Det var i slutningen af 2. klasse, året 2003 og vores søn havde problemer med læsning og ikke mindst klagede han over støjniveauet i klassen.
”Jeres søn er ordblind og vi vil foreslå at han modtager specialundervisning” var beskeden fra skolen.
Som speciallærer vidste jeg udmærket hvad det mest sandsynlige forløb ville være: specialelev resten af skoleforløbet uden at opnå læsefærdighed. Dårligt selvværd, mobning og nederlag som meget hyppige ledsagere til problemet.
Det er ikke lige et skoleforløb man som forældre drømmer om.
Vi takkede nej, selvom sønnen var blandt de 3 dårligste læsere i en klasse på 26 elever. Vi havde på et eller andet tidspunkt hørt perifært om ordblinde, der havde opnået at få læsefærdighed via lydterapi.
Ordblindeklinikken
Vi søgte på nettet og fandt frem til ”Ordblindeklinikken” i Hellerup. Vi kontaktede klinikken og fik en tid.
Det første der skete, var at sønnen skulle gå 15 meter frem og tilbage. Vi forstod ikke rigtig hvad dette havde med læsehandicap at gøre.
Herefter skulle han lægge hånden på en bordplade, hvorefter der blev løftet i lillefinger og pegefinger. De kunne begge bøje mere end 90 grader bagover. Vi blev ikke spor klogere på hvor forbindelsen var.
Så blev hans høredynamik testet i et audiometer – der blev testet både for hvor lav en lyd han kunne opfatte, samt hvor høj en lyd han kunne holde ud, før det begyndte at genere i øret. Vi forstod absolut ikke hvordan dette hang sammen med hans manglende læsefærdighed.
Det viste sig i øvrigt at der ved visse lyde, var den lavest hørbare, og den der gav gener, uhyre tæt på hinanden. Javel, men hvad med læsefærdigheden?
En sidste test bestod i, at han med øjnene skulle følge en genstand, der blev bevæget foran ham. Undervejs blev han spurgt hvad hans far hedder til fornavn – øjnene stoppede straks og spørgsmålet kunne ikke besvares, fordi det krævede al hans energi blot at følge genstandens bevægelser.
Og så fik vi forklaringen:
Ved at iagttage en persons gang kan flere ting afsløres, bl.a. om der er skævheder i ryg/bækkenbund.
At hans fingre kunne bøje mere end 90 grader bagover, viste at han er hypermobil – bindevævet er anderledes end hos almindelige mennesker. Dette kan blandt andet betyde skævheder i ryg, lænd eller andre steder i kroppen, fordi ledbåndene, der skal holde sammen på led og knogler, er for lange, hvilket betyder at leddene kan forskubbe sig. Er der problemer her, anbefales Osteopati eller Kranio-Sakral Terapi sideløbende med lydterapien.
Hypermobile
”Alle ordblinde er hypermobile” siger Kaare P. Johannesen, som har drevet klinikken siden 1981. Dette betyder bl.a. at deres øjne ikke er i stand til at ”danse” henover en tekst – altså at kunne læse. Enten sidder øjnene fast i hulerne, eller også gør de det modsatte – kører ukontrolleret rundt i hulerne. Begge dele umuliggør læsning. Dette betyder ikke at alle hypermobile er ordblinde.
”Den simple test, hvor testpersonen følger en genstand med øjnene, demonstrerer at øjnene ikke kunne opfatte skreven tekst. Heraf ordet ord-blindhed.
Desuden har mange ordblinde (og alle med ADHD og lidelser indenfor autismespektret) en uhyre sart og forpint hørelse. De fleste med disse diagnoser lever i et støjhelvede. Prøv f.eks. at løse en matematikopgave eller lignende ved siden af et tog med hvinende bremser på Nørreport station.
