“I 12 år er jeg kommet på De Kanariske Øer og har set hvordan udviklingen er gået i en kedelig retning på grund af de mange illegale migranter”

Migranter ankommer til De Kanariske Øer (Foto: Privat)
Getting your Trinity Audio player ready...

Dette her er desværre ikke en historie, men div. fakta fra den virkelige verden!

 

Sådan indleder en læser, som har sendt os dette indlæg. Han har undtagelsesvis fået mulighed for at skrive anonymt, men identiteten er redaktionen bekendt.

 

Indledning.

Oktober 2023 var en sørgelig og sort måned for De Kanariske Øer. Alene i månedens første 24 dage krydsede der lige så mange flygtninge, ”nogen vil måske kalde dem bekvemlighedsflygtninge” Atlanterhavsruten, som i de ni foregående måneder tilsammen. Der er her tale om 15.729 flygtninge på bare 24 dage.

 

Antallet af illegale flygtninge uden papirer (tilladelser) der i tidsrummet 1. januar til 31. oktober 2023 er ankommet til de Kanariske Øer, er pt. nået op på ca. 30.705 personer, som er ankommet i 452 både.

 

Dette antal illegale flygtninge uden papirer er meget tæt på det antal flygtninge som ankom under cayucoskrisen i 2006, hvor der ankom 31.678 flygtninge.

 

Denne rekord store mængde flygtninge vil, som det ser ud nu, helt sikkert være slået inden vi skriver 31. december 2023. Ja det ser meget sort ud for De Kanariske øer.

 

Historik.

 

  1. november 2023.

Ankommer Guardacostas (Spanske kystbevogtnings skib)

 

  1. november 2023.

Ankommer der, som ses på billederne taget samme dag. Til havnen i Los Cristianos endnu en stor mængde illegale flygtninge uden papirer.

 

Disse blev, som også kan ses på billederne, kørt væk i busser.

 

Mit gæt er de som de tidligere, er blevet kørt til lufthavnen, hvorfra de via fly er havnet et eller andet sted i Spanien.

 

Af billederne fremgår det også, at en stor mængde flygtninge sidder i det lukkede havneområde og venter imedens adskillige medarbejder fra Spansk Røde Kors har meget travlt.

 

Ved færgeterminalen holder der 2 ambulancer klar, hvis nogen af dem skal en tur på hospitalet.

 

  1. november 2023.

Ankommer der en stor mængde illegale flygtninge uden papirer til i havnen Los Cristianos. Disse blev som ses på billederne, efterfølgende kørt væk i 2 busser.

 

06.november 2023

Vi er kun seks dage inde i november, og illegale flygtninge uden papirer er allerede blevet reddet i tolv både, hvoraf 845 ankom i weekenden. De fleste af dem blev bugseret til havnen i La Restinga på El Hierro, den ø, som er hårdest ramt af migrationskrisen.

 

I de tidlige morgen timer denne lørdag reddede Maritime Rescue and Civil Guard i farvandet nær El Hierro fire cayucos med 739 illegale flygtninge uden papirer, blandt disse var fire døde og tolv der blev overført til øens hospital.

 

I de tidlige timer søndag blev en ny cayuco reddet ni sømil ud for Gran Canaria med 106 illegale flygtninge uden papirer om bord.

 

  1. november 2023.12.04

Mere end 500 migranter ankom til havnen La Restinga på El Hierro i fire både den 4. november.

 

26.-31. oktober 2023.

I den sidste uge af oktober har der på den såkaldte kanariske rute, lyder det fra ifølge officielle data, at syv flygtninge har mistet livet under på grund af de barske forhold ved overfarten. Derudover påpegede de overlevende fra en af de cayucos, der nåede syd for Tenerife, at de havde en død 12-årig dreng med om bord, samt at de havde kastet 20 lig over bord under rejsen.

 

24.oktober 2023.12.04

Var overskrifterne i nyhederne på De Kanariske Øer følgende:

 

Kollaps på De Kanariske Øer forhindrer anklagere og politi i at efterforske migranter midt i en antiterror alarm.

