bør de ansvarlige chefer i SKAT og Skatteministeriet fyres.
Torsdag morgen forlød det, at Statsrevisiorene vil kalde skatteministeren i samråd. Sker det, er det første gang i 27 år, at Statsrevisiorene tager dette dramatiske skridt.
Momsrefusion
Rigsrevisionen besluttede før sommerferien at kulegrave SKATs udbetaling af negativ moms til store og små virksomheder. Udbetalingerne er steget voldsomt, og samtidig er kun et fåtal af sagerne åbenbart blevet kontrolleret.
Dagbladet Politiken skrev den 22. maj 2016, at medarbejdere i Skats egen momskontrol flere gange har forsøgt at slå alarm i takt med at udbetalingen af negativ moms til store og små virksomheder er steget voldsomt, men angiveligt uden at ledelsen i SKAT har grebet ind.
De enorme momsudbetalinger nåede sidste år op på langt op over 200 milliarder kroner svarende til mere end 10 pct. af Danmarks bruttonationalprodukt.
Revisorernes brancheorganisation, FSR, ser ifølge Politiken lighedstegn mellem udbetalingerne af negativ moms og skandalen om Skats refusion af udbytteskat.
Er det rimeligt at fyre Rønnow Simonsen og Brøchner?
Folketinget, Statsrevisorer, Rigsrevision og skiftende regeringer har indtil nu tilladt et Skatteministerium uden egentlig styring. Ministre og chefer er kommet og gået i en stadig strøm.
Som Statsrevisorerne har afdækket, rækker sagen om svindel med refusion af udbytteskatten i hvert fald tilbage til 2010, hvor man var opmærksom på svage kontroller og forretningsgange. De chefer, der dengang var ansvarlige har man i mellemtiden skilt sig af med, inklusive den tidligere departementschef Peter Loft.
Den nuværende departementschef, Jens Brøchner, og Skattedirektør Jesper Rønnow Simonsen har siddet på deres poster i flere år, og har dermed haft ledelsen i den periode Statsrevisorerne udpeger.
I Skatteministeriet har man ledelsesmæssigt forladt sig på resultatlønskontrakter. I kontrakten mellem departementschef Jens Brøchner og direktøren for SKAT, Jesper Rønnow Simonsen, har indsatsen for at ”forudse, håndtere og mitigere SKATs risici” i årevis været et prioriteret indsatsområde. Tilsvarende i resultatlønskontrakten mellem Jesper Rønnow Simonsen og SKATs direktion, hvor imødegåelse af risici ligeledes er en klar målsætning.
Under departementschefens og direktørens ledelse har det har været muligt i løbet af få år at dræne SKAT og dermed statskassen for over 12 mia. kr.
At det kunne ske, var ovenikøbet forudset og skriftligt påpeget af Intern Revision over for både Skattedepartementets og SKATs ledelse. At ingen gjorde noget, kan kun forklares med grundlæggende systemfejl og eklatante ledelsessvigt.
Reorganisering og udflytning
Skatteminister Karsten Lauritzen er tydeligvis presset og rådvild. Men vi er efterhånden nået dertil, at hvis ikke Venstre-regeringen og skatteminister Karsten Lauritzen vil påtage sig hele ansvaret for kalamiteterne, er der næppe nogen vej udenom – direktøren for SKAT og skatteministeriets departementschef vil blive fjernet.
Samtidig kan det nødvendige kursskifte og den uundgåelige grundlæggende reorganisering af Skatteministeriet og SKAT heller ikke udsættes længere.