Her var altså årsagen til at sønnen klagede over støjniveauet i klassen.
http://www.sciencedaily.com/releases/2010/12/101208125805.htm
Næste trin på klinikken var at han kom ind i et lydrum med store højttalere, hvor han kunne vælge hvilken musik han havde lyst til at høre. Han bestemte selv lydstyrken, som var meget lav – ellers generede det i ørerne.
Efter at have hørt nogle numre i højttalerrummet, fik han hovedtelefoner på, hvor der blev afspillet nogle specielle lyde, som han igen selv bestemte lydniveauet på.
Herefter var første behandling overstået.
Vi havde fået indblik i en fuldstændig anderledes tilgang til problemet ordblindhed: Et bindevævsproblem, som påvirker øjnenes evne til at følge en tekst og som medfører en overfølsom hørelse. Og vigtigst af alt: problemet kan løses på kort tid – helt uden at der stilles nogen former for krav til den ordblinde.
Behandlingen fremover bestod af ca. 20 minutter i højttalerrummet, samt 5 minutter med hovedtelefoner.
Som behandlingerne skred frem kunne han klare højere og højere lydstyrke, både i højttalerrummet og i hovedtelefonerne. Hans klager over støjniveauet i klassen aftog i takt med hørelsens øgede tolerance.
I alt 12 behandlinger over ca. 3 måneder – 1 gang om ugen i ca. 12 uger er meget almindeligt. I løbet af disse måneder, hvoraf 6 uger var sommerferie, rykkede han op blandt de 3 bedste læsere i klassen, uden at have læsetrænet så meget som 5 minutter. Kaare P. Johannesen: ”Læsetræning med ordblinde er mere ødelæggende for selvtilliden end gavnlig for læsefærdighed”.
Overvældende resultater
Siden sønnen fik læsefærdighed har jeg haft lejlighed til at følge 16 andre unge, med følgende diagnoser: Ordblindhed, ADHD, Aspergers, samt andre diagnoser indenfor autismespektret. Alle disse unge var ganske rigtigt hypermobile, ALLE! Og alle havde overfølsom hørelse, ALLE! og de fleste havde flere diagnoser samtidig. Egentlig ikke så vanskeligt at forstå, da årsagen jo er den samme.
Resultaterne var nærmest overvældende: ordblinde fik læsefærdighed, elever med ADHD fik reduceret problemadfærden. Flere kunne ophøre med Ritalin (læges afgørelse) uden at få de eksplosive raserianfald, der er kendetegnende for mange med dette problem. Problemer med at udholde støjniveauet i klassen etc. ophørte også i løbet af de relativt få måneder lydbehandlingen strakte sig over.
Der er store summer at spare og, endnu vigtigere: manglende læsefærdighed er IKKE nødvendigvis et livslangt problem – faktisk behøver det ikke at vare mere end få uger – timer – at få læsefærdighed. Mange børn/unge kan med denne enkle metode slippe for et skoleforløb med nederlag, mobning og manglende selvværd – noget der kan følge en person gennem hele livet. HÅBER ANTORINI LÆSER DETTE!
Legemligt betinget
Som Kaare siger: ”At kunne læse er ikke en intelligensbaseret færdighed – det er en legemlig færdighed fuldstændig på linje med at cykle f.eks. Der er derfor helt hen i vejret at ordblindeområdet hører under psykologer, pædagoger m.fl.”
Man kan meget kort opsummere klinikkens tilgang til årsag og behandling således:
Ordblinde kan som følge af deres hypermobilitet ikke kontrollere øjnenes bevægelser. Dette problem kan ikke løses ved at læsetræne, hvilket nærmest vil svare til at lære et barn at cykle – på en låst cykel. Den ordblindes overfølsomme hørelse vil ofte betyde, at ophold i klasseværelset er ubehageligt eller ligefrem uudholdeligt.
Ved at øge hørelsens smertetolerance med lydterapi, bringes ligevægtsorganet i balance. Når dette sker normaliseres synsmotorikken og hermed er vejen banet for evnen til at læse.
Meget mere detaljeret på: www.ordblind.dk
Kaare P. Johannesen (privatfoto)