70 ansatte i franske lufthavne udløser terrorfrygt

De handler om de to store lufthavne i Paris. Her er der ansat 85.000 mennesker, som har en sikkerhedsgodkendelse.
Sikkerhedsgodkendelsen i form af et såkaldt “rødt mærkat” bliver givet til dem, der skal have adgang til at færdes i områder, som er særligt følsomme. 
“De mennesker som får en sikkerhedsgodkendelse skal godkendes af politiet, og arbejde i ekstraordinære områder kræver tre tjek hos politiet.
Men nu viser det sig, at myndighederne ikke tør stole på flere af dem, der har fået en sikkerhedsgodkendelse.De franske myndigheder har netop inddraget sikkerhedsgodkendelsen for 70 personer, som arbejdede i lufthavnene i Paris.Det er sket efter terrorangrebet for godt en måned siden.Det siger Augustin de Romanet, som er direktør for lufthavnene:”Henved 70 røde mærkater er blevet tilbagekaldt efter angrebet, især på grund af radikalisering”.

Det siger noget om, hvor ringe sikkerheden i lufhavnen i virkeligheden er. Og det er en meget svær opgave.
Det er svært at vide, hvem der er radikaliserede. Politiet kan i realiteten kun tjekke om personer allerede er på deres liste over folk, der overvåges.
En del muslimer blevet radikaliseret inden for ret kort tid. Og vil de holde det skjult for omverdenen er det ikke særlig svært. Det er alytså svært for politiet at opdage, hvis de søger om arbejde i en lufthavn. Og det er endnu sværere, hvis de allerede er ansat, når de bliver radikaliserede.
Desuden er sikkerhedssystemerne ret lemfældige. Det viste en stikprøvekontrol lavet i de amerikanske lufthavne.
Den afslørede, at det system, som skal forhindre terrorister i at blive ansat i lufthavne og fly, har store huller.

 

En rapport afslørede i juni, at der i amerikanske lufthavne  var ansat 73 mænd, som samtidig er på listen over mænd, der er mistænkt for at have forbindelse til terror.

 

Hvis de ville, så kunne de udnytte deres job i lufthavnene på mange forskellige måder:

 

Lade personer slippe igennem sikkerhedskontrollen, som har til formål at udøve terror på den ene eller anden måde.

 

Placere kufferter med sprængstof blandt andre kufferter – som de havde ‘tjekket’.

 

Eller lade andres kufferter slippe igennem sikkerhedskontrollen.

 

USA har en særlig enhed, som skal sikre at ingen med forbindelser til terror bliver ansat i transportsystemet, TSA.

 

Det sker ved at tjekke alle ansatte i forhold til en særlig database.

 

Men der er 900.000 ansatte. Og det kan altså nemt gå galt.

 

Fox TV interviewede formanden for den parlamentariske sikkerhedskommité Michael McCaul, som sagde, at det er “totalt uacceptabelt”.

 

Det var for et halvt år siden. Og nu viser det sig at sikkerheden også er alt for ringe i Frankrig.

 

http://www.thelocal.fr/20151213/france-pulls-security-badge-for-70-airport-workers

http://denkorteavis.dk/2015/usa-er-rystet-73-maend-havde-forbindelse-til-terror-men-de-var-ogsa-ansa-i-en-lufthavn/

http://www.foxnews.com/politics/2015/06/09/ig-report-tsa-failed-to-identify-73-potential-terrorists-trying-to-get-access/

Del på Facebook