Boganmeldelse: ”Dialog er for hattedamer!”

Ovenstående udsagn var vistnok én af afdøde Roskilde-biskop Jan Lindhardts mange one-linere. Det provokerende udsagn dukkede frem under læsningen af denne væsentlige bog.

Theodor Jørgensen var professor i dogmatik ved Københavns Universitet i 30 år. En yngre kollega, Lars Sandbeck, som har gjort sig fortjent til anerkendelse gennem adskillige bøger om nyateisme, moderne gudsforståelse og ”Kristi opstandelse” (som har været anmeldt i dette forum), har efter opfordring skrevet en særdeles indsigtsfuld bog om den gamle professor – ikke bare er en sympatisk oversigt over en fremtrædende teologs tænkning, men også en idé om, hvad der aktuelt diskuteres i de højere luftlag, uden af de store teologiske forudsætninger hos læseren er påkrævne.

Guds almagt, Kristi opstandelse og – flere flygtninge til Danmark

Det handler om de store spørgsmål om Gud, skabelse, opstandelse, almagt, islam. Mange vil sikkert huske sagen om præsten Per Ramsdal, som gik ud og benægtede sin tro på Jesu fysiske opstandelse fra de døde. Som ”straf” kom han på efteruddannelse hos Theodor Jørgensen (med kaldenavnet Theo), hvilket undrede og forargede mange – for professoren tror heller ikke på en fysisk opstandelse! Til gengæld går han ind for så meget andet, f.eks. homovielser, islamdialog og flere flygtninge til Danmark. Især de sidste emner vil sikkert have dette forums bevågenhed.

I dialog med islam og muslimerne

Ovenstående er som bekendt et brændende varmt emne, som kan få danskerne op af stolene. Theos position er klar – og i modstrid med det store befolkningsflertal: dialog med islam er bydende nødvendig; der er mange lighedspunkter mellem kristendom og islam; vi kristne kan lære noget af muslimerne; og vi kan sagtens tage imod mange flere flygtninge. Røg kæden af her, kære læser?

Det er såre menneskeligt at ville insistere på dialogens mulighed og nødvendig. Det skyldes, at alternativet er ubærligt. I årene 2007-14 sad Theo i bestyrelsen for Islamisk-Kristent Kulturcenter, hvor han målrettet arbejdede på at fremme samtalen mellem muslimer og kristne. Man kan nok sætte spørgsmålstegn ved, hvor meget der er kommer ud af denne dialog. Men dialogsynspunktet er særdeles udbredt blandt biskopper, præster og teologer.

Jo, der kan vel nok diskuteres teologi på et rimeligt oplyst plan. Men i bund og grund handler problemet om kulturelle, folkelige og politiske forskelle af så mægtige dimensioner, at verden ryster. En kvik spøgefugl sagde engang: islamisk teologi kan beskrives på bagsiden af en tændstikæske. Alligevel har vi alle i Vesten fået islam på hjernen – fordi islams konsekvenser er så store for vort samfund. For – som en anden klog mand har sagt – islam er 99 % politik og 1 % spiritualitet. Her skelnes ikke mellem det åndelige og det verdslige regimente for nu at tale luthersk.

En boganmeldelse skal ikke anmelde holdninger, men bør handle om, hvorvidt en bog løser sin opgave på tilfredsstillende vis eller ej. Jeg kan varmt anbefalede denne velskrevne og indsigtsfulde bog – selv om (eller snarere fordi) man under læsningen måske får kaffen galt i halsen. Det er som regel sundt at lytte til mennesker, man ikke er enig med. Diskussionen og uenigheden fortsætter.

Lars Sandbeck, På grænsen. Et teologisk portræt af Theodor Jørgensen. Eksistensen 2015, 126 sider. 169,00 kroner.