Lærere, som ikke møder til tiden. Det var utænkeligt for år tilbage. Dengang stod læreren og ventede i døren til klasseværelset. Og vé den elev, der kom for sent.
Men sådan er det ikke i dag. I dag svigter en del lærere åbenbart deres opgave på vigtige punkter.
Pligtfølelse og ansvar
Eleverne i skolen skal ikke kun lære at læse, regne og skrive. De skal også lære at være pligtopfyldende og at indrette sig på andre mennesker.
Her spiller lærerne en vigtig rolle som et godt eksempel for børnene.
Men det kniber det med.
Det står åbenbart meget slemt til med dyder som ansvar og pligtfølelse hos mange lærere.
Det halter således på et meget grundlæggende punkt:
Mange lærere kommer for sent til undervisningen.
Det viser Elevtrivselsmålingen fra 2016 blandt folkeskoleeleverne i Aarhus.
Godt halvdelen af eleverne mener, at lærerne tit eller meget tit møder præcist.
“Det er ikke godt nok. Det er et af de mest elementære råd, når man uddanner folkeskolelærere: Vær der til tiden. Så signalerer man en seriøsitet, og at eleverne er kommet ind i et rum, hvor der er gjort klar, og man skal i gang med arbejdet,” siger Andreas Rasch Christensen, der er folkeskole-ekspert og forskningschef på VIA University College, til Lokalavisen Aarhus.
Disciplin halter på flere måder
Selv når læreren er der til tiden kan der gå 5 til 10 minutter inden undervisningen kommer i gang. Det viser video optagelser fra skoleklasser.
“Hvis læreren så oveni det ikke er der til tiden, bliver det endnu sværere at få skabt ro og gjort klar til undervisningen, fordi eleverne så allerede er i gang med snakken,” siger forskningschefen til Lokalavisen.