OVERBLIK: Sådan kan Facebook-data blive udnyttet

Facebook-data kan bruges til at skræddersy beskeder og nyhedsindhold på det sociale medie.

Analyseselskabet Cambridge Analytica, der hjalp USA’s præsident, Donald Trump, under præsidentvalgkampen i 2016, har stjålet data om 50 millioner amerikanske vælgere via deres Facebook-profiler.

 

Det har The New York Times og britiske The Observer afsløret.

 

Selskabet indsamlede informationerne for at kunne udarbejde et program til at forudsige og påvirke vælgernes valg.

 

Her kan du blive klogere på, hvordan Facebook-data kan udnyttes:

 

* Ifølge et studie fra 2013 kan eksempelvis hobbyer og personlige interesser, som man synes godt om på Facebook, fortælle noget om ens politiske overbevisning og seksuelle orientering.

 

* Computere kan ved at analysere data fra Facebook finde sammenhænge, som ikke umiddelbart er synlige. Det kan eksempelvis være en sammenhæng mellem ens foretrukne madretter og ens intelligens.

 

* En af Cambridge Analyticas tidligere medstiftere, Chris Wylie, siger, at firmaet har brugt data til at skabe en lille puppe af information, som på den måde kan ændre folks opfattelse af virkeligheden.

 

* Han siger, at selskabet “tog falske nyheder til et helt nyt niveau”.

 

* Chris Wylie kalder strategien for “informationel dominans”. Det betyder, at man opfanger en persons nyhedskanaler og fylder dem med særligt, skræddersyet indhold.

 

* Det er normalt, at selskaber bruger data til at skræddersy tilbud til folk. Normalt drejer det sig eksempelvis om, hvilke bleer man foretrækker eller hvilken film, man vil kunne lide på Netflix.

 

Læs også
Facebook: Mere regeringsstyret censur

* Det er dog en faretruende udvikling, hvis man bruger det under en valgkamp, mener Robert Ricci, der er marketingdirektør i marketingselskabet Blue Fountain Media.

 

* To tredjedele af alle amerikanere får mindst nogle af deres nyheder fra Facebook, viser en undersøgelse fra Pew Research Center.

Kilder: Reuters, NBC.

/ritzau/

 

Derefter blev den øverste chef for Facebook er blevet bedt om at forklare sig i det britiske parlament efter markant kritik.

 

Et udvalg i det britiske parlament har bedt direktøren for Facebook, Mark Zuckerberg, om at møde op og afgive forklaring om fake news og en kontrovers om analysefirmaet Cambridge Analytica.

 

Parlamentets medieudvalg vil stille Zuckerberg spørgsmål, til afsløringer af at Cambridge Analytica bistod USA’s præsident, Donald Trump, under den amerikanske valgkamp.

 

Firmaet indsamlede data om 50 millioner intetanende vælgere via deres profiler på Facebook.

Læs også
10 tips til at spotte fup-konkurrencer på Facebook

 

Medieudvalget har flere gange forsøgt at få svar fra Facebook om håndteringen af persondata.

 

– Nu er det på tide, at vi hører fra en højtstående Facebook-chef med den rette autoritet til at give en præcis udlægning af denne katastrofale fejl, siger udvalgsformand Damian Collins.

 

Collins uddyber, at han ønsker at se Mark Zuckerberg foran det britiske udvalg.

 

Ifølge New York Times og The Observer stjal Cambridge Analytica oplysninger fra de 50 millioner Facebook-brugere for at kunne udarbejde et program, som kunne forudsige og påvirke vælgerne.

 

Resultaterne blev solgt til Trumps kampagnestab, skriver aviserne.

 

Facebook kan blive idømt en bøde på et milliardbeløb, og Facebooks aktier faldt mandag som følge af sagen.

Læs også
IT-brevkasse: Hvorfor er det ikke et krav at stå frem med navn og identifikation på Facebook?

 

Facebook oplyste fredag, at mediet har suspenderet kontoen for dataselskabet Cambridge Analytica.

 

Flere kongresmedlemmer har opfordret til, at Zuckerberg aflægger forklaring om sagen i Kongressen.

 

Whistlebloweren Christopher Wylie, som tidligere har været ansat hos Cambridge Analytica, sagde mandag til NBC, at selskabet fandt frem til personer, som virkede påvirkelige og sendte en masse data, som kunne ændre deres opfattelse af, hvad der reelt skete.

 

/ritzau/AP

Facebook er et demokratisk problem. Politikere skal til at bruge det med meget stor omtanke, mener ekspert

Selskabet Cambridge Analytica er beskyldt for at misbruge Facebookdata til at hjælpe Donald Trump under den amerikanske præsidentvalgkamp.

 

Det er dog ikke kun i USA, at Facebookdata bliver brugt politisk. Det sker også i Danmark, fortæller Anders Kjærulff, der er radiovært på magasinet “Aflyttet” på Radio 24syv.

 

Læs også
Undgå identitetstyveri på Facebook: Her er 4 gode råd

– Facebook lever af at samle data og sælge det til hvem som helst. Danske politiske partier køber også data af Facebook med det formål at manipulere vælgerne, siger Anders Kjærulff.

 

Han er desuden teknologikritiker, tidligere vært på Harddisken på P1, og så holder han foredrag om overvågningssamfundet og digitaliseringens mørke sider.

 

Brugen af Facebookdata er et “massivt politisk problem”, mener både Kjærulff og formand for it-Politisk Forening Jesper Lund.

 

– Det er meget problematisk, fordi Facebook ændrer konceptet for, hvordan det repræsentative demokrati fungerer. Partierne ved, hvad der interesserer de enkelte vælgere, så de kan manipuleres til at stemme på et bestemt parti, siger Jesper Lund.

 

Han mener, det er et skridt på vej væk fra det repræsentative demokrati, fordi partierne ikke behøver at fremlægge hele politiske programmer, som de står på mål for.

 

– Du risikerer at fremme en politisk uansvarlighed, fordi du forsøger at manipulere den enkelte vælger til at stemme på dig ved at målrette markedsføringen, siger Jesper Lund.

 

Læs også
Trykkefrihedsselskabet går i kødet på Søren Pind: “Hvem sagde ‘landsbytosse’?”

Anders Kjærulff fortæller, at der er en model, som deler folk op i fem kategorier. Den mest benyttede er den neurotiske kategori, hvor folk er nemme at påvirke, fordi de reagerer på følelsesmæssige indtryk.

 

Mod dem vil man så typisk målrette videoer eller annoncer, der spiller på deres frygt, fordi man ved, at de vil reagere på det.

 

Han er stor modstander af politikernes hyppige brug af Facebook.

 

– Politikere skal til at bruge Facebook med meget stor omtanke.

 

– Efter min mening svarer de målrettede budskaber til at købe vælgeropbakning via rockere eller narkohandlere, for det er et sygt system, måden hvorpå man samler data sammen, siger Kjærulff.

 

Han fortæller, at fremtiden formentlig byder på kunstig intelligens, der kan lave målrettede videoer til den enkelte, så man ikke behøver at bruge bemanding på det.

 

– Det er et politisk og demokratisk problem, for vi kigger ind i en fremtid, hvor vi ikke ved hvem eller hvad, der manipulerer os, siger han.

 

/ritzau/

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…