Da jeg gik igennem en indvandrerghetto, så jeg flere små piger med islamisk tørklæde end nogensinde før

Den Korte Avis/Arkiv

Forleden dag gik jeg gennem et boligområde, hvor der bor mange med rødder i ikke-vestlige muslimske lande.

 

Det slog mig, hvor mange små piger jeg så med det islamisk tørklæde hijab.

 

Det gjorde mig trist til mode på en solrig efterårsdag at se små piger, der ikke engang var gamle nok til at gå i skole, med et stort og varmt tørklæde.

 

Men jeg har set det mange gange, både i mit arbejde som pædagog i Gellerup og som handlende i indvandrertætte bydele i Aarhus og København.

 

For 10 år siden så man ikke så mange piger med hijab, det er helt anderledes idag, hvor det i visse byområder nærmest er mere reglen end undtagelsen.

 

 

Muslim kritiserer, at små piger går med islamisk tørklæde

Jeg er ikke den eneste der ikke bryder mig om denne udvikling. Forleden skrev en muslim et opsigtsvækkende indlæg i den norske avis VG.

 

Journalist og forfatter Noman Mubashir gik til biddet i en kronik, hvor han efterspurgte en debat om småpigers brug af islamisk tørklæde.

 

Citat fra kronikken i VG

Læs også
Folkeskolens formålsparagraf er det modsatte af islam

 

Mubashir kan ikke forstå, at han kan se de små drenge med indvandrerbaggrund løbe omkring i shorts og T-shirt, mens pigerne bærer store tørklæder og lange ærmer.

 

“Jeg er godt nok ikke islam-ekspert, men jeg har aldrig læst en tekst der pålægger små piger at have tørklæde på,” skriver Mubashir. (VG)

 

Han spørger om det ikke er forkert at seksualisere små piger på denne måde, og hvis det ikke handler om seksualitet, hvorfor har de så hijab på?

 

Mubashirs pointe er, at børn skal have lov til at være børn, så længe det er fysisk muligt.

 

I Danmark som i Norge, er det nu også mere almindeligt, at se mindreårige piger have tørklæde på.

 

Det er dog mest brugt, at piger i Danmark får det på fra 8-10 års alderen, hvor kønsmodningen begynder at vise sig.

Læs også
Nyvalgt muslim skabte skandale – men den virkelige skandale blev fortiet

 

Citat af kronikken i VG

 

Formålet med tildækning er at skjule seksualiteten. Men hvad så når det er børn?

Voksne muslimske kvinder er ofte mere eller mindre pålagt kun at vise huden i ansigtet og på hænderne, når de færdes offentligt.

 

En del muslimer mener også, at kvinders tøj skal være løsthængende, så det ikke afslører kvindens former.

 

Det følger utroligt mange muslimske kvinder efterhånden.

 

Men hvorfor bliver det også mere normalt at mindreårige piger, helt ned i børnehavealderen har tørklæde på?

Læs også
I Danmark får han førtidspension – men han kan godt klare at rejse til Mellemøsten og blive gift med kone nummer to

 

Formålet med tildækningen er, at kvinden ikke vækker seksuelle følelser hos mænd, men dét kan vel næppe være årsagen til at de små piger har det på, eller kan det?

 

Mange anser typisk fænomenet små-piger-med-slør som et harmløst udtryk for indvandrernes ønske om at holde fast i identitets bærende værdier, fra de lande man har forladt.

 

Andre fremhæver, at de små piger bare gerne vil ligne deres mødre akkurat som danske piger drømmer om at få lov at lege med mors røde læbestift og stiletterne.

 

Det er Noman Mubashir fuldstændig enig i, forskellen er blot, at små skandinaviske piger ikke sendes i skole med rød læbestift og sko med høje hæle.

