Efter 1. november 2014 er de fleste af os tilmeldt den digitale postkasse – og hvilken indflydelse har det så på os borgere?
Om E-boks, har jeg følgende at bemærke:
Det er nu ikke let for borgeren at bevæge sig rundt i den digitale verden, specielt når de forskellige myndigheder heller ikke ved noget – her taler jeg fx om, når livet slutter.
Nem-ID lukket
Min mand døde d. 1. juli og 4. juli fik jeg, da alt er gået via min mail, besked om et brev fra Udbetaling Danmark på min mands Nem-ID. Da fandt jeg ud af, at hans Nem-ID var lukket.
Derefter ringede jeg til Udbetaling Danmark for at få at vide, hvad det drejede sig om, og det fik jeg.
Den 8. juli fik jeg (boet) brev fra Nem-ID, at de havde lukket min mands Nem-ID den 4. juli. Som om jeg ikke havde fundet ud af det! Og at jeg i øvrigt kunne henvende mig telefonisk for videre spørgsmål.
Det gjorde jeg, og efter at have tastet 8 numre ekstra ind – jeg skriver otte – så kom der en stemme, der sagde jeg var nr. 7 i køen.
Da jeg endelig kom igennem til en rigtig mandsstemme – tidligere havde det været automatiske stemmer – fremkom jeg med mit spørgsmål, hvornår – hvordan kan jeg få åbnet til min mands e-boks, der hvor alle papirer, som man tidligere havde i ringmapper på hylden hjemme eller hvordan man nu har opbevaret sine papirer.
Henvist til Borgerservice
Svaret var, at jeg skulle henvende mig til Borgerservice og SKAT kunne jeg bare ringe til. Som sagt, så gjort. Men min lokale borgerservice vidste intet om det, men kunne dog godt se problematikken i det.
Hvis man har brug for det, kan det lade sig gøre enten at printe ud fra E-boks eller sætte markøren på den enkelte side, derefter højreklikke, hvorefter der fremkommer et vindue med bl.a. ”gem side” og så kan dokumentet gemmes på ens egen computer eller hvor man nu vil gemme den. Det skal selvfølgelig gøres, mens man kan!
Mærkelig kommunikation med det offentlige
Via E-boks kan du kun sendes mails til offentlige myndigheder – og ikke til de private firmaer, hvis breve, man evt. har i E-boks. E-boks har oplyst mig om, at det er noget med Datatilsynet, men de arbejder på sagen!
For 3 måneder siden sendte jeg 3 mails med ca. 12 dages mellemrum til en offentlig myndighed – jeg har ikke fået svar endnu. I gamle dage skulle offentlige myndigheder svare indenfor 10 dage, hvor er lang er svarfristen nu – ud i al evighed?
Hvis du skriver til en offentlig myndighed via E-boks, så vær opmærksom på dette svar, du får fra E-boks:
“Hvis modtageren eventuelt (min fremhævning) svarer, vil det ske via E-boks.”
Hvilket er et meget oplysende svar – ikke?
Skifteretten
Så blev det skifterettens tur og her fik jeg at vide ”at alt var slukket og lukket”.
Endelig fandt jeg på E-boks en formular, jeg kunne udfylde ved dødsfald, og med en kopi af skifteretsattesten kunne jeg få den åbnet via min egen e-boks, men papirerne i kopi skulle først sendes med Post Danmark til E-boks. Og en skifteretsattest kommer jo ikke lige med det samme.
Senere i juli måned fik jeg endnu en mail fra Udbetaling Danmark, og jeg måtte endnu en gang ringe og høre, hvad det drejede sig om. Det var nøjagtig det samme, som den tidligere sendte! Så er det man tager sig til hovedet, er der ingen der ved, hvad de foretager sig?
SKAT er ikke lige sådan at kontakte pr. email, der skal man ind i skattemappen for kontakt via mail, og er man død, så er Nem-ID jo lukket.
Ja, så sidder man der og tænker, hvad er det for et land vi lever i, det er i hvert fald ikke nemt – heller ikke med Nem-ID – og slet ikke i denne situation, men man er i hvert fald ikke arbejdsløs.
Og hvorfor er de offentlige medarbejdere ikke ”ført ajour” med arbejdet, inden vi andre skal være på – når vi andre skal være det?
Nanna Trojel