 

De største fagforeninger (SUP, CEP og JUPOL) slutter sig til den øverste anklager og fordømmer det store sikkerhedsproblem, som manglen på ressourcer udgør.

 

Mandag den 23. oktober 2023 advarede den øverste anklager på De Kanariske Øer om manglen på ressourcer forhindrede myndighederne i, at forfølge skipperne på bådene samt kontrollere dokumentationen for dem, der rejser på dem.

 

Antallet af ankomster til Øerne så store, at vi ikke kan foretage en grundig efterforskning, og da vi ikke kan foretage en efterforskning, ved vi ikke, om terrorister sniger sig ind i landet, fordømmer Marcos Santiago, generalsekretær for Unified Police Union (SUP) på De Kanariske Øer.

 

Desværre er alt det i baggrunden lige nu, bekræfter José Luis Gallardo, talsmand for det spanske politiforbund (CEP) på Tenerife. Mens Ibón Domínguez fra JUPOL advarer om, at som situationer pt. er det på ingen måde menneskelig muligt at vide, hvem de mennesker, der kommer ind i landet er, hvor de kommer fra, eller hvad deres baggrund er.

 

  1. & 23. oktober 2023

Sent søndag aften og tidlig mandag morgen hentede Maritime Rescue i farvandet nær Tenerife, Gran Canaria og El Hierro 12 både med illegale flygtninge uden papirer

 

Alene er der indtil starten af november ankommet ca. 9.000 illegale flygtninge uden papirer til øen El Hierro. El Hierro er en lille ø på kun 278 km² med ca. 10.785 indbyggere/beboer.

 

Denne mængde flygtninge må, ja kan kun have og har skabt kaos på øen.

 

Som både politiet og div. myndigheder også selv giver udtryk for.

 

Hvilket passer med det fremgår på nyhederne og i folkelig tale. Ja så havde man ernorme store problemer med, at håndterer alle disse illegale flygtninge.

 

På El Hierro er der syv nationale politibetjente, 4 af disse til immigrationsopgaver og tre til oplysende og undersøgende politiopgaver.

 

Hvilker bl.a. er at gennemgå/kontrollerer hver enkelt persons Identitet, tage billeder, fingeraftryk og udstede NIE nr. (Spansk Borgere nr.)

 

Det kan simpelthen ikke lade sig gøre, der er ikke tid til, at undersøge noget udtaler Ibón Domínguez fra det spanske politiforbund.

 

  1. oktober 2023

Lørdag Hentede Maritime Rescue ca. 14 sømil fra El Hierro mere end 1.000 illegale flygtninge uden papirer til øerne, disse var om bord på syv både.

 

En af bådene ankom til havnen La Restinga på El Hierro. Båden var ca. 30 meter lang, der var 320 flygtninge, som sad klemt tæt sammen i rækker på 8 – 10 personer.

 

14.-15. oktober 2023

I weekend har Maritime Rescue koordineret redningen af 19 både, med ankomsten af 1.088 illegale flygtninge uden papirer til øgruppen fra forskellige dele af Afrika.

 

Lørdag ankom der i alt 522 illegale flygtninge til øgruppen om bord på ti både, hvilket bestod af flest mænd nogle kvinder, heraf en gravid samt nogle mindreårige børn.

 

79 ankom til Tenerife, 235 ankom til Lanzarote og 208 ankom til El Hierro.

 

Søndag ankom ni både til øerne med i alt 490 illegale flygtninge.

 

På Lanzarote ankom der 5 både med 342 illegale flygtninge fra Maghreb og syd for Sahara

 

om bord på Maghreb og syd for Sahara, herunder en gravid kvinde. SUC og Maritime Rescue reddede yderligere en båd med 80 illegale flygtninge, som blev sejlet til havnen La Restinga på øen El Hierro.

 

Hvilket skete samtidige med, at indenrigsministeriet gav ordre til, at der så vidt muligt ikke måtte ankomme flere illegale flygtninge til El Hierro grundet manglende ressourcer.

