En indvandrerelev stak en anden i ansigtet med en gaffel – så fik Alexander nok: “De skal hele tiden vise, at de har magten”

Arkiv/skærmprint fra video fra en anden skole

Hele Europa går i samme retning. Mod opløsning.

 

Skolens forfatning er et symptom på, hvor galt det står til.

 

Det først skred kom med 68-oprøret, som betød opløsning i normer og adfærd og manglende respekt for viden.

 

Det blev forstærket af indvandringen, som medførte et stigende antal elever med anden etnisk baggrund. De kender ikke Sverige, og de bringer ofte en voldspræget kultur fra Mellemøsten og Afrika med sig ind i det svenske samfund – også i skolen.

 

Hvad det betyder, giver Alexandra et uhyggeligt indblik i.

 

Et kig indenfor      

Alexander har afsluttet sit skoleforløb for et år siden. Han har gået på en katedralskole, der også er en teknisk skole med EFG, hvor elever som Alexander kan uddanne sig til snedker. På skolen går der også mange unge mænd, der er ankommet til Sverige alene – antageligvis de såkaldte uledsagede flygtningebørn.

Læs også
Ahmad Suliman har 3 koner og 16 børn – Sverige tillader flerkoneri og svenskerne betaler millioner til familien

 

 

Overalt demonstrerede de udenlandske unge mænd deres magt. De lagde benene op på stolene for, så andre ikke kunne sidde der, fortæller alexander.

 

De gik i store grupper, og skulede ondt til os andre fortæller Aleksander. De var truende og dominerende. Hvad de talte om, forstod man ikke. Man vidste aldrig hvad deres hensigt var. Det var meget utrygt.

 

Han kender andre, der i dag går på skolen, og det har ikke forandret sig siger han.

 

Det fortæller han i et interview til tidsskriftet Samtiden, der er på besøg hjemme hos ham og hans mor i Skara. Artiklen kan læses her.

 

Læs også
Så langt ud er Sverige kommet for at have råd til indvandrere – sukker i kaffen sparet væk på plejehjemmet

Byen har siden 1800-tallet haft stolte traditioner for uddannelse med gode skoler og mange studerende.

 

Men det har ændret sig.

 

Både skolen og byen er forandret

Alexander fortæller, at skolen en dag havde to besøg af både af politi og ambulancer.

 

Der var indbrud, hærværk, skyderier med raketter indendørs. Og indimellem var der vagter på skolen.

 

Helt galt gik det en dag:

Læs også
Et år efter terror i Stockholm: Mindehøjtideligheder er efterhånden blevet politikernes svar på terrorangreb

 

Et asyl-“barn” dolkede et andet asyl-“barn” i ansigtet med en gaffel. Derefter gik Alexander ikke mere i kantinen. Han havde derefter selv madpakke med, så han kunne undgå at komme i skolens kantine.

 

Alexanders mor tog selv hen på skolen. “Jeg var chokeret. Der var knap en svensk elev at se”, fortæller hun.

 

Men ledelse kaldte overfaldet en enkeltstående situation.

 

Lærerne var også frustrerede, men de kunne ikke gøre noget.

 

Pigerne er særligt udsat. I kantinens kø gnubber asyl-“børnene” sig op ad pigerne, og ingen tør sige noget af angst for at blive kaldt racist.

 

I byens vildmarkscenter, hvor Alexander har haft fritidsjob, er man rystede over salget af store farlige knive. Mange, deriblandt Alexanders mor, tør ikke længere gå ud, efter det er blevet mørkt om aftenen.

 

Det Alexander fortæller om med de dominerende grupper, er typisk for unge mænd fra en ikke-vestlig muslimsk kultur. Det hænger tæt sammen med behov for at hævde sig over for andre grupper, klaner og ikke mindst såkaldte “vantro”.

 

Efter gaffelepisoden er det blevet forbudt at komme i kantinen iført sit arbejdstøj med værktøj i lommerne. “Vi plejede altid at have arbejdstøj med værktøj i lommerne, når vi gik ind i madsalen for at holde frokost”, fortæller Alexander.

 

“Det føles som om noget er helt forkert, sådan har det aldrig før været. Er det her et psykiatrisk hospital? Et sted hvor vi risikere, at blive stukket ned med vores egne mejsler?”

 

Svar på Alex spørgsmål

Det er ikke et psykiatrisk hospital. Men en kultur som generelt ikke kan integreres i vores vestlige kultur.

 

På Alexanders spørgsmål, om der er risiko for, at vi bliver nedhugget med vore egne mejsler, må jeg også svar ja. Særligt, hvis der med mejsler også menes vore egne love og frihedsrettigheder. Særligt hvis der med mejsler også menes internationale love og menneskerettigheder.

 

I dag går Alexander ikke ud efter mørkets frembrud. Folk oplever at blive jagtet.

 

Familien overvejer at flytte til et andet land.

 

Men det føles forkert, dette er vores land, siger Alexander.

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…