Læserne flygter fra de trykte aviser, og udviklingen går stadig stærkere. Det viser nye tal fra Dansk Oplagskontrol for avisernes oplag i 1. halvår 2013.
I gennemsnit er de betalte hverdagsavisers oplag på et år gået tilbage med 7,2 procent, mens søndags- og weekendavisernes oplag er faldet med 8,0 procent.
Selv vinderne taber
Blandt de landsdækkende aviser er det på hverdage gået hårdest ud over Jyllands-Posten og formiddagsbladene Ekstra Bladet og BT. Værst ser det ud for Jyllands-Posten, hvis oplag fra 1. halvår 2012 til 1. halvår 2013 er reduceret med hele 12,7 procent.
Også Berlingske er hårdt ramt med et oplag, der ligger 9,1 procent lavere end i 1. halvår 2012.
Dette er altså tal for oplaget. Andre målinger, der registrerer læsertal, viser samme tendens.
Når det gælder landsdækkende søndagsaviser, står det værst til hos Ekstra Bladet, der har mistet så meget som 14,3 procent af oplaget på et år. Næststørste tilbagegang har her Berlingske med 9,5 procent.
Målingen viser, at Politiken i dag er Danmarks klart største trykte betalingsavis, især på hverdage.
Men også Politiken er gået markant tilbage (med 6,0 procent på hverdagsoplaget).
Tallene understreger, hvor hastigt den trykte presses forankring i befolkningen svækkes.