 

06.oktober 2023.

Ankommer der en cayucos til havnen i Los Cristianos på Tenerife med 85 illegale flygtninge uden papirer.

 

01.oktober 2023.

Syv flygtninge er forsvundet, da en gummibåd overlæsset med illegale flygtninge søndag aften sank 78 kilometer øst for Lanzarote med halvtreds ombordværende.

 

Gummibådens forlis opstod, da den marokkanske fiskerbåd Maranda nærmede sig området og tilbød hjælp til sine landsmænd. De fik reddet 41 flygtninge op af vandet. Da Maritime Rescue Guardamar Polimnia ankom til området mellem kl. 20.00 og 21.00 fra Lanzarote var gummibåden allerede sunket.

 

Ifølge myndigheder savnes mindst to personer. Men da de nåede land fortalte de overlevende, at syv savnes: tre mænd, tre kvinder og et barn på omkring fire år.

 

Halvanden time senere, på vej tilbage til havnen på Lanzarote, hjalp Polimnia en anden gummibåd 81 km fra Arrecife som var i havsnød. Om bord var 51 illegale flygtninge uden papirer heraf 50 mænd og 1 kvinde fra områderne Maghreb og syd for Sahara.

 

I løbet af de tidlige morgentimer natten mellem fredag og lørdag, omkring kl. 02.00, ankom en båd med 34 illegale flygtninge uden papirer af Maghreb-oprindelse om bord på egen hånd til havnen i Los Mármoles i Arrecife på Lanzarote.

 

Kort tid efter modtog Salvamar Al Nair endnu en advarsel om tilstedeværelsen af en fjerde gummibåd nær kysten.

 

Hvilken blev reddet af Salvamar Al Nair i gummibåden befandt sig 43 illegale flygtninge uden papirer 42 mænd og 1 kvinde alle af Maghreb-oprindelse.

 

På Gran Canaria er en sjette redningsaktion indledt, efter at en båd med omkring 60 illegale flygtninge uden papirer befandt sig syd for Arguineguín. (I skrivende stund kender jeg ikke udfaldet af denne aktion)

 

I denne weekend ankom yderligere tre både, alle med egne midler, til øerne Tenerife, Gran Canaria og El Hierro. I alt ankom 244 mennesker, hvoraf mindst 20 var mindreårige. Bortset fra en person behøvede resten ikke at blive overført til et hospital.

 

Det blev en hektisk nat for besætningerne på Maritime Rescue som reddet 171 illegale flygtninge som sejlede i fire både.

 

Konklusion: Mange er illegale migranter

Dette er ikke de eneste problemstillinger der er.

 

De fleste af de illegale flygtninge der ankommer til De Kanariske Øer eller Spanien ca. 95 % af dem, ankommer uden papirer og tilladelser. Dette gør at man absolut intet ved om dem, at det er mere eller mindre umuligt og undersøge deres baggrund. Ved mange lejligheder opdages det, at nogle af de ankommende bådene allerede er forladt på stranden udtaler Domínguez.

 

Man skal jo ikke glemme, at flygtninge der kommer illegalt ind i landet uden papirer/dokumentation på hvem der er. Er så at sige umuligt, at kontrollere. Man kan kun formode, at de kommer fra flere forskellige steder i Afrika bl.a. Marokko, Algeriet, Maghreb og syd for Sahara, men de kunne sådan set komme fra hvor som helst,

 

Vurderingen er, at illegale flygtninge fra Algeriet skal man være meget forsigtige med. Her tænkes der på, at der de seneste uger i Algeriet har været mange demonstrationer, hvor slagordene har været ” Vi kræver mere end en hellig krig. Dette med henvisning til angrebene på Hamas.

 

På nyhederne kan man bl.a. læse: At SUP (Unified Police Union) og AUGC (Civilpolitiets fagforening) har anmodet indenrigsministeriet om beskyttelsesforanstaltninger efter at have opdaget mange tilfælde af tuberkulose blandt immigranter, der ankommer til De Kanariske Øer.