 

Norman Mubashir til muslimerne – gør op med barnehijab

Han mener derfor, det er vigtigt, at muslimer tager et opgør med denne ”u-kultur”, at de islamiske råd, imamerne og ikke mindst de kvinder der selv har valgt at bruge hijab, tager en debat – så børn igen kan være børn.

 

Læs også
Video fra Sverige: Muslimske piger tvinges til at gå ind bagerst i bussen, drengene skal have de forreste pladser

Det er ikke fair, at piger konstant skal tage stilling til, om de nu også er korrekt dækket til. Jeg har oplevet at piger i 1. og 2. klasse havde alt for meget tøj på i sommervarmen, fordi de var bange for at vise hud på arme og ben.

 

Det er et kæmpe tabu at tale om hvorfor småpiger har slør på

Der er sikkert ingen tvivl om, at hvis man skal begrænse fænomenet, så vil det kræve både mod og tilløb for den eller dem der vil gøre forsøget.

 

´Svesken på disken´ vil nemlig kræve, at man begynder at tale, hudløst ærligt, om hvad det besynderlige fænomen kommer af.

 

Det er ikke nok at påpege, at Islams profet Mohammed bad de voksne kvinder trække tøjet om deres skuldre, som bevis på at påbuddet kun gælder voksne kvinder.

 

For at komme til bunds, er man nødt til at medtage, at en stor del af islams regler tager afsæt i den måde Mohammed levede sit liv på. Hans liv er forbillede for mange muslimer – populært sagt – hvad Mohammed gjorde er altid det rigtige.

 

Så når Mohammed, ifølge overleveringerne,  indleder et forhold til en seks årige pige og gifter sig med hende, da hun er ni, opstår der en helt anden forståelse for voksendom og modenhedens indtræden, end i vestlig forstand.

Læs også
Slik-koncern hylder det islamiske tørklæde i reklamer – imens gør modige kvinder oprør mod det

 

I islam hører en pige med kønstegn, nærmest uanset hvor små de måtte være, mere til kvindens sfære end til barnets.

 

Og derfor skal kun dække sig for det andet køns blikke.

 

Mohammed betragtede altså en pige mellem seks og ni år som en lille kvinde. Dét er hovedårsagen til, at mange muslimer mener, det er mest korrekt at små piger begynder at bruge hijab, før de fylder 10 år.

 

Mange troende muslimer finder det også naturligt, at kravet om tørklæde gør sig gældende fra det tidpunkt, hvor det er pålagt børnene at praktisere den daglige bøn. Det sker når barnet er mellem 7-10 år.

 

Derfor kan man også se ganske små piger sidde på koranbænken iført tørklæde, selvom de endnu ikke har fået det på til dagligt. Det er sundt for dem at vænne sig til det!

 

Koranskole i Aarhus

 

Da jeg var pædagog i ghettoen tænkte jeg ofte på, hvor uretfærdigt det er, at piger ikke kan få lov at mærke vinden i håret, fordi nogle imamer og pigernes mødre nidkært vogter over de unges liv.

 

Ikke fordi de har dem kært og vil dem det bedste, som det ofte siges, men fordi de for alt i verden ikke vil give slip på den magt, man besidder, når man fører sig frem som rettroende muslim. Og de vil ikke rammes på familiens ære.

 

Jeg har ofte forsøgt at sætte emnet til debat, og sidst for blot en måneds tid siden, hvor jeg talte med formanden for de somaliske foreninger i Aarhus.

 

Formandens egne døtre brugte også tørklæde, selvom pigerne kun er 7 og 10 år, men han synes ikke, der er noget som helst unaturligt i det. Han mente heller ikke, at fænomenet grundlæggende set har noget med islam at gøre. Det er ligesom danskernes forhold til rugbrød, det har jo heller ikke noget med religion at gøre, sagde han.

 

Jeg opgav emnet og spurgte til, hvordan han var endt som medarbejder i Borgerservice.

 

Men det siger noget om, hvor svært det er at lave om på – sikkert også for muslimen Norman Murbashir.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…