Revolutionær borgmester fra Enhedslisten har fået en åbenbaring

Kommunalvalget gjorde Morten Kabell fra Enhedslisten til borgmester i Københavns Kommune. Han fik endda en fremtrædende borgmesterpost for miljø og teknik, der har det største budget i kommunen.

 

Morten Kabell er revolutionær socialist. Men man skal ikke tro, at han af den grund er dogmatiker. Allerede inden han er tiltrådt som borgmester, synes posten at have givet ham et nyt syn på en vigtig sag.

 

Enhedslisten i København førte valgkamp på sloganet: ”Bilerne bagerst”. Men siden da er der sket noget med den revolutionære frontfigur. Man fristes næsten til at kalde det en åbenbaring:

 

Morten Kabell har lært at elske biler. Nå, ja, det er nok at tage munden for fuld. Så lad os korrigere: Morten Kabell har lært at elske én bil. Nemlig den han får stillet til rådighed med chauffør, når han bliver borgmester.

 

Så det er ikke nogen revolutionær stivstikker, der sætter sig i borgmesterstolen. Det er en fleksibel mand med smidige synspunkter.

 

Mere og mere lun på tanken

Forleden fortalte Kabell til Ekstra Bladet, at han ikke ville udelukke, at han siger ja til en borgmesterbil, når han tiltræder ved årsskiftet.

 

”Jeg kommer til at lytte til forvaltningens rådgivning,” siger han. Lur os, om Kabell ikke har regnet ud, at forvaltningen vil anbefale brug af borgmesterbilen, som det er almindelig skik.

 

Kabell var da også tydeligvis selv blevet lidt lun på tanken. Han havde i hvert fald et argument for bilen parat over for Ekstra Bladet:

 

”Samtidig er det vigtigt for mig, at jeg udnytter min tid bedst muligt til gavn for byen og dens indbyggere. Jeg skal kunne nå så mange møder som muligt.”

 

Jo mere Kabell tænkte over sagen, jo mere fandt han ud af, at det kunne være godt med sådan en bil. I BT et par dage efter var han kommet på endnu et argument for at sige ja til den:

Læs også
Mette Frederiksen taler om stram udlændingepolitik – men Morten Østergaard og Pernille Skipper vil have mere islam

 

”Forvaltningen har jo en bil stående, og jeg tror, der vil være nogle situationer, hvor det virker dumt at komme kørende på cykel (…) Jeg går ud fra, der er nogle møder med entreprenører og investorer og sådan noget, hvor det vil være hensigtsmæssigt at bruge en bil.”

 

Det synes efterhånden at være en ret teoretisk mulighed for Kabell at give afkald på bilen.

 

En hykler? Nu ikke så negativ

Nu er der sikkert småtskårne sjæle, der vil kalde Morten Kabell for en gedigen hykler. Han gør livet surt for Københavns bilister, mens han selv vil lade sig transportere henslængt på bagsædet af sin borgmesterbil med chauffør.

 

Men hvorfor dømme den revolutionære socialist så hårdt. Man kan også vælge at se mere positivt på sagen:

 

Morten Kabell har faktisk opdaget, at en bil kan have en nyttig funktion. Den kan bringe én hurtigere og mere fleksibelt rundt i byen.

 

Læs også
Enhedslisten laver plan og lufter regeringsambitioner

Måske er det for meget at kræve af den ny borgmester, at han straks når til den fulde erkendelse af bilens nytte. Man skulle måske glæde sig over, at han foreløbig har taget ét skridt i den retning.

 

Han har nu erkendt, at bilen i hvert fald kan være nyttig for ham selv. Han skal jo kunne transportere sig hurtigt rundt, hvis han skal kunne overkomme alle de politiske aktiviteter, som han kan genere de københavnske bilister med.

 

Ikke den store erfaring med almindeligt arbejde

Men hvorfor kan Kabell så ikke se, at også andre mennesker i København kan have brug for at anvende deres bil?

 

Igen vil de småtskårne nok mene, at det er, fordi den røde borgmester er ravende ligeglad med disse mennesker og deres behov. Politisk er han kun optaget af at gøre det, som giver pote hos folk, der kan finde på at stemme på Enhedslisten. Studentertyper med rejsekort.

 

Men der er også en anden mulig forklaring.

 

Måske tror Kabell kun, at det er borgmestre, der har så travlt og skal så meget rundt i forbindelse med deres arbejde, at det er vigtigt at have en bil.

Læs også
‘Penge lugter ikke’ – Enhedslisten beholder omstridt vederlag trods løfte om noget helt andet

 

Når den tanke strejfer os, er det, fordi Kabell vist ikke har den store personlige erfaring med almindeligt arbejde.

 

I sin personlige præsentation ved kommunalvalget fortæller han således, at han siden 2006 har været organisationssekretær i Enhedslisten-København. Altså et produkt af et lukket politisk miljø som så mange andre af nutidens politikere.

 

Drømme og virkelighed

Men hvis denne forklaring holder stik, så er der måske håb forude for Københavns bilister. Så kan det være, at Morten Kabell gradvis finder ud af, at der faktisk findes en del mennesker i København, der har brug for bilen.

 

Måske kan han blive den første politiker fra Enhedslisten, der får et nuanceret forhold til biler?

 

Nå, nu er vi vist lige lovlig langt ude i drømmerierne. Man kan ikke være borgmester for Enhedslisten og så have forståelse for bilisters problemer. Så er man i hvert fald kun borgmester indtil næste valg.

 

Læs også
DF-profil: Vi kan godt pege på flere S-borgmestre

Så når det kommer til stykket, vil Morten Kabells åbenbaring nok kun gælde hans egen borgmesterbil med chauffør.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…