Mærsk mister kontrakt med Qatar – en nedtur ser ud til at være begyndt

Google Maps

Maersk Oil meddelte mandag aften i en pressemeddelelse, at selskabet mister en gigantisk olieaftale i Qatar. Qatar Petroleum har efter 24 års samarbejde fravalgt Maersk Olie som operatør på det store Al-Shaheen felt, der tegner sig for 40 pct. af Qatars samlede olieproduktion. Det sker samtidig med at kursen på A.P. Møller – Maersk aktierne er i nærmest frit fald på Københavns Fondsbørs.

 

Al-Shaheen

I juli 2015 inviterede Qatar Petroleum et antal internationale olieselskaber til at deltage i processen om fremtiden for Al Shaheen-feltet. Maersk Oil & Gas’ aktuelle 25 års kontrakt udløber nemlig næste sommer.

 

I fondsbørsmeddelelsen skriver A.P. Møller -Maersk A/S, at beslutningen hos Qatar Petroleum ikke får betydning for de finansielle forventninger til årsregnskabet for 2016.

 

Det er muligt, at tabet af Al-Shaheen ikke påvirker 2016-regnskabet, men i de kommende år vil det kunne ses. Qatar-koncessionen er nemlig Mærsk Oils mest guldrandede oliekontrakt.

 

Omtrent halvdelen af Mærsk Oils internationale omsætning kommer fra Qatar!

 

Maersk havde ellers sat alt ind på at bevare kontrakten, herunder mobilisering af regering og kongehus!

 

Udenrigsminister Kristian Jensen besøgte i januar 2016 den kontroversielle ørkenstat, Qatar.

 

Qatar med hovedstaden Doha er det rigeste land i verden pga. af landets utrolig store gas- og oliereserver, men landet har langt fra demokratisk styre. Emiren, som er stats- og regeringschef, udnævner en regering. Der er hverken formelle politiske institutioner eller partier. Emir og regeringschef er Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani.

 

Udenrigsministeren kastede sig under besøget, der begyndte den 6. januar, beredvilligt ind i kampen til fordel for Mærsk Oil, der stod til at miste den givtige kontrakt som operatør af Al-Shaheen. Dagbladet Børsen kunne dengang berette, at Kristian Jensen mødtes med Qatars emir Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani og premierminister Sheikh Abdullah bin Nasser bin Khalifa Al Thani i Qatar.

 

Børsen deltog i det efterfølgende 45 sekunder lange pressemøde, og kunne oplyse, at parterne var ganske fåmælte om status for oliefeltet, som Mærsk har koncession på frem til 2017.

Læs også
Donald Trumps nye skattelettelser er godt nyt for verdensøkonomien

 

“Det eneste jeg kan forsikre Dem om, er at Qatar Petroleum har nedsat en komite, der ser på tenderen, og at det vil foregå på en transparent facon, der er i overensstemmelse med internationale standarder, så alle vil få en fair chance – det kan jeg forsikre dem om,” sagde udenrigsminister Dr. Khlalid Bin Mohammed Al Attiyah til Børsen.

 

Hverken på pressemødet, fra Qatars myndigheder eller fra det danske udenrigsministerium er der fremkommet nærmere om indholdet af drøftelserne med Qatars emir og premierminister, men det må antages, at samtalerne ikke resulterede i konkrete løfter.

 

Kongehuset

I hvert fald besøgte Hans Kongelige Højhed Kronprinsen og Hendes Kongelige Højhed Kronprinsessen Qatars hovedstad, Doha, den 2. – 3. marts 2016.

 

I Doha besøgte Kronprinsparret bl.a. Maersk Oils hovedkvarter, og under samtalerne med Qatars emir, H.H. Sheikh Tamim Bin Hamad Al Thani, var der lejlighed til at lægge et god ord ind for Mærsk Olies koncessionsinteresser.

 

Forgæves

Vi kan nu konstatere, at indsatsen fra udenrigsminister Kristian Jensen fra Herning og fra det danske kongehus til fordel for Maersk olieinteresser i Qatar, ikke bar frugt. Heller ikke Esplanadens egne bestræbelser har givet resultat; både den ny fyrede topchef i A.P. Møller – Mærsk, Nils Smedegaard, og Ane Uggla, datter af Mærsk Mc-Kinney Møller, har været på besøg hos Qatars emir, H.H. Sheikh Tamim Bin Hamad Al Thani.

Læs også
Rigsstatistikeren: Hvorfor går det så relativt godt med den danske økonomi?

 

Syvtakket nedtur

Nedturen for A.P. Møller – Mærsk blev synlig for alle, da koncernen fredag den 23. oktober 2015 måtte nedjustere årets forventninger med 4 mia. kr. Maersk-chefen, Nils Smedegaard Andersen, måtte beklage at Mærsk-gruppen pludselig nedjusterede det forventede resultat for 2015. Forklaringen lød, at det hovedsageligt var ruten Asien-Europa, der volder containerrederiet vanskeligheder.

 

Containertrafikken

At containertrafikken mellem Asien og Europa negativt påvirker Maersk er ikke overraskende. Stagnerende økonomi i Kina og andre asiatiske lande og tilsvarende lav vækst i Europa må nødvendigvis gøre ondt. Den kinesiske eksport er faldende, industriproduktionen er for nedadgående og de økonomiske vækstrater i Kina ligger under det forventede niveau.

 

Kina

Den kinesiske regering har opgivet fastkurspolitikken og trods svækkelsen i kursen på yuan har det endnu ikke revitaliseret den kinesiske økonomi. Vi – og Maersk – må erkende, at vi står over for en varig svækkelse af den kinesiske økonomi. Den kombination vi oplever i øjeblikket af faldende råvarepriser og stagnation i vækstøkonomier som Kina er rigelig anledning til bekymring.

 

Olieprisen

I begyndelsen af 2016 faldt olieprisen – og har nu længe ligget under 50 dollars og uden udsigt til bedring. Maersk Oil har da også allerede skåret kraftig ned på staben både i hovedkvarteret på Esplanaden i København og ude på de forskellige olieproducerende aktiviteter i Maersk Oils besiddelse, , Norge og Kasakhstan. I Storbritannien, USA og Angola er der ligeledes foretaget fyringer.

Læs også
Industriens mangel på medarbejdere overgår tiden før finanskrisen

 

Esplanadens nedtur

Den syvtakkede stjerne på Esplanaden er ikke længere landets mest værdifulde selskab. I dag er Novo langt mere værd end Mærsk. Udviklingen er en grim overraskelse for mange private investorer, der er vokset op med: Hvad Mærsk gør, er altid det rigtige.

 

Der har været en opfattelse af, at Mærsk med den velkendte rettidige omhu nærmest var garant for, at indtjeningen år efter år efter år steg. Investorerne må nu erkende, at det ikke er det, vi har set de seneste år.

 

Spørgsmålet er om vi nogensinde vil se det igen?

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…