Biskop ansætter “spindoktor” men har ikke råd til Massoud Fouroozandeh – siger hun

Arkiv

En af folkekirkens store succeser risikerer at blive kvalt netop nu og det folkekirken selv, der gør hvad den kan, for at kvæle den.

 

Det er den foreløbige konklusion på den farce, der har udspillet sig i Fyens stift.

 

Eks-muslimen Massoud Fouroozandeh, der har omvendt ca. 600 muslimer, holdt sin sidste gudstjeneste i Sct. Hans kirke i Odense sidste søndag.

 

Dermed stopper muslimmissionærens treårige ansættelse i folkekirken.

 

Det har barske økonomiske konsekvenser for Massoud selv, der nu står uden indkomst. Men det risikerer også at knække den voksende missionsbevægelse blandt muslimer, han længe har arbejdet for: Church of Love, netop nu, hvor bevægelsen ellers er ved at få status som valgmenighed.

 

Ikke råd til missionsarbejde

Situationen er sådan, at Massoud kun kan fortsætte sit vigtige arbejde med at omvende muslimer i Danmark, hvis folk som du og jeg giver en skærv til hans arbejde.

 

Folkekirken har nemlig smækket kassen i. Biskoppen over Fyens Stift, Tine Lindhardt, mener simpelthen ikke stiftet har råd til fortsat at give den beskedne deltidsløn, Massoud har modtaget de seneste år.

 

Til gengæld er hun af den opfattelse, at stiftet har penge nok til at ansætte en fuldstids-spindoktor til hende selv. Man skulle ellers tro, at biskoppen var i stand til at tale med journalister uden en fastlønnet støttepædagog. Tine Lindhardt er af en anden mening og afslører dermed en manglende evne til at skelne mellem væsentligt og uvæsentligt.

 

Hun giver gerne penge til overflødigt, kirkeligt bureaukrati, men nægter at støtte det livsvigtige arbejde med at give Guds ord videre til dem, der kæmper for at komme ud af islams ufrihed.

 

For Massoud Fouroozandeh er omvendelsesarbejdet hjerteblod. Det er det, han brænder for, og det er det, han som eksmuslim og uddannet teolog har særligt fremragende forudsætninger for.

Læs også
Forbyd muslimske bønnekald ved lov

 

Tværkulturelt arbejde

Skulle han fortsat have haft i en stilling i Fyens stift, ville han være nødt til at lægge dette arbejde på hylden. Den nye stilling, biskoppen har opslået, er nemlig skruet sådan sammen, at den nedprioriterer missionsarbejdet.

 

Den nye migrantpræst pålægges nemlig at blive en del af det almindelige migrantarbejde i stiftet. Og nu kommer vi til den rigtig absurde del af historien: Det almindelige folkekirkelige migrantarbejde blandt missioner handler ikke nødvendigtvis om mission.

 

Det består derimod i ligeså høj grad i såkaldt tværkulturelt arbejde, hvor man driver caféer for muslimske indvandrere, fører dialog med imamer og arrangerer Ramadan-fester. Odenses flygtninge- og indvandrer præst Jesper Hougaard Larsen forsikrede selv ved sin ansættelse i 2007, at han ikke ”vil prædike og forkynde”. Det vil Fouroozandeh til gengæld gerne. Som han formulerede det i Kristeligt Dagblad for nylig:

 

”Jeg mener, en migrantpræst også bør arbejde med mission.”

 

Det burde ikke være kontroversielt at sige sådan noget, men det er det blevet for det folkekirkelige magtapparat.

 

Læs også
Asger Aamund fylder 80 år: Islam er i krig med os – det er på tide at se virkeligheden i øjnene

Kløft

Da Lindhardts forgænger, Chresten Drejergaard, skruede den særlige stilling sammen til Fouroozandeh i 2011, opstod der hurtigt et misforhold mellem den nye missionerende migrantpræst og  stiftets ikke-missionerende flygtningepræst, Hougaard Larsen.

 

Hougaard Larsen er en selverklæret ”tvivlende” præst, mens Massoud er anderledes fast i troen. Den tvivlende, ikke-missionerende præst har fra begyndelsen modarbejdet Massouds arbejde og i øvrigt brugt uhørt grove gloser om ham.

 

Den tidligere biskop sørgede klogt nok for, at de to præster fik hver deres virkefelt.

 

Hans efterfølger gør det modsatte og har skåret missionsdelen ud af stillingen.

 

Biskop Lindhardt har med andre ord valgt side til fordel for den ikke-forkyndende præst og med stor succes frosset Massoud Fouroozandeh ude.

 

Valgmenighed

Læs også
To bøger, der giver indsigt i muslimsk værdier og dannelsesidealer

Den behandling, Massoud har fået, er en skamplet på folkekirken. Men den bør ikke få folk til at forlade folkekirken i vrede. Tværtimod. Adskillige af Massouds mest hårdtarbejdende støtter er selv præster eller menighedsrådsmedlemmer i folkekirken. En af dem, sognepræst Torben Bramming, barsler snart med en afslørende bog om hele affæren, der dokumenterer hvilken beskidt behandling, Massoud har fået af hele den islamfedtende del af folkekirken, dvs. hele Kjeld Holm-fløjen, der desværre har stor magt.

 

Tro mig – det er ikke uden karrieremæssige omkostninger at gå i krig med den fløj. For de, der taler højst om tolerance, er oftest selv de mest intolerance og gør, hvad de kan for at udgrænse deres kritikere rent karrieremæssigt.

 

Massouds støtter i folkekirken fortjener med andre ord vores støtte. Det bedste, vi kan gøre er at forblive i folkekirken og i øvrigt yde, hvad vi kan, til Massouds valgmenighed, der lige nu er ved at blive født.

 

Så snart den har set dagens lys, vil en indsamling blive stablet på benene. Men allerede nu vil ethvert bidrag til missionsbevægelsens Church of Love være en stor hjælp til Massouds missionsarbejde.

 

http://www.mohabat.net/index.php?id=81000

 

Katrine Winkel Holm er Formand for Trykkefrihedsselskabet

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…