 

Indenrigsministeriet er dog ikke gået så langt som at dekretere niveau 5, hvilket ville betyde at tage Forsvaret ud på gaden, men man har valgt at forstærke niveau 4.

 

Hvilket skaber bekymring hos både anklager og politi grundet det store sikkerhedsproblem, som følge af meget høje antal illegale flygtninge uden papirer, der uge efter uge kommer ind i vores land gennem øgruppen.

 

Man skal ej heller glemme, at den sikkerhedspolitiske dagsorden for det sydlige Middelhav er mere eller mindre præget af frygten for en spredning af islamisk fundamentalisme og terror. Dette som følge af der dag efter dag, måned efter måned, ja år efter år ankommer et stærkt voksende antal illegale flygtninge, hvoraf en stor del af disse kommer fra især islamiske lande. Men det er ikke kun landene i det sydlige Middelhavs område der bør sikre sig denne tilstrømning af illegale flygtninge.

 

Resten af de Europæiske lande herunder Danmark bør og skal tage situationen med den hurtige voksende illegale flygtningestrøm på fx De kanariske Øer, meget alvorligt. Det kan godt være nogen vil sige, jamen det ligger jo langt væk fra Danmark. Ja ja der er også rigtigt, men når disse illegale flygtninge først er kommet ind i EU, og man skal jo ikke glemme, at en hel del af dem har endda fået et Spansk NIE nr. Ja så er døren til resten af Europa fuldt åben.

 

Af nyhederne fremgår det at myndigheder har et meget stort problem med, hvor de skal anbringe alle disse flygtninge. Der findes ikke ret mange boliger på øerne, det pt. er højsæson, så de kan derfor ikke henvises til hotellerne på øerne.

 

Migrations flytter dem derfor til andre steder i Spanien, hvor der ikke pt. er højsæson som fx, El Toyo, i Almeria, og Medina, hvor det er lavsæson del.

 

Medina del Campos borgmesteren Guzmán Gómez eksploderer da han erfarede, at Migrations, havde indlogerede 150 flygtninge i Las Salinas luksus hotel. Hotel Balneario de Las Salinas ligger i en af Spaniens mest symbolske badebyer.

 

I nyhederne kan man læse, at det spanske ministerie erkender, at mange indvandrereender med at forlade de anviste opholdssteder af egen fri vilje snarere før end senere, så denne situation er forbigående. “De er kun i politiets varetægt de første 72 timer, så er de på fri fod og kan gøre, hvad de vil.

 

Jeg startede godt nok med disse her ord:

 

”Oktober 2023 var en sørgelig og sort måned for De Kanariske Øer”

 

Men det ser desværre noget være ud for De Kanariske øer end oven over fortalt.

 

Så overskriften burde nok have været:

 

2023 og årene bliver sørgelige og sorte år for De Kanariske Øer

 

Fra mine oplevelser som turist på De Kanariske Øer

 

I gennem de ca. 12 år jeg har kommet på Garn Canaria og Tenerife har jeg fulgt med i udviklingen, dette især på Tenerife. Udviklingen er desværre gået i en kedelig retning. Hvilket især skyldes den stigende strøm af illegale indvandre der er kommet til De Kanariske Øer gennem de sidste mange år, men det er ikke kun dem, der er andre, hvilket jeg vil vende tilbage til lidt senere.

 

Det siges at der står en mafia bag alle de illegale bådflygtninge som ankommer til øerne, hvilket de tjener meget store formuer på.

 

Det at de ankommer i både, uden tilladelser og papirer eller anden form for dokumentation for hvem de er, hvor de kommer fra, er der formentlig en grund til. Det er en perfekt måde hvorpå de får, en hel ny identitet.

 

Det er nogle fælles træk med alle de flygtninge der ankommer og disse er: ca. 80% er unge mænd, 13 % kvinder og 7 % børn.

 

Hvorfor så denne påstand og hvorfor ser det så sort og trist ud for De Kanariske Øer.

 

Jeg lovede, at vende til bage med dette, hvilket jeg vil her.

