En finsk forsker har netop kortlagt, hvordan vi mere præcist bruger vores øjne til at styre en bil gennem et vejsving. Læs mere om hvor vi kigger hen, når vi kører.
Hvorhenne i et vejsving kigger vi egentlig, når vi skal dreje bilen? Det har den finske forsker Otto Lappi undersøgt ved hjælp af eyetracking-teknologi, skriver videnskab.dk.
Afslører øjets fokus
Eyetracking er en moderne teknologi, som kan dokumentere, hvad vores øjne fokuserer på. Det har den finske forsker udnyttet til at slå fast, hvordan hjernen bearbejder de informationer, som øjet sender for at kunne styre en bil gennem et vejsving.
Nærmere bestemt har Lappi installeret eytracking-udstyr i biler og derefter bedt en række testpersoner tage en køretur. Ved hjælp af udstyret kunne han overvåge testpersonernes øjenbevægelser, mens de kørte rundt i trafikken.
”Det er fascinerende at undersøge, hvordan vores hjerne bearbejder informationerne fra øjet til at styre bilen. I fremtiden vil man forhåbentlig også kunne bruge viden om, hvordan vores øjne læser vejenes kurver til at optræne bilister – til gavn for sikkerheden i trafikken,” siger kognitionsforsker ved Fakultetet for Adfærdsforskning ved Universitetet i Helsinki, Otto Lappi. (videnskab.dk)
Vejsvingets DNA
I sit forskningsprojekt har Otto Lappi fundet ud af, at man kombinerer flere forskellige metoder, når man skal navigere bilen rundt i et sving.
Tidligere har den mest populære forklaring ellers været den såkaldte tangent-punkt-model, som dikterer, at man ser på et bestemt referencepunkt på kanten af vejen, når man skal orientere sig i et vejsving. I praksis vil det betyde, at hvis man skal dreje til høje, så kigger man på det punkt på vejkanten, som ligger længst til venstre på kanten af vejen – om omvendt. Den anden og konkurrerende forklaring går på, at vi ikke fokuserer på selve vejen, men på den fremtidige rute, vi vil køre. Lappis forskningsresultater udfordrer nu de to teorier.
”Men vores resultater peger på, at tangent-punkt-modellen er alt for simpel, og at den ikke giver en korrekt beskrivelse af vores kørselsadfærd. Jeg vil ikke påstå, at tangentpunktmodellen er fuldstændig forkert, men vores data viser, at den fremtidige rute også tjener som referencepunkt for en bilist,” siger Otto Lappi. (videnskab.dk)
Lappi slår dermed fast, at det både handler om vejkurvens tangent, men at vi også styrer bilen efter den fremtidige rute og dermed kigger fremad på den vej, vi ønsker at køre. Samtidig påpeger han også, at der ligger et arbejde forude, før man kan opstille en endelig model.
”I virkeligheden findes der mange flere måder at orientere sig på, end hvad de to teorier beskriver. Jeg mener, at vi bliver nødt til at definere mange flere referencepunkter og strategier, før vi kan opstille en model, som tager højde for den fulde kompleksitet ved drejning i vejsving.” (videnskab.dk)
Fremadrettet håber den finske forsker på at kunne undersøge forskelle mellem professionelle bilister i form af racerkørere og almindelige bilister og se på eventuelle forskelle mellem, hvordan de to grupper styrer bilen rundt i vejsving, skriver videnskab.dk.
I løbet af sin doktorafhandling, som han netop har forsvaret ved Universitetet i Helsinki, har Otto Lappi gennemført flere forskellige forsøg, og i alt har omkring 50 testpersoner fået undersøgt deres øjnes bevægelser i trafikken.