Man tror, man har hørt forkert, når en imam forklarer, hvorfor kvinder ikke kan blive imamer

Kassem Rachid og Sherin Khankan. Facebook

I kølvandet på terrorangrebet på det franske satiremagasin Charlie Hebdo tilrettelagde DR2 en temalørdag om emnet.

 

Et af programmerne på denne tema-aften hed ”Muslimske stemmer”.

 

Her diskuterede en række danske muslimer og kendere af islam behovet for selvransagelse blandt muslimer.

 

Et af emnerne, der skulle debatteres, havde overskriften: ”Skal islam reformeres?”

 

Sherin Khankan, der er talskvinde for foreningen Kritiske Muslimer, mente, at der er behov for reformation af islam og især i forhold til kvinder. Hun ønsker kvindelige imamer, og hun håber på at kunne åbne en moské med kvindelige imamer allerede til sommer.

 

Men ikke alle bifaldt talskvindens initiativ.

 

De kan jo ikke ligge i bedestilling, når de er gravide

En af paneldeltagerne, imam Kassem Rachid, sagde:

 

”Der er nogle praktiske ting, som forhindrer, at kvinder kan være imamer. Der er også nogle fysiologiske ting. For eksempel en kvinde, som meget naturligt kan være gravid, det er meget upraktisk at en kvinde kan være gravid i ni måneder, hvordan skal hun kunne bøje sig ned og bede på gulvet, når hun har en stor mave?”

 

Imamen mener altså, at det nærmest er fysisk umuligt for en gravid kvinde at ligge i traditionel bedestilling.

 

Men der er også andre ting, der vanskeliggør, at kvinder kan være imamer.

Læs også
Fire fingre i vejret signalerer, hvor alvorlig en situation masseindvandringen har bragt os i

 

”Når en kvinde har sin menstruation, eller efter at hun har født, skal muslimer så vente til hun er blevet ren for at kunne bede sammen med hende?” – spørger imamen. (DR2 07.02)

 

Den ”kritiske muslim” accepterer, at kvinder er urene under menstruation

I islam anses menstruerende kvinder og kvinder, der bløder efter fødslen for urene. De islamiske lovskoler er uenige om, hvorvidt kvinder har ret til at betræde en moske i denne urene tilstand. Imidlertid er der bred enighed om, at en blødende kvinde hverken må fremsige bøn, recitere koranvers eller røre Koranen, medmindre der for eksempel er viklet et stykke stof omkring den, mens hun er uren.

 

Sherin Khankan mener dog ikke, det er noget problem, fordi man selvfølgelig vil have en række af kvindelige imamer, og ikke kun én.

 

Ifølge Khankan er det altså meningen, at de kvindelige imamer skal træde ind for hinanden, når den enkelte har menstruation, eller mens hun endnu bløder efter en fødsel.

 

Der er således ikke udsigt til den store reformation af islam fra ”kritiske” danske muslimers side, når de ikke engang vil gøre op med det syn på kvinder, at de er urene, når de menstruerer.

 

Læs også
Afsløret på TV: Imam i moské vil ikke give hånd til dansk mand – “det er fordi, han mener, at jeg er vantro”

I islam er der fire lovskoler som fortolker de islamiske tekster. En af dem er Hanifi-skolen som har udgivet en vejledning om kvinder og menstruation. Den kan ses her:

 

Click to access hayd_nifas_istihada.pdf

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…