 

Det er ikke kun på det afrikanske kontinent der findes en mafia. Der er andre end mafiaer end flygtninge transportmafiaen. Som jeg ser og har oplevet det i alle de år jeg er kommet på Tenerife. Vil jeg tillade mig, at komme med den påstand, at der på Øerne også er en mafia. Denne mafia styrer næsten alle de flygtninge som befinder sig på øerne. Dette især alle dem som går rundt og sælger, samt de kvinder der tilbyder bl.a. hårfletning m.m.. Ja måske er flygtninge transportmafiaen og salgsmafiaen en og samme mafia…..

 

Det er ikke alle de ilegale flygtninge der er ankommet til øerne der forsvinder op igennem Europa. En stor del af dem bliver på øerne, det er ikke fordi de har fået arbejde, altså lovligt arbejde.

 

Som turist ser du dem, hver dag, ja hele dagen og frem til kl. ca. 21.30 om aftenen. Mændene går og sælger, tøj, tasker, ure, solbriller m.m. og kvinderne sider rundt omkring i hele området og tilbyder hår fletninger og lignende.

 

Uanset om du går tur eller sidder på en rasturent og spise eller får noget koldt eller varmt til halsen, ja så vil du opleve disse sælgere flere gange. De tager ikke hensyn til om du er midt i maden, drikker din kaffe m.m. eller sidder og taler med andre i restauranten så kommer de med deres vare.

 

Restaurant ejerne, ja de vender det blinde øje til, de siger intet til dem, at deres kunder evt. bliver chikaneret. Hvorfor mon det? Er de bange for et eller andet? Ja man kan jo gætte……..

 

Nogle af dem du møder på gaderne tilbyder dig også narko.

 

Der bliver bragt mad og vand ud til dem og af til ser man en bil stoppe op og ud stiger en landsmand fra Afrika, som går direkte hen til en eller flere sælger.

 

Der er nogen som bringer mad og vand ud til dem på de steder, hvor de evt. sider og sælger.

 

Det er de samme vare de sælger tøj, tasker, ure, sports sko, Kasketter

, solbriller m.m. div. smykker som alle har 2 fælles nævner, alle er kopier af mærkevare som bliver fremstillet i Kina.

 

Jeg må tilstå, at det det hele er så vel organiseret. Så der må en eller anden organisation bag både dem der går på gaderne og sælger, kvinderne og selvfølgelig importen af alle de Kinesiske kopivarer.

 

Lad mig her komme med nogle eksempler:

En kopi af et par Ray-Ban solbriller, sælgeren starter ofte mad ca. med 50 €, med du kan som regel få dem for 20 €. Disse koster herhjemme ca. 1.500,00 kr.

 

En kopi af en Cristian Dior Taske- Paris kan du få for ca. 40-60 , som i butikker på øerne sælges for ca. 2.500,00 , eller en Marc Jacobs The Tote Bag, som i butikker på øerne sælges for ca. 300- 400,00 kan du også få for ca. 40-60 .

 

Tager vi udgangspunkt i at ca. 4,6 millioner besøger øerne hvert år og rigtig mange af disse turister køber mange af deres vare, ja så er det meget stort million beløb € der omsættes for, hver år. 

 

Hvilket alt andet lige må give både den flygtninge transportmafiaen og den Kinetiske mafia (Hov her kom et nyt ord ind i billedet, det vender jeg tilbage til) en meget stor økonomisk magt, som jeg tror ikke kun er økonomisk.

 

Dette vil jeg herunder redegøre for.

 

Kineserne har de sidste 5-6 år øget deres salg af disse kopivare, de første år jeg kom på øerne var der meget langt imellem disse gadesælger de havde ej heller så stort udvalg eller mange vare.

 

I Spanien forholder det sig således, at før man kan eje, bil eller ejendom skal man have et NIE nr. og vil man sælge vare skal der først hos skatte myndighederne indhentes en tilladelse til dette. Denne tilladelse skal du kunne fremvise politiet eller andre myndigheder der evt. fortager en kontrol.

