Det ødsle, magtfuldkomne og politisk skæve DR trænger i den grad til at blive beskåret

Et politisk flertal bestående af regeringen og Dansk Folkeparti vil skære 20 procent af Danmarks Radios budget. Det skal ske over fem år.

 

Det er på høje tid at sætte DR på skrump. Det er usundt, at en offentlig medievirksomhed i den grad kan dominere det danske medielandskab – finansieret af midler, som man får forærende.

 

DR’s monopollignende status og lette adgang til pengene har haft tre alvorlige konsekvenser:

 

Den har avlet ødselhed i omgangen med midlerne.

 

Den har udviklet en magtfuldkommenhed, hvor man hæmningsløst forsøger at udvide sit territorium på bekostning af andre medier.

 

Og den har skabt en kolossal arrogance over for alle forsøg på føre en kritisk debat om institutionens aktiviteter.

 

DR, som det ser ud i dag, hører ikke hjemme i et moderne samfund. Det er et levn fra fortiden.

 

Dygtig til at bruge andre folks penge

Danmarks Radio har været provokerende ligeglad med, hvordan man brugte de penge, som man har fået stillet til rådighed fra befolkningen.

 

Der var sagen med en mediedirektør, som gik af. Alligevel fik hun lov til at beholde sin tårnhøje løn for at varetage et job stort set uden indhold – som ’mangfoldighedskonsulent’.

 

Der var sagen med en USA-korrespondent, hvis kone havde en hest, som blev transporteret over Atlanten på DR’s regning.

Læs også
Nedskæringerne i DR går hånd i hånd med et større samfundsopgør, som de politisk korrekte er ved at tabe

 

Og der var sagen med DR-direktøren, som pendlede mellem hjemmet i Jylland og arbejdspladsen i København – i fly betalt af DR.

 

For nu bare at nævne nogle eksempler på, hvor dygtig Danmarks Radio har været til at bruge andre folks penge.

 

Helt ulige vilkår

DR’s enorme offentlige pengetank har gjort det muligt for institutionen at brede sine aktiviteter ud over stort set alle slags medieaktiviteter. Med en stribe specialkanaler og masser af underholdning.

 

DR’s erobringstrang viser sig også i forhold til nyhedsproduktion.

 

Man konkurrerer med aviserne på det digitale marked. Men det sker på helt ulige konkurrencevilkår.

 

Læs også
Sagen om de somaliske kvinder har fået et absurd efterspil, der understreger, hvor store kulturforskellene er

DR’s hjemmeside serverer journalistik, som man henter fra den licensbetalte TV-station. Denne journalistik er altså ganske gratis.

 

Samtidig må de private netaviser slå sig igennem på kommercielle vilkår. De får ikke noget forærende.

 

Det er på høje tid, at DR’s netavis kommer til at finansiere sig selv.

 

Public service

Danmarks Radio har en særlig forpligtelse til at levere informationer og oplysning til gavn for hele samfundet. Det gå under betegnelsen public service.

 

DR’s kritikere i blå blok siger, at DR har bevæget sig meget langt ud over public service. Man leverer en masse underholdning, som andre lige så godt kunne lave.

 

Kritikerne kræver, at man i højere grad bruger kræfterne på public service i form af nyheder og oplysning. De har afgjort en pointe.

Læs også
Uhyrlig journalistik i Danmarks Radio: venstreekstrem dækning af den ny østrigske regering

 

Men der er også grund til at kaste et kritisk blik på den nyhedsformidling, som DR leverer.

 

Politisk slagside

DR’s meget magtfulde position bruges i betydelig grad på journalistik med alvorlig politisk slagside – i venstreorienteret og politisk korrekt retning. Vi betaler.

 

Under den seneste valgkamp i 2015 besluttede Den Korte Avis at se på, hvordan valgdækningen var i TV-Avisen og TV2-Nyheder var på en bestemt dag – nemlig Grundlovsdag.

 

Det viste sig, at rød blok fik 15 gange mere taletid end blå blok i TV-Avisen. FEMTEN GANGE! Det burde selvfølgelig aldrig kunne forekomme.

 

Vi har tidligere gennemgået TV-stationernes valgdækning i 2007. Gennemgangen viste en markant slagside til fordel for rød blok på begge stationer, men langt værst i TV-avisen.

 

Læs også
Skandale i DR: Studievært sad på TV-skærmen med et logo på sin T-shirt, der bliver brugt af terrorbevægelsen Hamas

På Den Korte Avis har vi såmænd også oplevet, at en studievært på P3 i Danmarks Radio for åben mikrofon sad og råbte, at vores avis skulle boykottes. Han opfordrede folk til at deltage i boykotten.

 

Danmarks Radio bedrev her ekstremistisk politisk agitation. For vores licenspenge. Studieværtens chef leverede kun en særdeles lunken afstandtagen.

 

DR skal udsættes for mere konkurrence og mere kritisk granskning – også når det gælder nyhedsformidlingen.

 

https://denkorteavis.dk/2015/tv2-og-dr-misbrugte-grundlovsdag-til-massiv-propaganda-for-rod-blok/

 

https://denkorteavis.dk/2015/afsloring-valgdaekningen-i-tv-avisen-og-nyhederne-har-nu-faet-helt-ekstrem-slagside-hvornar-gor-de-bla-partier-opror/

 

https://jyllands-posten.dk/debat/pittelkow/ECE4093312/Pittelkow-DR-og-TV-2-tog-del-i-valgkampen/

 

Læs også
Fra Weinstein til den kulturradikale overmagt i DR

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Del på Facebook

ANDRE LÆSER OGSÅ…