Selfies – identitetsskabelse i armslængde

Colourbox

Efter en uheldig bytur i september 2002 tog en meget beruset australsk studerende et sløret billede af sin tilskadekomne læbe og lagde det online med teksten ”Undskyld fokusset, det var en selfy”.

 

Det er første gang, brugen af ordet er registreret. Sidenhen er y’et skiftet ud med ie, og ordet selfie er blevet et omdiskuteret fænomen og et masseanvendt redskab til at fortælle historien om sig selv på de sociale medier. Bent Fausing, lektor på Københavns Universitet, underviser i selfies som begreb. Han byder de moderne selvportrætter velkommen.

 

– Selfies har opnået en kæmpe popularitet, fordi du kan tage dem øjeblikkeligt og ikke behøver nogen særlig lejlighed. Det er noget dagligdags, en uhøjtidelig folkekunst, hvor alle kan lege med deres udtryk og grænser. Selfien er en integreret del af de sociale medier, og med den umiddelbare og omgående respons fra andre bliver selfies en meget ærlig udtryksform. Der ligger et stort anerkendelsesaspekt i at spejle sig i andre, hvilket er med til at definere os selv som mennesker – altså at finde ud af, hvem vi hver især er, forklarer Bent Fausing.

 

I 2013 blev selfie kåret som årets ord af Oxford English Dictionary – hovedsageligt på grund af en stigning i ordets brug på enorme 17.000 procent i forhold til året forinden.

 

Selfiestænger hitter

Brugen af selfies eksploderede i 2013 og 2014, og det samme gør i år efterspørgslen efter såkaldte selfiestænger, der giver mulighed for at skyde selfies på afstand ved at holde telefonen eller kameraet længere ud fra kroppen. MyTrendyPhone.dk, Skandinaviens største onlineforhandler af mobiltilbehør, mærker tydeligt efterspørgslen.

 

– I de seneste tolv måneder har vi solgt omkring ti gange så mange selfiestænger, som året forinden. De bliver revet væk, så snart vi får dem på lager. Efterspørgslen kommer ikke kun fra danskere, men fra hele Europa, oplyser Silvan Popovic, stifter og direktør i MyTrendyPhone.dk. Han oplever fortsat boomende efterspørgsel efter produkterne.

 

Selfiestangen bliver dog i stigende grad holdt i armslængde og er forbudt på mange museer og spillesteder samt i hele Sydkorea. Bent Fausing beretter også om en modkultur, der dikterer, at ægte selfies tages med hånden.

 

Kommet for at blive

I kølvandet på selfiebølgen er en skov af underkategorier fremspiret, som betegner en specifik selfie. Healthies af veltrænede kroppe, usies for par og grupper, foodies af mad, felfies af landmænd og ikke mindst butties, der er selvportrætter med fokus skarpt rettet mod bagdelen. Udbredelsen vil ifølge Bent Fausing fortsætte.

 

– Selfies er en udtryksform, der er kommet for at blive. Hvor de før kun blev anvendt af teenagepiger, ser man nu præsidenter, paven og vores egen statsminister kaste sig ud i selfies. Alle har en mening om fænomenet, og selv om du ikke kan lide det, bruger du det helt sikkert, mener Bent Fausing, der aldrig er stødt på en troværdig forklaring eller undersøgelse, der kan påvise skadelige effekter af selfies.

 

Læs også
Tidligere speciallæge i psykiatri: Frygtens dæmoniske kraft i islam

MyTrendyPhone med hovedkvarter i Hillerød er blandt Europas største leverandører af mobiltilbehør og omsætter årligt for over en kvart milliard. Virksomheden, der blev grundlagt i 2004, er i dag repræsenteret i et dusin europæiske lande. www.mytrendyphone.dk

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…