 

Politiet kører op til flere gange igennem områderne også områder, som kun er for fodgænger. De kører både i biler og på motorcykler og dette er både i dagtimerne og aftentimerne.

 

Når politiet kommer forbi en som enten står og synger eller sælger stopper de op og tjekker om deres tilladelse er ok. Man kan så undre sig over, at det kun, er dem som politiet kontrollerer og evt. giver bøder.

 

Dette har de Afrikanske sælgere selvfølgelig både forstået og styr på. De har vagtposter stående rundt i områderne på den måde advarer de hinanden når politiet kommer. Som ses på nogle af billerne som er taget i havne området Portu Colon – Playa da la Pinta ankommer der en politibil samt en politi motorcykel. Sælgerne opdager dem og får meget travlt med, at pakke deres tin g sammen og flygte fra området.

 

Men politibilen kører meget, ja rigtig meget langsomt fremad og betjenten på motorcyklen stopper. Det er som om politiet på ingen måde ønsker, at tage sælgene. Politibilen kører ej heller helt ned til den anden ende af Playa da la Pinta, men vender om, det samme gør motorcykel betjenten og sælgerne bliver hvor de var og pakker lige så roligt alle deres vare ud igen.

 

Dette forløb har jeg set flere hundrede gange i mange områder. I de tilfælde hvor de er blevet advaret i tide og når at pakke deres vare sammen sætter sig på en bænk og politiet som ikke har, kunne undgå at se dem, kører stille og roligt forbi.

 

Hvorfor mon det sker?, Jeg skal ikke kunne sige det og kan da ej heller bevise det, jeg vil derfor lade billederne taler for sig selv.

 

Om det er fordi de erhvervs drivende butikker m.m. på øerne er ligeglade med, at der omsættes så mange Kinesiske kopivarer i deres område. Skal jeg ikke kunne sige noget. Men jeg syntes det virker underligt, at de intet siger til, at der er nogen som står og sælger fx uden foran deres butikker. Et eller andet sted må dette påvirke deres indtjening.

 

Jeg kan derfor godt forstå, hvis nogle af læserne skulle gå hen og få den tanke, at transportmafiaen og salgsmafiaen måske har en finger med i spillet.

 

Lad os kigge lidt på den Kinesiske mafia:

Hvorfor kommer jeg mon på det navn. Jo se der er to ting der spiller ind og de er følgende:

 

  1. De tidligere nævnt store mængder af Kinesiske kopivarer.

 

  1. Der har her de sidste 5 år af Kinesere blevet opkøbt utrolig mange restauranter, dette især under og lige efter koronakrisen. Hvor der formentlig har været mange restaurantejere, som har haft store økonomiske problemer.

 

Vi kan vel ikke være uenige om, at kapitalen i Kina styres 100 % af den Kinesiske stat via den Kinesiske stats bank.

 

Jeg tror ikke der er mange der er klar over alvoren i at Kina ud over den økonomiske magt også får magt over vore vestlige virksomheder.

 

Det er jo ej heller uden grund, at Margrethe Vestager til Financial Times i april 2020 udtaler følgende:

 

Vi har ikke nogen indvendinger mod, at medlemslandene handler på de finansielle markeder, siger Vestager.

 

EU-landene bør være klar til i forbindelse med coronakrisen, at købe sig ind som ejere i virksomheder i deres lande for at undgå kinesiske overtagelser

 

Det er meget vigtigt, at man er klar over, at der er en virkelig risiko forbundet med, at virksomheder, som er sårbare, kan blive udsat for en overtagelse.

 

– Situationen er for øjeblikket sådan, at vi virkelig må arbejde intenst på at imødegå en sådan udvikling, tilføjer hun.

 

Udtaler Margrethe Vestager, konkurrencekommissær og næstformand for EU-Kommissionen.

 

Det er jo ikke uden grund, at denne kraftige advarsel kommer fra Margrethe Vestager.

 

Ifølge en optælling fra finanstjenesten Bloomberg er hundredvis af virksomheder i EU blevet hamstret. Alene inden for de seneste ti år har Kina spenderet mindst 2.000 milliarder kroner på investeringer og opkøb i Europa.

 

Dette lige fra robotfabrikanter og vindmølleparker, bilmærker og dækproducenter til Elnet, telefonnet, lufthavne og havne. Og for det ikke skal være helt løgn, så er der også et dusin professionelle europæiske fodboldklubber, der nu har kinesiske ejere eller medejere.

 

De kinesiske statsejede virksomheder har virkelig været ihærdige og meget udspekulerede med deres opkøb. Her tænkes især på opkøb af Europæiske havne så som havnen Piræus i Grækenland. Piræus er kronjuvelen og den sikrede COSCO Shipping ”Shanghai” sig den kontrollerende ejerandel af for godt to milliarder kroner i 2016. Havnen bliver nu beskrevet som ”Dragehovedet” for den nye kinesiske silkevej ind i Europa, der gennem et netværk af skibsruter og jernbanelinjer kan pumpe kinesiskproducerede varer ud til de europæiske forbrugere.

 

Kineserne har opkøbt hele og halve havne fra Grækenland til Italien, fra Spanien til Holland og Belgien og det er vel og mærke, i så stor omfang, at de nu kontrollerer omkring en tiendedel af den samlede havnekapacitet i hele Europa. Det er kun skræmmende, men også uhyggeligt og meget sårbart for de Europæiske lande, fjenden er kommet ind bag vores linjer.

 

Man kan stille sig selv det spørgsmål, hvordan kan dette ske. Hvordan kan Kina komme fra, at eksporterer maoskoene i 70serne til, hvad de er i dag.

 

Ud af til ser Kina ud til, at være et rigt land, hvilket på en måde også er rigtigt

 

Kina har en stor indenlands gæld ti år efter finanskrisen var gælden på BNP oppe på 243 procent – næsten en fordobling i forhold til 2008. Og det er vel at mærke kun den gæld, centralregeringen har bogført. Sandsynligvis har den kinesiske gæld i perioden været den hurtigst voksende i verdenshistorien.

 

Fx Hui Ka Yan, der i dag er én af Kinas rigeste mænd, som ejer bolig selskabet Evergrande der har en gæld på ca. 300 milliarder dollars, han har  søgt om såkaldt Chapter 15-beskyttelse i USA.

 

Men meget af det, der foregår ude i Kina, sker i en sort boks og derfor er det utroligt svært at gennemskue, hvad der egentlig foregår i mange dele af den kinesiske økonomi.

 

Men da mange rigtig mange af vestens virksomheder har valgt, at flytte store dele af deres virksomheder til Kina, giver det kinesierne lige det de ikke havde så meget af i starten, udenlandske valuta DORLAS og EURO.

 

I dag svømmer de både i DORLAS og EURO, dette være både den kinesiske statsbank og de kinesiske statsejet selskaber der vælter sig i hård valuta.

 

Det er med disse DORLAS og EURO, at de opkøber alle vore virksomheder og Infrastruktur.

 

Det kan være du, jeg og alle andre EU borgere ikke tænker så meget over dette eller måske ikke er klar over, at næsten halvdelen af de vare som vi køber, dog undtaget fødevare, er fremstillet i Kina. Hvis dette fortsætter med samme tempo i årene er jeg bange for, at vore børnebørn ender som kinesiske slaver. Hvor tror du Nordkorea har deres viden om droner og misiler m.m.. Nogen vil måske pege på Kina.

 

Derfor er det vigtigt, at vi alle tjekker, hvor varen kommer fra inden den havner i indkøbskurven og samtidig sender nogle stærke signaler til virksomhedslederne, at hvis de ikke flytter produktionerne tilbage til vesten, så ender I på boykotlisten.

 

I skal huske på at, hver gang der kommer en kinesisk vare i kurven, ja så er de udover med til at, tyranniserer befolkninger så bliver de også mere eller mindre omsat til drone, raketter, misiler og våben. Det kan godt være.

Mange hilsner

Turisten fra Tenerife

Del på Facebook